خبرگزاری کار ایران

شریعتی در دیدار با هیأت سرمایه‎گذار ایتالیایی:

آمادگی خوزستان برای همکاری با ایتالیا در راستای توسعه میراث فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۶۲۰

استاندار خوزستان گفت: آمادگی داریم تا برای توسعه همکاری در زمینه سرمایه‎گذاری در حوزه‎های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معرفی ظرفیت‎های غنی دو کشور به یکدیگر برای تورهای مختلف و نیز برگزاری نشست‎های علمی در زمینه باستان‎شناسی، مرمت و موزه‎داری و گردشگری اقدامات لازم را انجام دهیم.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره‎گل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، یک هیأت سرمایه‎گذار ایتالیایی به همراه رئیس بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا و رئیس بخش میراث فرهنگی و گردشگری اتحادیه تعاونی های ایتالیا، با غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی استان درخصوص پروژه همکاری ایران و ایتالیا برای توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیدار کردند.

سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در این نشست اظهار داشت: این هیأت به دعوت سفارت ایتالیا در ایران و وزارت میراث فرهنگی به ایران سفر کرده‎اند و طی این سفر از پنج استان که دارای آثار ثبت جهانی هستند دیدن می‎کنند و در نهایت مجموعه‎ای را که دارای ظرفیت‎های ویژه در حوزه‎های مختلف اعم از میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و سرمایه‎گذاری باشند را به عنوان یک پروژه انتخاب خواهند کرد که این پروژه ممکن است مرمت یک بنا، بازسازی آن، احیای یک کاروانسرا و ... باشد.

وی افزود: این هیأت در سفر به خوزستان از آثار ثبت جهانی سازه‎های آبی تاریخی شوشتر، محوطه تاریخی شوش چغازنبیل و هفت‎تپه و ظرفیت‎های این سه اثر به عنوان مثلث طلائی خوزستان دیدن کردن و ارزیابی‎های خود را انجام دادند.

در ادامه استاندار خوزستان اظهار کرد: خوزستان جزو قدیمی‎ترین مناطق جهان است که زیستن در آن آغاز شد و وجود آثار تاریخی متعدد دراین استان خو مؤید این موضوع است؛ ما منطقه‎ای در استان خوزستان بنام چگاسفلی داریم که 6400 سال سابقه زیستی و تاریخی دارد.

غلامرضا شریعتی افزود: از این بابت می‎توان گفت خوزستان استانی غنی و ثروتمند در حوزه‎های باستانی و تاریخی است؛ این درحالی است که در حوزه صنعتی هم اولین چاه نفت در خوزستان و شهر مسجدسلیمان حفاری شده و بیشترین آثار ثبت صنعتی نیز در استان خوزستان هستند.

وی با بیان این‎که بیشترین تولید نفت کشور و محصولات کشاورزی در استان خوزستان انجام می‎شود خطاب به هیأت ایتالیایی، گفت: ما در استان آمادگی کامل به منظور پروژه همکاری مشترک در راستای توسعه میراث فرهنگی، گردشگری  وصنایع دستی را داریم.

استاندار خوزستان با اشاره به اثر ثبت جهانی سازه‎های آبی تاریخی شوشتر نیز عنوان کرد: دیواره غربی این اثر به مرمت اصولی نیاز دارد و حفظ آن به حفظ این اثر جهانی کمک شایانی می‎کند و این همکاری می‎تواند به این موضوع جامه عمل بپوشاند و  از همین رو ما آمادگی کامل را برای همکاری داریم.

وی خطاب به هیأت ایتالیایی گفت: کشور شما در حفط میراث فرهنگی و جهانی و مجموعه‎های تاریخی به نوعی پیشرو در دنیا است و از لحاظ دانش و پژوهش در این زمینه و تجربیات ارزشمند نیز چیزی کم ندارید.

شریعتی با بیان این‎که من از آثار میراثی ایتالیا از نزدیک بازدید داشته‎ام، ادامه داد: رم، فلورانس و ونیز شهرهای پیشگام در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری هستند و با توجه به این شناخت، آمادگی داریم تا برای توسعه همکاری در زمینه سرمایه‎گذاری در حوزه‎های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معرفی ظرفیت‎های غنی دو کشور به یکدیگر برای تورهای مختلف و نیز برگزاری نشست‎های علمی در زمینه باستان‎شناسی، مرمت و موزه‎داری و گردشگری اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در ادامه به محور سه‎ گانه آثار ثبت جهانی اشاره کرد و گفت: این موضوع خوزستان را در کشور منحصر بفرد کرده است و این سه منطقه مناطقی هستند که می‎توان در آن‎ها سرمایه‎گذاری کرد و کار مشترک انجام داد؛ همچنین ما آمادگی لازم برای همکاری در راستای توسعه این محورهای سه‎گانه را داریم.

استاندار خوزستان با اشاره به تالاب‎های شادگان و هورالعظیم در خوزستان که بزرگترین تالاب‎های کشور محسوب می‎شوند، بیان کرد: زیبایی‎های این تالاب‎ها در حدی است که شادگان به ونیز ایران شهره است.

شریعتی خطاب به هیأت ایتالیایی با بیان این‎که این‎ها بخشی از زیبایی ‎های استان خوزستان هستند، ابراز امیدواری کرد: بتوان در سفرهای بعدی وسعت بیشتری از زیبایی‎های خوزستان را به شما نشان داد.

در ادامه آگوستو دی جاچینتو رئیس بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا نیز عنوان کرد: پروژه همکاری ایران و ایتالیا در زمینه توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را که امسال آغاز شده به فال نیک می‎گیریم؛ چراکه چند روز پیش مراسمی نیز به مناسبت شصتمین سال آغاز همکاری‎های فرهنگی بین ایران و ایتالیا و سابقه این دو کشور در تمدن جهانی برگزار شد.

وی با تقدیر از هیأت ایتالیایی که مشتاقانه خواستار حضور در این پروزه هستند، افزود: این پروژه در فاز اول اجرایی است و یکسال ادامه خواهد داشت.

رئیس بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا گفت: عنوان شغلی اینجانب در سفارت ایتالیا، آسان‎سازی روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و ایتالیا است. اگرچه تمایل بسیاری از سمت بخش ایتالیایی و سرمایه‎گذاران برای همکاری و مبادله اطلاعاتی با ایران وجود دارد، ولی باتوجه به تحریم‎ها از مشکلات هم مطلع هستیم.

وی با تمجید از به ظرفیت‎های بسیار بالای خوزستان در حوزه‎های کشاورزی و ... خطاببه استاندار خوزستان، تصریح کرد: دفتر ما و امکانات ما در  خدمت شما است و از این‎که که بتوانیم رابطه خوبی داشته باشیم استقبال می‎کنیم.

همچنین دبورا ویولی رئیس بخش میراث فرهنگی و گردشگری اتحادیه تعاونی‎های ایتالیا نیز در این دیدار، اظهار کرد: اگرچه اعضاء این هیأت کارشناس و متخصص باستان‎شناسی هستند و موضوع مورد تأکید این هیات نیز در این زمینه است، اما نباید از زیبایی‎های طبیعی و فرهنگی ایران و استان خوزستان هم غافل شد.

وی تصریح کرد: به طور مشخص، اتفاقی که در اتحادیه ما می‎افتد، شناخت، ارزیابی، معرفی و مدیریت میراث فرهنگی در تمام ابعاد و قسمت‎های کشور است؛ در قسمت تخصصی گردشگری، اتحادیه‎هایی که در این خصوص فعال هستند، پذیرش گردشگر و فعالیت‎های خاص در زمینه توریسم پایدار را دنبال می کنند.

رئیس بخش میراث فرهنگی و گردشگری اتحادیه تعاونی‎های ایتالیا خاطرنشان کرد: باتوجه به این‎که این اتحادیه‎ها دراروپا به میراث فرهنگی و گردشگری اهمیت زیادی می‎دهند، بسیار مشتاقانه این پروژه را در ایران پذیرفتیم و شروع به مشارکت در آن کردیم تا به یک نتیجه عملی از آن برسیم.

عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه نیز در این دیدار، گفت: سیاست وزارتخانه میراث فرهنگی این بود که در صورت امکان مجموعه میراث جهانی خوزستان در قالب محور و مثلث طلایی دیده شود و تمام ظرفیت‎ها اعم از میراث طبیعی و میراث فرهنگی، منابع طبیعی، صنایع دستی و گردشگری را در این محور معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به این‎که هیأت ایتالیایی به توانمندسازی جوامع محلی اعتقاد داشتند، برهمین اساس این سه پایگاه جهانی و ویژگی‎های آن در حوزه‎های مختلف را وسیله پاورپوینت، تصویر و عکس به آن‎ها معرفی کردیم و امیدواریم که بتوانیم در استان خوزستان جلب نظر سرمایه‎گذار خارجی را داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز