خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان مطرح کرد:

صید با شوک برقی معضل عمده صیادان/ ماهی تیلاپیا زیلی یکی از علل کاهش ماهی صبور

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۶۳۹

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان گفت: صید ماهی با شوک برقی یکی از معضلات صیادان استان است که اعتراض ماهیگیران را به دنبال داشته است که برای حفاظت از ذخائر ماهی و ممانعت از انجام این کار غیر مجاز و برخورد تا متخلفان دستور العمل هایی صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، غلامرضا افتخاری نسب صبح امروز شنبه ۱۹ مردادماه در آین تجلیل از اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: برخی از صیادان برای صید بیشتر از شوک برقی استفاده می کنند که غیر مجاز است و اعتراض ماهیگیران دیگر را به دنبال داشته است که دستور العمل هایی برای مقابله با آنها صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه پرورش دهندگان بدون مجوز بچه ماهی را از ما می گیرند، تصریح کرد: این واحدها غیر مجاز نیستند بلکه بدون مجوز هستند و به همین دلیل تولیدات آنها جز آمار عملکرد شیلات استان محسوب شده  و زیر نظر دامپزشکی هستند.

 سرپرست اداره کل شیلات خوزستان با اشاره به اینکه در تولید ماهیان گرمابی با مازندران و گلستان رقابت داریم، گفت: تا کنون رتبه نخست تولید ماهی های گرمابی را داشته ایم و تنها سال گذشته به دلیل خشکسالی به رتبه دوم رسیدیم، اگر امسال بیماری پیش نیاید یکی از سال های پر رونق در پرورش ماهیان گرمابی خواهد بود.

افتخاری نسب عنوان کرد: برش نهایی سند توسعه شیلات استان خوزستان که یکی از قوی ترین مشاوران شیلات در کشور را دارد، طبق آخرین قرار، شهریور امسال باید تحویل داده شود، چون باید خواسته شیلات، محیط زیست و آب و برق استان را به طور همزمان در نظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه مجتمع پرورش ماهیان خاوری که در شمال دزفول واقع است بیش از ۶۰ درصد ماهیان خاویاری کشور را تامین می کند، تاکید کرد: ۴۲ قطعه آن پرورش خاویار  و ۴ قطعه آن شامل سردخانه، کارخانه یخ، تولید خوراک دام و ماهی است.

افتخاری نسب ادامه داد: طرح فاز دوم برق شهید احمدیان نیز با بیش از ۱۱ میلیارد تومان از طرح های هفته دولت است در دست اجراست که تلاش می کنیم حداکثر ظرف مدت ۶ ماه به نتیجه برسد؛ همچنین طرح اسکله بندر امام به عنوان سومین طرح هفته دولت نیز با اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد ریال ظرف مدت ۸ ماهه اجرا خواهد شد.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان ادامه داد: در تلاشیم در بحث پرورش ماهی در قفس با سازمان آب و برق به توافق برسیم، چرا که محیط زیست این دغدغه را در خصوص منابع آب شرب دارد در صورتیکه در دیگر استانها از منابع آب شرب برای پرورش ماهی در قفس استفاده می شود.

افتخاری نسب با اشاره به طرح ۳۹۵ هکتاری پرورش میگو در هندیجان و اخذ مجوز برای پرورش میگو در چوئبده، گفت: سیاست شیلات کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و تولید مانند پرورش میگو و ماهی در قفس است.

وی افزود: در طرح های جدید پرورش آبزیان به دلیل بیماری لک سفید از روش های جدید مثل نرسری در چوئبده اجرا می شود تا بتوانیم دو نوبت در سال پرورش میگو داشته باشیم.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان در خصوص بازسازی ذخائر آبزیان در استان، بیان کرد: بیش از ۱۹ میلیون بچه ماهی از فروردین امسال در تالاب ها، دریاچه ها و رودخانه ها رها سازی شده اند؛ همچنین رها سازی پشت سدها نیز بصورت میانگین سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون بچه ماهی انجام می شود. البته متاسفانه ۱۰ میلیون لار در سیلاب امسال به دلیل باز کردن دایک مرزی هور العظیم از بین رفتند.

افتخاری نسب گفت: ۵۰ تا ۷۰۰ میلیون بیش از ۲۰۰ قطعه سازه بتنی در پهنه آبی ماهشهر و هندیجان نقطه گذاری شده و طی ده روز آینده این سازه ها گذاشته می شود. اجرای این طرح به صورت آزمایشی برای پرورش ماهی پیش شرط آب و برق و محیط زیست استان است.

وی در خصوص پرورش، مصرف یا عدم مصرف ماهی تیلاپیا، توضیح داد: در سیلاب امسال گونه های مهاجم ماهی تیلاپیا وارد استخرهای پرورش ماهی استان شدند در حال حاضر ۴ استان مرکزی مجوز پرورش ماهی تیلاپیا را دارند؛ یکی از عوامل کاهش ماهی صبور وجود گونه ماهی تیلاپیا زیلی و خشکسالی است.

افتخاری نسب ادامه داد: به نظر من تیلاپیا ضرر ندارد و از آنجا که بحث ما روی پرورش این ماهی است، نه مصرف آن باید گفت که این ماهی به منظور رونق اقتصادی به صرفه است.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان گفت: ۴ کارخانه تولید غذای ماهی در استان داریم و مشکلی از نظر غذای ماهی در خوزستان نداریم. در حال حاضر ۱۸ کارخانه و شرکت خوراک داریم که ظرفیت پایلوت آنها با ظرفیت تولیدشان فرق دارد و از آنجا که ماهی تازه در استان موجود است تمایلی به مصرف کنسرو و تن ماهی در خوزستان وجود ندارد.

وی عنوان کرد: آمار صادرات صعودی است به دلیل افزایش نرخ ارز و تفاوت قیمت در دو کشور، پارسال ۱۲ هزار تن ماهی تیلاپیا وارد کشور شد، اما ظرفیت تولید ما ۲۰ هزار تن است.

صید با شوک برقی معضل عمده صیادان/ ماهی تیلاپیا زیلی یکی از علل کاهش ماهی صبور

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز