خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان:

جامعه کارگری هجمه به صندوق تامین اجتماعی را تحمل نمی‌کند/ نابودی اشتغال در شرایط موجود/ ناکارآمدی قوانین ۲۰ ساله مناطق ویژه و آزاد/ دولت حق فروش شرکت‌های شستا را ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۴۸۷

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان در جلسه معاون وزیر کار با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی که ۹ تیر ماه در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان برگزار شد، گفت: دولت بجای دخالت در فروش شرکت‌های هلدینگ شستا، بهتر است بدهی حدود ۲۰۰ هزار میلیاردی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، قربان درویشی اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد صنایع کوچک در خوزستان تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند و کارگران دچار مشکل شده و حقوق خود را با تاخیر دریافت می‌کنند. اشتغال در حال نابودی است.

وی افزود: ما معتقدیم جامعه کارگری در کنار تشکل‌های کارفرمایی در تعامل با یکدیگر و با محوریت گفتگو می توانند مشکلات را در حوزه روابط کار و حوزه های دیگر مربوطه، پیگیری و حل و فصل نمایند.

درویشی با تاکید بر این نکته که باید منشاء اختلافات کارگری و کارفرمایی مشخص شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی ادامه  کار  برای کارخانه ها و تولید کنندگان و کارفرمایان سخت شده و این گروه معتقد هستند به صرفه نیست و در پی آن مشاغل وابسته به آنها از بین می‌رود و موجب بیکار شدن کارگران و ناهنجاری در جامعه می‌شود و نا امنی نیز بوجود خواهد آورد.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان ضمن اشاره به مشکلات کارگران قراردادی در خصوص واگذاری و فروش شرکت شستا، خاطر نشان کرد: این شرکت‌ها و سرمایه ها از سهم کارگر و کارفرما بعنوان شرکای سازمان بوجود آمده است و دولت حق فروش اموال کارگران را ندارد و باید فکر فروش این اموال را از سر خود بیرون کند و اگر فکر می کند با فروش این اموال می‌تواند منابع برای سازمان ایجاد کند یا بقولی صندوق را نجات بدهد، بهتر است حدود ۲۰۰هزار میلیارد  بدهی های خود را به سازمان پرداخت نماید.

وی تاکید کرد: این شرکت‌ها می‌توانند احیاء شوند، به شرط اینکه دولت و مجلس در اموراتشان مداخله نکنند و تصمیم سیاسی در موردشان نگیرند. سهام این شرکت‌ها به کارگران بر گردد تا دست اندازی ها کمتر شود.

درویشی با تاکید بر اجرایی شدن بخشنامه صادر شده از سوی وزارت کار در خصوص مناطق ویژه اقتصادی و آزاد، گفت: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و مجتمع بندری امام خمینی با وجود دو  اداره و واحد کار و اشتغال، یک تشکل کارگری ندارند. کارگران مطالبات صنفی خود را از چه طریق بیان نمایند؟.

درویشی در ادامه از نهادهای امینی خواست از تشکیل تشکل‌های کارگری جلوگیری و مداخله نکنند، چرا که باید در کنار صنعت، تشکل‌ها نیز رشد کنند تا با تعامل طرفین، تولید و صنعت توسعه یابد و در نهایت شغل ایجاد شود.

وی ضمن انتقاد از عملکرد ستاد شوراهای استان خوزستان، بیان کرد: هیچ اراده ی صادقانه ای در خصوص توسعه تشکل‌ها در اداره کل کار وجود ندارد. تشکل‌ها، رو به نابودی هستند و بعضا با نگاه سیاسی و یارکشی و فرمایشی انتخابات صورت می‌گیرد و نیز تشکل‌هایی که با آنها همراه نیستند را به چالش می‌کشانند.

درویشی ضمن ناکارآمد دانستن قوانین ۲۰ ساله مناطق ویژه و آزاد، عنوان کرد: این قوانین جز ایجاد ناهنجاری، به خطر انداختن اشتغال موجود و انتقال استرس به این قشر مولد و

تضییع حقوق کارگران، نتیجه ای در بر نداشته است. کارفرما می‌تواند به راحتی  کارگر را اخراج کند و امنیت شغلی در این‌ مناطق وجود ندارد.

وی با اشاره به این نکته که لازمه  اشتغال، حفظ شغل موجود است، بیان کرد: شغل جدید پیشکش، قوانین را در راستای حفظ شغل اصلاح کنید.  

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان در خصوص بازنشستگی پیش از موعد، تاکید کرد: باید این قانون در راستای اشتغال اصلاح گردد و  افراد جوانتر جایگزین و مشغول به کار گردند. هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم از طرفی درآمدهای سازمان تامین اجتماعی نیز افزایش می یابد. باید به سازمان کمک شود تا هزینه‌های آن کاهش یابد.

وی با اشاره به این مساله که ما معتقد به انتصاب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از بندی خودِ سازمان هستیم، خطاب به مدیرعامل جدید این سازمان، گفت: این صندوق امانت جامعه کارگری دست شماست و میباست از آن محافظت نمایید، زیرا هرگونه هجمه به این صندوق را جامعه کارگری تحمل نخواهد کرد.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز