خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای شهر اهواز مطرح شد:

لزوم حاکمیتِ شایسته سالاری در شهرداری اهواز/ اعتماد مردم به مدیریت شهری با رفع تبعیض و بی عدالتی باز می گردد/ اهواز، بهشتِ سرمایه گذاری بخش خصوصی است

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۹۰۹

عضو شورای شهر کلان شهر اهواز گفت: شایسته‌سالاری باید در شهرداری اهواز حاکم شود. صدها نخبه و کارشناس موجود در بدنه شهرداری باید بدانند شایستگی‌ها و مؤلفه‌های تخصصی و تلاش آن‌هاست که زمینه رشد و ارتقاء آنان را فراهم می آورد و نه لابی‌ها و نه زد و بندها.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، هادی قنوات پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲ تیرماه در هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر اهواز که ۵ دستور کار و ۲ نطق پیش دستور داشت، در نطق پیش دستور خود اظهار کرد: امروز به اذعان نخبگان و متخصصین، چالش اول مدیریت شهری اهواز، سوء مدیریت است.

وی افزود: ما راه حل را در مدیریت برنامه محور، با رویکردی تخصصی، راهبردی و جهادی می‌دانیم و انتظار داریم در کمترین زمان ممکن، شهروندان اهوازی شاهد تغییر رویکرد مدیریت شهری در اهواز باشند.

قنوات با اشاره به اینکه هدف از هرگونه تغییر و جابجایی، اصلاح  روند و فرآیند ها است، تصریح کرد: اگر تغییر در هرم مدیریت شهری به بهبود خدمات‌رسانی منجر نشود هدف اصلی تغییر ناکام مانده است.

عضو شورای شهر کلان شهر اهواز با اشاره به اینکه همه بر لزوم تغییر رفتار مدیریت شهری واقف و هم نظر هستیم، خاطرنشان کرد: این تغییر رویکرد جز با تغییر گفتمان غالب بر مدیریت شهری میّسر نیست. شورا باید شهرداری را بر روی ریل و گفتمانی تازه قرار دهد.

قنوات گفتمان مورد نظر ما در شورای پنجم را برقراری عدالت در همه سطوح مدیریت شهری خواند ‌و گفت: از خدمت‌رسانی تا محرومیت‌زدایی و توزیع امکانات و اعتبارات تا چابک‌سازی شهرداری و شفافیت در فرآیندها و روش‌ها و از همه مهم‌تر فسادستیزی و حرکت جهادی و انقلابی در خدمت‌رسانی از جمله اهداف شورای پنجم است.

وی ادامه داد: ریشه مشکلات دیرپا و تاریخی شهر اهواز در صد سال گذشته که به یک بیماری مزمن و کُشنده تبدیل شده و گلوی اهواز را فشرده است، بی توجهی به استانداردهای محیط زیستی و به تعبیر من محیط زیست ستیزیِ عامدانه در شهر اهواز است.

قنوات ادامه داد: این در حالی است که پایه رعایت حقوق شهروندی، دست‌یابی به توسعه پایدار در شهر و ارتقاء سطح کیفیت زندگی و افزایش تاب‌آوری مدنی جز با اهتمام جدی به شاخص‌های محیط زیستی ممکن نیست.

عضو شورای شهر کلان شهر اهواز عنوان کرد: اگر کارون که می‌تواند محور زاینده اشتغال، گردشگری و نماد شهر اهواز باشد به کانال بدبو و بی‌روح فاضلاب مبدّل شده است؛ اگر فلرهای صدها دکل نفتی نفس اهواز را گرفته است؛ اگر نخلستان‌های زیبای حاشیه شهر که ریه‌های تنفسی اهواز در گذشته بوده‌اند، خشک و بی‌ثمر گشته است؛ اگر اکو سیستم جلگه خوزستان در قالب جنگل‌های بومی حاشیه اهواز به فراموشی سپرده شده است؛ اگر طی سه دهه گذشته صدها هکتار زمین شهر در قالب مدفن زباله از بین رفته است؛ اگر کانون‌های بحران ریزگردها به دروازه های اهواز رسیده است، همه و همه در نتیجه بی توجهی به محیط زیست در محاسبات مدیریت شهری بوده است.

وی گفت: گام اول این است که شهردار شاعری، به عنوان مجری سیاست‌های شورای پنجم و به نمایندگی از شهروندان اهوازی، خود را شهرداری محیط زیستی بداند تا سایه سیاه چالش های زیست محیطی برطرف و مدیریت شهری به سوی آشتی با محیط زیست گام بردارد.

قنوات اعتماد شهروندان به مدیریت شهری را سرمایه‌ای ارزشمند و سوختِ تحولات مثبت در شهر دانست و یاد آور شد: باید بپذیریم در سال‌های گذشته اعتماد شهروندان به عنوان سرمایه و اعتبار اجتماعی مدیریت شهری اهواز، مختل شده است.

وی خطاب به شهردار شاعری تاکید کرد:  باید قدم‌های مؤثری در جهت بازسازی سرمایه اجتماعی شهرداری بردارید و مردم باید پشتوانه اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری باشند.

عضو شورای شهر با اشا ه به اینکه سرمایه اجتماعی مدیریت شهری با شعارهای تصنعی و تبلیغات نمایشی بازسازی نمی‌شود، متذکر شد: تبدیل شهرداری به اتاقی شیشه‌ای، برخورد با فساد، بی‌عدالتی و تبعیض در مدیریت شهری و در معرض بودن قوانین، فرآیندها، ضوابط و حذف امضاهای طلایی و پیچ های کارشناسی، اعتماد مردم را به مدیریت شهر باز خواهد گرداند.

وی قدم بعدی در مهندسی جدید هندسه مدیریت شهری اهواز در دوره شهردار جوان را استقرار نظام ارزش و پایش نیروی انسانی در شهرداری خواند و‌گفت: شایسته‌سالاری باید در شهرداری اهواز حاکم شود. صدها نخبه و کارشناس موجود در بدنه شهرداری باید بدانند شایستگی‌ها و مؤلفه‌های تخصصی و تلاش آن‌هاست که زمینه رشد و ارتقاء آنان را فراهم می آورد و نه لابی‌ها و نه زد و بندها.

قنوات تاکید کرد: پویش مدنی امروز در مدیریت شهری این است که بیاییم از خودمان شروع کنیم. شهروندان باید شاهد گام‌های ملموسی باشند که برای فسادستیزی، عدالت‌گستری شهری، صرفه جویی اقتصادی، انضباط مالی، چابک‌سازی سیستم و برقراری مدیریت تعاملی بین شهروندان و مدیریت شهری بر داشته میشود.

عضو شورای شهر کلان شهر اهواز افزود: باید نگاه مدیریت شهری به سرمایه‌گذاری و مشارکت شهروندان در تصمیم‌سازی‌ها را تغییر دهد و قفل سرمایه گذاری بخش خصوصی در اهواز را با تسهیل قوانین و ارتقاء شورای عالی سرمایه‌گذاری شهرداری به نهادی بالا دستی در استان بشکند.

وی با اشاره به اینکه باید نقشه راه فرهنگی و اجتماعی شهرداری را مبتنی بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد پی ریزی کرد، اظهار کرد: شهردار جوان باید حلقه بسته و دور باطل مدیریت شهری را بشکند و موانع بر سر راه مدیریت جوانان در شهر را بردارد.

قنوات ادامه داد: فساد ستیزی در مدیریت شهری باید به نظارت الکترونیک، پایش تصویری اقدامات و فعالیت‌ها، شفافیت در امور و به ویژه ورود و خروج مالی شهرداری، گزارش دهی به مبادی نظارتی، ایجاد سامانه شفافیت، برگزاری علنی مناقصات و مزایده‌ها، پرهیز از ترک تشریفات و استقرار GIS و تجهیز به GPS ترجمه شود.

عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: شهردار باید هوشمندسازی مدیریت شهری و خدمات شهرداری را در دستور کار خود قرار دهد؛ چراکه اهواز می‌تواند بهشت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهری باشد. به شرطی که شجاعت کنارگذاشتن متدهای سنتی که شهرداری را به درآمدهای مربوط به عوارض و مالیات‌های محلی وابسته کرده، داشته و استفاده از مدل‌های جدید را در تامین مالی پروژه‌ها مانند تسهیلات بانکی و اوراق بدهی در دستور کار قرار دهد.

وی عنوان کرد: شهردار جوان نمی‌تواند نسبت به چالش صدها کیلومتر خطوط فرسوده آب و فاضلاب در اهواز بی‌تفاوت باشد و در جهت اعمال مدیریت واحد یا هماهنگ شهری، از طرق قانونی خواستار تغییر در اساسنامه شرکت آب و فاضلاب اهواز و حضور شهرداری در هیأت مدیره و جمع سهامداران این شرکت همانند سایر کلانشهرها باشد تا موازی کاری در مدیریت شهر به حداقل برسد.

قنوات با تاکید بر پیگیری پروژه قطار شهری اهواز، گفت: شاعدی باید این پروژه  را روی میز مدیران عالی‌رتبه کشور بگذارد چرا که در شرایط خاص آب‌و‌هوایی اهواز، بهره‌برداری از مترو از نان شب برای شهرداری واجب‌تر است. طلسم مترو اهواز با حمایت شخص رییس‌جمهور می‌شکند، شهردار اهواز همه ظرفیت‌های خوزستان را برای راه‌اندازی خطوط مترو به‌ کار گیرد.

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه نباید مردم مناطق محروم اهواز را از یاد برد، اشاره کرد: مبادا مدیری در شهرداری با تکبر و تفرعن مردم را خطاب قرار دهد و با درشت گویی با ارباب رجوع برخورد کند. شهردار اهواز میز خود را متعلق به مستضعفین و محرومین بداند، مبادا به بهانه این‌که حاشیه عوارض نمی‌دهد خدمت‌رسانی به این مناطق متوقف شود.

وی در خصوص انتظار شورای پنجم، از شهردار اهواز، گفت: انتظار ما  تکریم و رعایت حقوق شهروندی است. باید منشور پاسداشت حقوق شهروندی با هدف تامین کرامت شهروندان از سوی شهردار تهیه و ابلاغ شود وسامانه شهروند مداری و پاسخگویی به مشکلات شهری شهروندان تقویت و تجهیز و اهمیت داده شود.

عضو شورای شهر تاکید کرد: باید درهای بسته دفاتر مدیران باز شود. شهرداری جایگاه خدمت است و نه نمایشگاه اشرافیت؛ شهرداری محل کار و تلاش است و نه ستاد تبلیغاتی.

قنوات ادامه داد: شهردار جوان بداند، پس از سیل اخیر، وضعیت فضای سبز اهواز بحرانی شد، باید در تامین سرانه فضای سبز شهری انقلابی عمل کرد. باید ستاد بحران شهرداری ایجاد و تقویت شود. دستورالعمل‌های بحران ابلاغ و شهرداری در برابر حوادث و بحران‌ها آمادگی مدیریتی، لجستیکی و نرم‌افزاری لازم را داشته باشد.

وی با تاکید این که باید سطح خدمات شهری را ارتقاء داد، تصریح کرد: باید محلات پایلوت که نمونه‌های مناسبی برای الگوگیری سایر مناطق شهر باشند انتخاب و تجهیز کرد و برنامه‌های شهردار برای ساماندهی سیستم دفع آب‌های سطحی، وضعیت حمل و نقل عمومی و رفاه کارکنان شهرداری اعلام شود.

قنوات ادامه داد: سامانه‌های آموزش شهروندی و نشاط فرهنگی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی با استفاده از زبان هنر و فرهنگ در شهر راه‌اندازی شود. شهردار جوان راه را برای جوانان باز کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه شهر اهواز تشنه همدلی و نیازمند همزبانی است، بیان کرد: با تایید انتخاب شورای پنجم توسط وزارت کشور، همه باید اختلافات سیاسی و سلیقه‌ای را کنار بگذارند و در کنار شهردار جدید اهواز قرار گیرند. شهردار اهواز هم باید همه را شهروند درجه یک بداند. پرده‌ها را کنار بزند و بگذارد خورشید بر پستوها بتابد، شهردار جوان بداند؛ این قوم و آن قوم، متن و حاشیه، این جناح و آن جناح، شمال و جنوب و این محله و آن محله نباید در محاسبات مدیریت شهری جایگاهی داشته باشد.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز