خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت مطرح کرد:

خسارت حدود ۷ هزار میلیارد تومانی به کشت و صنعت نیشکر خوزستان/ پنهان بودن عمق فاجعه و خسارت‌ها به دلیل آب گرفتگی مزارع

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۸۵۳

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برآورد دقیق از میزان خسارت سیلاب به کشت و صنعت های نیشکر در خوزستان با توجه به وسعت سیلاب و گسترش لحظه ای، چندان ممکن نیست اما تخمین زده می شود حدود 7 هزار میلیارد تومان به کشت و صنعت نیشکر خوزستان خسارت وارد شده باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، برات قبادیان در حاشیه بازدید از شرکت‌های کشت و صنعت دعبل خزاعی، سلمان فارسی و فارابی، اظهار داشت: سیل تاکنون به بیش از 45 هزار هکتار از زمین‌های 5 کشت و صنعت شرکت توسعه نیشکر خسارهای جدی وارد کرده و در کشت و صنعت‌های سلمان فارسی و دهخدا علاوه بر مزارع، در تاسیسات و کارخانه‌ها نیز خسارت جدی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برآورد دقیقی از میزان خسارت های سیلاب به کشت و صنعت های نیشکر ممکن نیست، گفت: با توجه به گسترش لحظه ای سیلاب، میزان خسارت ها نیز روز به روز در حال افزایش است.

قبادیان بیان کرد: در کشت و صنعت نیشکر دهخدا تا چند روز قبل میزان خسارت‌ها کمتر بود، اما با نفوذ سیلاب، میزان خسارت ها نیز افزایشی چند برابری پیدا کرد و به رقمی بین ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بخشی از خسارت‌های ایجاد شده در اثر سیلاب به کشت و صنعت های نیشکر در حال حاضر مشخص نیست و به دلیل آب گرفتگی وسیع پنهان مانده است، از این رو باید منتظر ماند تا سیلاب فروکش کند تا بتوانیم میزان دقیق خسارت ها را برآورد کنیم.

قبادیان با بیان اینکه دارایی و سرمایه اصلی کشت و صنعت‌ها، مزارع نیشکر است، تصریح کرد: سرمایه گذاری‌های کلانی برای تبدیل زمین‌های شوره زار به زمین کشاورزی صورت گرفته است و اکنون سیل تمامی این زیرساخت های کشاورزی را تخریب کرده است.

وی با اشاره به نفوذ آب به تاسیسات و کارخانه های دو کشت و صنعت نیشکر عنوان کرد: در کشت و صنعت نیشکر دهخدا و سلمان فارسی، سیلاب علاوه بر خسارت به مزارع، تاسیسات و کارخانه ها را نیز در آب فرو برده است و بخش صنعت نیز دچار خسارات زیادی شده است. در عین حال در کشت و صنعت فارابی نیز آب در حال نفوذ به مزارع نیشکر است.

قبادیان خاطرنشان کرد: با توجه به بازدیدهایی که از خسارت‌های وارده به کشت و صنعت‌های نیشکر انجام شد، تخمین شخصی من این است که بین 6 تا 7 هزار میلیارد تومان خسارت به پنج کشت و صنعت نیشکر وارد شده است و با توجه به اشتغال 20 هزار نفری در مجموعه شرکت توسعه نیشکر، باید به دنبال راه حلی برای کاهش خسارت ها در کمترین زمان باشیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: جبران خسارت‌های وارده بر اثر سیل به تنهایی از توان دولت خارج است و همه ارکان نظام باید کمک کنند تا این خسارت ها جبران شود و یا به حداقل برسد.

قبادیان ادامه داد: برای جبران خسارت های سیل نیاز به بودجه کلانی است، که پس از فروکش کردن سیلاب در خوزستان باید میزان خسارت به صورت کارشناسی محاسبه شود. تنها توصیه ای که دارم این است که دانشگاه‌های کشور به کمک دولت بشتابند و راهکارهای علمی و عملی برای کاهش خسارت های سیل در کمترین زمان ارائه دهند.

گفتنی است، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان از کشت و صنعت های دعبل خزاعی، سلمان فارسی و فارابی که زیر آبِ ناشی از سیل قرار دارند، بازدید کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز