خبرگزاری کار ایران

علی درویشی در گفتگو با ایلنا:

لزوم توجه مسئولین شوش به حفظ آثار باستانی/ تسطیح بخشی از طاقدیس سردارآباد

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۹۹۲

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش گفت: لازم است مسئولین شهرستان شوش در زمره حمایت کنندگان از میراث فرهنگی قرار بگیرند نه اینکه به بهانه توسعه، آغازگر تخریب و نابودی این مواریث شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، علی درویشی در گفتگویی اختصاصی اظهار کرد: در دیماه امسال  فعالیت شبانه لودرها به منظور خاکبردای برای ایجاد زیرگذر ورودی شهر شوش، سبب تخریب بخشی از  آثار تاریخی شهر شد.

وی افزود: این اقدام با هماهنگی مسئولین محلی شهرستان شوش آغاز و با پیگیری و ممانعت میراث فرهنگی و حضور مدیرکل و معاونین آن در محل متوقف شد که چرایی این اقدام باید مورد بررسی و موشکافی دقیق قرار گیرد.

درویشی تصریح کرد: اینکه چرا مسئولینی که موظف به حفاظت آثار هستند بصورت شبانه و با وجود عدم موافقت سازمان میراث فرهنگی و دوستداران آثار تاریخی اقدام به خاکبرداری برای ایجاد زیرگذر کردند جای بررسی و تحقیق دارد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش خاطرنشان کرد: در همین روزها شاهد آن بودیم که پیمانکار مسئول پروژه ای بدون کسب اجازه و هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قسمت هایی از بلندی های طاقدیس سردارآباد را که در حریم محوطه جهانی قرار دارد تسطیح کرده و پیرو این عمل به تهدید نگهبانان محوطه میراث فرهنگی پرداخته است.

وی ادامه داد: محوطه جهانی چغازنبیل بر روی طاقدیس سردارآباد قرار دارد و نگهداری از آن در جهت حفظ منظر کالبدی و منظر طبیعی این محوطه نقشی کلیدی دارد.

درویشی با اشاره به اینکه در ضوابط حفاظتی عرصه و حریم محوطه جهانی چغازنبیل بطور شفاف به حفظ بستر تاریخی و طبیعی این محدوده اشاره شده است، تاکید کرد: این  اقدام غیرقانونی توسط هر شخص و ارگانی تخلف محسوب می شود و عموما شاهد آن هستیم که تخلف از سوی مسئولین آغاز و انجام شده و  به افراد دیگر جامعه نیز سرایت  می کند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش با اشاره به این نکته که شوش شهری با قابلیت بالا در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری است، بیان کرد: این شهر با اندکی حمایت و پیگیری مسئولین می تواند به قطب های مهم گردشگری ایران و جهان تبدیل شود. این امر مهم نه تنها نیاز به حمایت بیشتر میراث فرهنگی دارد.

 وی گفت: لازم است فرماندار و نماینده شهر بعنوان سردمداران حمایت از میراث فرهنگی این شهرستان قرار گیرند نه اینکه خود آغازگر تخریب و نابودی مواریث فرهنگی باشند.

درویشی با انتقاد از عملکرد مسئولین شهرستان شوش در حمایت از آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی، عنوان کرد: کدام یک از مسولین شهر شوش که بعنوان شهر جهانی شناخته می شوند خود تحصیلات مرتبط با میراث فرهنگی دارند؟ و یا دارای مشاورهایی در حد جهانی و ملی در کنار خود هستند که به آثار باستانی بعنوان فرصت نگاه کنند نه سدی در برابر توسعه؟

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز