خبرگزاری کار ایران

صبح امروز صورت گرفت؛

برگزاری کارگاه بین‌المللی حسابداری آب در تهران/ معرفی و پرداختن به مفاهیم و ابزارهای حسابداری آب

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۸۶۴

کارگاه بین‌المللی حسابداری آب به همت مرکز منطقه‌ای برنامه‌ی تحقیقات آبیاری و زهکشی در محل وزارت نیرو با حمایت وزارت نیرو، سازمان آب و برق خوزستان و شرکت مدیریت منابع آب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، نخستین روز کارگاه بین‌المللی حسابداری آب، امروز چهارم اسفند در تهران برگزار شد و روزهای پنجم تا هفتم این کارگاه در اهواز و به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان از سر گرفته می‌شود.

 

چاه‌های غیر مجاز از 100 به 300 هزار حلقه رسیده و الگوی کشت تغییر محسوسی نکرده است

تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در نخستین روز کارگاه بین‌المللی حسابداری آب که به همت مرکز منطقه‌ای ایران- برنامه‌ی تحقیقات آبیاری و زهکشی در محل وزارت نیرو برگزار شد، اظهار کرد: من دغدغه مدیریتی دارم که از این کارگاه نسخه‌های عملی حاصل شود.

وی افزود: ما می‌دانیم که آب، مایه حیات است. زمین بدون آب ارزشی ندارد و ایران کشور کم‌آبی است و هیچ برنامه‌ای بدون کارشناسی نباید اجرا شود. حالا که بعد 12 سال به وزارت نیرو برگشتم متوجه شدم چاه‌های غیر مجاز از 100 به 300 هزار حلقه رسیده و الگوی کشت تغییر محسوسی نکرده است.

 معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اهمیت آب فقط در حرف در بین مردم جاری است وگرنه در عمل تلاشی برای حفظ منابع آبی نمی‌شود.

تقی زاده تأکید کرد: ما ازنظر مدیریتی، عملیاتی و قانون‌گذاری نیاز به نسخه‌هایی داریم که می‌تواند خروجی چنین کارگاه‌هایی باشد.

 

لزوم آشنایی تصمیم گیران با ضرورت توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌های حسابداری آب

در ادامه، رئیس مرکز منطقه‌ای برنامه‌ی تحقیقات آبیاری و زهکشی و کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشیICID در این نشست با اشاره به حضور شرکت‌کنندگان خارجی و مجموعه‌های فائو و جایکا، سفارت هلند، سفارت سوئد، موسسه‌ی روسی و گرجستانی و کره جنوبی حاضر در این کارگاه، گفت: هدف از برگزاری این کارگاه که در نوع خود اولین همکاری تخصصی مشترک بین FAO و ICID و IRPID-IRN می‌باشد معرفی و پرداختن به مفاهیم و ابزارهای حسابداری آب برای طیف وسیعی از مخاطبان از جمله تصمیم گیران سطح بالا، مدیران بخش صنعت، دانشگاهیان و به‌طورکلی متخصصان بخش آب و کشاورزی است.

نرگس ظهرابی افزود: سخنرانان کلیدی و تسهیل گرانی که در این کارگاه ما را همراهی می‌کنند همگی جزو افراد برجسته و شاخص ملی و بین‌المللی در زمینه‌ی حسابداری آب از مؤسسات مختلف FAO، ICID، IWMI و دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی هستند و این رویداد فرصت مناسبی برای حضور و استفاده از همکاری‌های بین‌المللی شده و امید داریم بتوانی دامنه‌ی این فعالیت‌ها را در آینده افزایش داد.

وی درباره هدف و اهمیت کارگاه بین‌المللی حسابداری آب، بیان کرد: متخصصان ملی و بین‌المللی از مراکز، موسسه‌ها، و دانشگاه‌های داخلی و خارجی، امروز اینجا هستند تا دانش و اطلاعات خودشان، درس‌هایی که متخصصان آب از پیاده‌سازی پروژه‌های پایلوت دارند و همچنین چالش‌ها و فرصت‌های توسعه‌ی سیستم‌های حسابداری آب را با همه‌ی ما به اشتراک بگذارند.

رئیس مرکز منطقه‌ای برنامه‌ی تحقیقات آبیاری و زهکشی و کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشیICID یادآور شد: انتظارات از این کارگاه در این است که تصمیم گیران با ضرورت توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌های حسابداری آب آشنا شده و بتوانند با ابعاد مختلف این سیستم‌ها و تجربه‌های بین‌المللی و تازه‌های این بخش، آشنا شوند.

ظهرابی اظهار کرد: در طی این کارگاه رویکردهای عملی و برنامه‌های ملی در پایش مصرف آب در بخش کشاورزی و همچنین نقش حسابداری آب در برنامه‌ریزی استراتژیک و تصمیم‌گیری در بخش‌های آب و کشاورزی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت.

همچنین جایگاه و اهمیت برنامه‌های مؤسسات مختلف در دستیابی به یک سیستم حسابداری و حسابرسی آب مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

 

تهیه اطلس منابع آب برای کشور

سومین سخنران این نشست، بنفشه زهرایی، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا وزارت نیرو و دانشیار پردیس فنی و گروه عمران دانشگاه تهران با موضوع فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده برای حسابداری آب در ایران و چشم‌انداز پیش رو بود که اظهار کرد: ما جز کشورهایی هستیم که زیرساخت‌های لازم برای حسابداری آب را تا حدودی فراهم کرده و در بحث منابع آب تجدد پذیر استفاده کردیم.

وی افزود: محاسبه بیلان آب در استان‌های مختلف از دهه 60 میلادی تا دهه 80 میلادی را در ایران انجام دادیم و برای تدوین دستورالعمل‌های استاندارد که در دهه 90 انجام شد، تلاش کردیم.

زهرایی خاطرنشان کرد: یکی از مطالعاتی که به بحث بیلان و حسابرسی آب انجام شد، مطالعه طرح‌های جامع آب است که در سال‌های اخیر برای طرح‌های جامع آب و حوضه‌های مختلف آب کشور انجام‌شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا وزارت نیرو گفت: تهیه اطلس منابع آب برای کشور انجام شده و منابع و  مصارف نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است و در 609 محدوده مطالعاتی بیلان آب را محاسبه کرده‌ایم.

وی افزود: شبکه پایش، شبکه گسترده‌ای است که وزارت نیرو و هواشناسی متولی آن هستند که اطلاعات 2 هزار ایستگاه را پایش کرده و در 92 هزار نقطه آب‌های زیرزمینی را محاسبه می‌کنند.

زهرایی عنوان کرد: تقریباً 2 سال است که پروژه‌ای را در وزارت نیرو شروع کرده‌ایم تا دستورالعمل‌های این بیلان‌ها را پیاده‌سازی کند. آنچه تابه‌حال در حوزه حسابداری آب انجام‌شده در شرکت مدیریت منابع آب در حال انجام است.

وی تصریح کرد: این پروژه توسط کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های گوناگون در حال انجام است و به دنبال این هستیم که یک نسخه کاربردی برای حسابرسی ملی آب ایران طراحی کنیم.

وی در پایان گفت: ما به دنبال این هستیم تا آب به‌صورت علمی تخصیص داده شود و به‌عنوان یک محصول اقتصادی مدنظر قرار بگیرد.

لازم به ذکر است؛ نخستین روز کارگاه بین‌المللی حسابداری آب با حمایت وزارت نیرو، سازمان آب و برق خوزستان و شرکت مدیریت منابع آب در تاریخ 4 اسفند در تهران برگزار شد  و روزهای پنجم تا هفتم این کارگاه در خوزستان و به میزبان سازمان آب و برق خوزستان از سر گرفته می‌شود.

برگزاری کارگاه بین‌المللی حسابداری آب در تهران/ معرفی و پرداختن به مفاهیم و ابزارهای حسابداری آب

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز