خبرگزاری کار ایران

بناهای تاریخی بشیر نذیر و اخوان در خوزستان جان تازه ای می‎گیرند

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۵۱۵

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان از بازسازی دو بنای تاریخی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، کبری ابوعلی اظهار داشت: یکی از بناهایی که مرمت آن را آغاز کرده‎ایم، بقعه تاریخی بشیر نذیر است که در دوره صفویان بنا شده و در سال‎های گذشته به دلایل مختلف مورد بی‎مهری قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: مرمت این بنای تاریخی با تخصیص اعتباری به مبلغ 53 میلیون تومان از سوی اداره‎کل میراث فرهنگی استان و مدیریت میراث فرهنگی بهبهان هم‎اکنون در حال انجام است و به‎زودی برای بازدید علاقه‎مندان بازگشایی خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی بهبهان اظهار امیدواری کرد: اتمام مرمت بشیر نذیر باعث شود تا این بنای ارزشمند تاریخی که به ثبت ملی نیز رسیده است به محلی برای بازدید گردشگران و علاقه‎مندان به میراث فرهنگی و معنوی شهرستان بهبهان تبدیل شود.

ابوعلی در ادامه از مرمت یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار در شهرستان بهبهان خبر داد و گفت: خانه اخوان که در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسیده است و از شاهکارهای معماری دوره قاجار به حساب می‌آید؛ با همت و تلاش اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهبهان و با تخصیص اعتباری در حدود 77 میلیون تومان مرمت و بازسازی می‎شود.

وی بیان کرد: این اقدام در راستای غنی‎سازی صنعت گردشگری و احیای میراث فرهنگی و معنوی استان خوزستان، با اهتمام مدیریت اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهبهان در دستورکار قرار گرفته و عملیات مقاوم‎سازی، بهسازی و مرمت آن باتوجه به نوع معماری خاص بنا، با استفاده از پیمانکار تخصصی و مجرب آغاز شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان در پایان تأکید کرد: بازسازی و مرمت این بناهای بی‎نظیر و تاریخی، شهرستان بهبهان را به یکی از قطب‎های گردشگری کشور تبدیل می‎کند و گردشگران و فرهنگ‎دوستان ایرانی و خارجی را روانه این شهرستان فرهنگی و تاریخی خواهد کرد.

لازم به ذکر است، بنای بشیر و نذیر مربوط به دوره صفوی است و در بهبهان، بلوار بشیر و نذیر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۲۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همچنین خانه تاریخی اخوان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که معماری آن مانند دیگر خانه‎های بافت قدیم شهر بهبهان و با همان مصالح سنگ و گچ ساخته شده است. این خانه متعلق به یکی از شهروندان صاحب‎نام آن دوره بنام حاج شکرالله رحیمی معروف به اخوان بوده که پس از وصلت خانوادگیشان با خانواده بهادر دیوان یعنی دختر نجف‎خان به همسری پسرش این خانه را به عنوان مهریه عروسش به وی بخشید که پس از آن به مالکیت خانم فرنگیس منصوری در آمد و هم اکنون که بنام خانه اخوان معروف است. این خانه تاریخی در سال 1384 با شماره ثبت 14701 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز