خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور در امور بانوان:

اختلال ارتباطی معضل مهم خانواده ها/ مکالمه در خانواده های ایرانی از ۲ ساعت به ۲۰ دقیقه کاهش یافته است

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۲۶۸

معاون اول رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: اختلال ارتباطی در خانواده ها معضل اصلی و مهمی است و عدم توجه به آن معضلات عظیمی را به وجود می آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، معصومه ابتکار ضمن قدر دانی و تشکر از استاندار خوزستان اظهار کرد: رویکرد خصمانه دولت آمریکا و خروج از برجام شرایط سخت اقتصادی را بر کشور تحمیل کرده و با ایجاد جنگ روانی و اقتصادی سعی کردند اقتصاد ما را به زمین بزنند و کم و بیش همه متوجه این شرایط هستیم.

 وی افزود: در این شرایط اولویت دولت همواره برطرف کردن مشکلات معیشتی و اقتصادی و اشتغال مردم بوده است که در این میان مردم کمترین آسیب را ببینند.

ابتکار در خصوص هدف گذاری های مهم دولت در عرصه های اجتماعی، تصریح کرد: توان آفزایی خانواده یه عنوان یه نهاد جاودانه که رشد و نمو آحاد جامعه شکل گرفته و الهام بخش و حامی و پیش برنده بسیاری از مولفه های اقتصادی و اجتماعی است.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده ادامه داد: خیلی از جوامع معتقدند خانواده سالم می تواند یک اقتصاد سالم را تضمین کند، اگر انسجام جامعه حفظ شود انسجام اقتصادی نیز حفظ خواهد شد.

وی بیان کرد: از این جهت موضوع خانواده در خیلی از کشورهای صنعتی نیز با توجه به مطالعات گسترده اجتماعی و روانشناختی به عنوان یک اصل اساسی شناخته می شود.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان ضمن اشاره به  آسیب های زیادی که در دنیا و در جامعه ایرانی خانواده ها را تهدید می کند، تصریح کرد: طبعا اولین مشکلی که همه سنجش ها به آن اشاره می کند مسئله یابی است.

ابتکار افزود: مشکلات اقتصادی و شرایط خاص کشور را انکار نمی کنیم. مسئله اشتغال و فقر در مناطق شهری و روستایی در اولویت قرار دارد.

وی ضمن اشاره به این نکته که بسیاری از خانواده تحت تاثیر فرهنگ ها، قومیت ها و سنن، آسیب می بینند، بیان کرد: اکنون موضوع خانواده و آسیب های آن از جهت سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه و سیاست های رئیس جمهور و آنچه که حاصل پژوهش است، اذعان دارد که خانواده ایرانی در معرض یک سری آسیب ها قرار دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با اشاره به این نکته که دولت برای  همه آسیب های موجود راهکار هایی دارد، عنوان کرد: در مطالعات مسئله یابی که در ۳۱ استان کشور مورد بررسی قرار گرفت، اختلال ارتباطی به عنوان معضل اصلی خانواده مطرح شد.

ابتکار بیان کرد: در خانواده اصل باید بر ارتباطات قوی کلامی، گفت و شنودی، منطقی و عاطفی و درک متقابل باشد، ولی متاسفانه به دلایل مختلف از نگاه کمی میزان گفت و گو از ۲ ساعت در ۱۰ سال پیش به ۲۰ دقیقه در زمان حال رسیده  و در تعداد کلماتی که در یک خانواده ۴ نفره ایرانی رد و بدل می شود از ۱۵۰۰ کلمه  به زیر ۵۰۰ کلمه کاهش یافته است.

وی ضمن اشاره به این نکته که موضوع اختلال ارتباطی فقط موضوع ایران نیست، تاکید کرد: بسیاری از مطالعات در دنیا نشان داده است که اختلال ارتباطی مسئله اصلی و جدی در دنیا است.

معاون اول رئیس جمهور در امور بانوان ادامه داد: در سازمان بهداشت جهانی حدود ۵ مهارت از  ۱۰ مهارت اصلی انتخاب شده به مهارت های ارتباطی باز میگردد از جمله مهارت فکر کردن،قدرت نقد و شنیدن.

ابتکار در خصوص مهارت شنیدن، خاطرنشان کرد:  مهارت شنیدن یک مسئله پایه ای است و عدم توجه به آن  می تواند معضلات عظیمی را برای جامعه به وجود بیاورد. در یک خانواده، مدیر، مسئول و در سطوح بالاتر و بین المللی عدم توانایی و مهارت شنیدن مشکلات عدیده ای را به وجود خواهد آورد.

وی ضمن اشاره به مطالعات دانشگاه هاروارد، تصریح کرد: از ۷۰۰ مردی که  از سال ۱۷۳۹ مورد مطالعه قرار داده اند به این نتیجه رسیده اند که مهم ترین عامل برای احساس خوشبختی و موفقیت بر قراری روابط عاطفی قوی خانوادگی و اجتماعی است. این تحقیق همچنان ادامه دارد.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده عنوان کرد: در مطالعات کشور ما نیز به همین نتیجه رسیده اند که اگر به  اختلال ارتباطی در خانواده پرداخته نشود، گسست های بزرگی در آن اتفاق خواهد افتاد.

وی در خصوص هدف نشست گفتگوی ملی خانواده، خاطرنشان کرد: قرار است در مبحث اختلالات ارتباطی، مشکلات هر استان شناسایی شود و براساس ضرورت ها با نگاه علمی با پشتوانه پژوهشی در سطح استان و کشور و با تکیه بر خرد جمعی به یک راهکار موثر در جهت تقویت مهارت های  ارتباطی درون خانواده برسیم.

ابتکار افزود: عرصه برای مشارکت احزاب، دانشگاهیان و همه کسانیکه به موضوعات اجتماعی و فرهنگی علاقه دارند. گشاده است، ما از طرح نشست گفتگوی ملی خانواده حمایت می کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده ضمن معرفی انجمن جامعه شناسی ایران و کانون گفتگوی امام موسی صدر به عنوان بازیگران اصلی این طرح، بیان کرد: باید یاد بگیریم با هم کنار بیاییم و لکنت زبان و خشونت را در خانواده ها کاهش دهیم.

وی اظهار کرد: اختلال ارتباطی باید از دبستان مورد توجه قرار بگیرد که با تفاهمات صودت گرفته با آموزش و پرورش شروع شده است، همچنین با تعامل با وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تشکل های دانشجویی با آغاز حرکتی نو به نام سفیران گفتگو در حال جریان سازی مهارت های گفتگو بین دانشجویان هستند.

ابتکار اظهار امیدواری کرد و گفت: به خوزستان بسیار  امیدواریم، چرا که نیروی انسانی و تشکل های قوی دارد.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده بیان کرد: در فاز دوم در اکثر استان های ‌کشور برای احرای طرح یک شهر را در نظر گرفته ایم، ولی برای خوزستان ۳ شهر انتخاب شده است.

وی ادامه داد: دولت  یک جریان اجتماعی مهم را آغاز کرده ولی تداوم این راه به عهده شماست.

ابتکار در پایان تاکید کرد: این جلسه برای تبیین اقدامات صورت گرفته و رویکردی که وجود دارد، همچنین شنیدن نقطه نظرات شماست که پس از آن مرحله دوم طرح آغاز خواهد شد.

اختلال ارتباطی معضل مهم خانواده ها/  مکالمه در خانواده های ایرانی از ۲ ساعت به ۲۰ دقیقه کاهش یافته است

اختلال ارتباطی معضل مهم خانواده ها/  مکالمه در خانواده های ایرانی از ۲ ساعت به ۲۰ دقیقه کاهش یافته است

اختلال ارتباطی معضل مهم خانواده ها/  مکالمه در خانواده های ایرانی از ۲ ساعت به ۲۰ دقیقه کاهش یافته است

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز