خبرگزاری کار ایران

معصومه ابتکار:

آرمان عدالت فراتر از توزیع عادلانه ثروت است

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۲۲۸

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: زنان در بحث بهداشت باروری نیازهای خاصی دارند و لازم است برای این مسأله برنامه‌ریزی شود؛ اگر این اتفاق نیافتد، در سیاست‌های جمعیتی و سیاست‌های خانواده که مورد تاکید رهبری هستند، آسیب‌های زیادی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، معصومه ابتکار در جلسه با مشاوران فرمانداران خوزستان در امور بانوان که امروز شنبه یکم دی‌ماه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: توان‌ افزایی زنان و خانواده‌ها براساس تجربه خود ما و سایر جوامع نشان می‌دهد که تنها از این طریق می‌توانیم با معضلات اجتماعی و آسیب‌ها مقابله درستی داشته باشیم.

وی افزود: طرح‌های جامعه‌محور مانند ارتقاء تاب‌آوری اجتماعی، طرح‌هایی هستند که امتحان خود را پس داده‌اند. با انجام آنها نتایج خوبی در سراسر کشور به دست آورده‌ایم که این موضوع نشان می‌دهد مردم در پاسخ به اعتمادی که به آنها می‌شود، چقدر خوب پاسخ می‌دهند و چگونه با رویکردی تحول‌پذیر، تحولات را می‌پذیرند و خود، عاملی برای ایجاد فرصت‌های جدید و تحولات مثبت می‌شوند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: باید ظرفیت‌های‌مان را بشناسیم. چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی باید بزرگداشتی از تلاش‌ها و زحمات و فداکاری‌های انجام شده باشد. در عین حال باید با عقلانیت بتوانیم شرایط را بررسی کرده و راهکارهای مفید را برای کم کردن مشکلات، کاستی‌ها و اصلاح‌پذیرتر کردن دولت و جریانات سیاسی و اجتماعی ارائه دهیم.

ابتکار ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم برای ما عدالت است. عدالت در ابتدای انقلاب اسلامی به عنوان یکی از آرمان‌های ما مطرح بود. عدالت ابعاد مختلفی دارد. برخی‌ها موضوع عدالت را تنها در توزیع ثروت خلاصه کرده‌اند، در حالی که عدالت فراتر از این‌ها است. عدالت ابعاد اجتماعی مختلفی دارد. دستیابی به فرصت‌های برابر برای آحاد جامعه، عدالت سیاسی در دستیابی به حق انتخاب سرنوشت و دخالت در سرنوشت خود که از حقوق اساسی همه به شمار می‌آید، از جمله ابعاد آن هستند.

وی افزود: عدالت جنسیتی یکی دیگر از ابعاد مهم عدالت است. از نگاه قرآنی، انسان‌ها کاملا برابر هستند، لذا باید بتوانند از فرصت‌های برابر برای انتخاب و دستیابی به فرصت‌هایی برای پیشرفت فردی استفاده کنند. این مبحث قرآنی برای قانون و جامعه بسیار مهم است. در قانون، عدالت جنسیتی در برنامه ششم توسعه تحت عنوان ماده 101 کاملا در نظر گرفته شده است.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده بیان کرد: از ابتدای دولت دوازدهم با دستوری که از قانون برنامه ششم داشتیم، به طور خاص در این حوزه اقدام کردیم. اولین اقدام ما نیز احیای ستاد خانواده به عنوان یک اقدام فرابخشی بود. اولین جلسه این ستاد نیز با حضور رئیس جمهور در اسفندماه گذشته برگزار شد. این جلسه سه مصوبه داشت که مصوبه اول، تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی بود. عدالت جنسیتی یعنی عدالت در تمهیدات آموزشی، ورزشی و حقوق و ... . در تمام این ابعاد، عدالت شاخصه‌هایی دارد که این شاخصه‌ها باید قابل سنجش باشند. در این صورت می‌توانیم برای کاهش شکاف‌های جنسیتی حرکت کنیم. این کار را براساس یک سند برنامه که همان سند بهبود و ارتقاء وضعیت زنان و خانواده است، انجام می‌دهیم.

ابتکار تاکید کرد: نظام برنامه‌ریزی کشور برای همه برنامه‌ریزی می‌کند. در آموزش و پرورش، آموزش عالی و ... برای همه اعم از دختر و پسر برنامه‌ریزی می‌شود، اما دسترسی به فرصت‌های فراهم شده برابر نیست. این مسأله ممکن است دلایل مختلفی مانند دلایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی مسائل قومیتی داشته باشد. این نگاه عادلانه هم در دستور کار قرآنی ما هست و هم در دستور کار اجرایی ما. دستور کار اجرایی ما تلفیقی است که در برنامه ششم داریم.

وی با اشاره به حذف زنگ ورزش در مدارس ابتدایی، گفت: زنگ ورزش به دلیل صرفه‌جویی در زمان از حوزه ابتدایی حذف شد. پسران می‌توانند در کوچه و خیابان ورزش کنند، اما دختران به خصوص دختران شهری ممکن است جای دیگری برای ورزش نداشته باشند و در نتیجه این کار، دختران ما دچار مشکلات اسکلتی، مشکلات ناشی از عدم تحرک و ... می‌شوند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده خاطرنشان کرد: به دلیل کم‌تحرکی، زنان به سمت دچار شدن به بیماری‌های متابولیکی می‌روند. این مسأله بعدها می‌تواند هزینه‌های سنگین درمانی را برای کشور داشته باشد. حدود هفت ماه پیش در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش امضا کردیم و این وزارت دوره ویژه‌ای را برای 76 هزار معلم ابتدایی مدارس برگزار کرد. این معلمان ابتدایی، آموزش تربیت‌بدنی دیدند و قرار شد در مقاطع اول تا سوم ابتدایی، خود معلم‌ها این خلاء را برطرف کنند. حالا این موضوع تا حد زیادی برطرف شده است.

وی اظهار کرد: زنان در بحث بهداشت باروری نیازهای خاصی دارند. لازم است برای این مسأله نیز برنامه‌ریزی شود. اگر این اتفاق نیافتد، در سیاست‌های جمعیتی و سیاست‌های خانواده که مورد تاکید رهبری هستند، آسیب‌های زیادی خواهیم داشت.

ابتکار تصریح کرد: موضوع عدالت جنسیتی از این قرار است که هر جا که خلاء و فاصله‌ای در شاخص‌ها وجود دارد، این خلاء را با برنامه‌ریزی مبتنی بر عدالت جنسیتی برطرف کنیم. سندی به عنوان برنامه ارتقاء و بهبود وضعیت زنان و خانواده تنظیم شده است. در صورت تصویب این سند در شورای برنامه‌ریزی، در استان اجرا می‌شود. شاخص‌های این سند در ستاد ملی زنان و خانواده در کمیسیون‌ها مصوب، تصویب و ابلاغ می‌شوند.

وی با بیان اینکه دولت مصوب کرده است که یک ردیف بودجه در اختیار مدیران کل بانوان در استانداریها قرار گیرد، گفت: هدف ما برنامه‌ریزی در جهت توان‌افزایی زنان بر اساس شایستگی و توانمندی آنها است. ما نمی‌خواهیم زنان به هر قیمتی سر کار بیایند و از کارآمدی کشور کاسته شود. ما اعتقاد داریم بانوان توانمند زیادی در کشور وجود دارند که اگر به آنها توجه شود، می‌توانند موفق باشند. خوزستان از نظر استخدام بانوان رتبه چهارم را در کشور در اختیار دارد و هنوز راه زیادی تا رسیدن به 30 درصد هدف تعیین شده دارد.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده عنوان کرد: 27 درصد زنان ایرانی در حال حاضر تحصیلات دانشگاهی دارند و علاقه دارند به عرصه کار وارد شوند. اقتصاد ما به آنها نیاز دارد. در حال حاضر بیش از 70 درصد صنایع دستی ما توسط زنان تولید می‌شود. 63 واحد صنعتی در خوزستان توسط خانم‌ها مدیریت می‌شوند. همه اینها نشان می‌دهد خانم‌ها در عرصه اقتصادی حضور خوبی دارند.

ابتکار افزود: باید به این بانوان کمک شود نحوه به نتیجه رسیدن مهارتی که دارند را بیابند. مشاغل خانوادگی بسیار مهم هستند. در عرصه کارآفرینی لازم است به زنان چگونگی راه‌اندازی کسب و کارها آموزش داده شود. می‌توان استارتاپ‌هایی را برای آموزش چگونگی راه‌اندازی یک کسب و کار موفق برگزار کرد.

وی با اشاره به لروزم شناسایی ظرفیت‌های مناطق، گفت: لباس‌های سنتی یکی از ظرفیت‌های ما هستند. باید به فرهنگ بومی مناطق در تولیدات توجه داشت. معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده تصریح کرد: لایحه تامین امنیت زنان نیز با قوه قضاییه به نتیجه رسیده است. امیدواریم که این لایحه اجرا شود. آموزش‌های قبل و حین ازدواج و طرح سراسری گفتگوی خانواده، از طرح‌های مهم ما هستند. طرح گفتگوی خانواده در کنار مشکلات حقوقی به مسائلی مانند آسیب‌های مختلف نیز پرداخته است.

ابتکار ادامه داد: مرحله اول این طرح در خوزستان اجرا شده است. از تشکل‌ها دعوت می‌کنیم که در این زمینه فعال شوند تا بتوانیم با مهارت‌افزایی در بحث ارتباطات درون خانواده، آسیب‌های موجود در این زمینه را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: خوزستان یکی از استان‌هایی است که بحران‌های زیست محیطی فراوانی دارد. نباید نسبت به مسائل تک بُعدی نگاه کنیم. باید موضوعات زیست محیطی را نیز در مشکلات در نظر بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز