خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان:

بی توجهی به مصوبات و اخطاریه های مدیریت بحران عامل اصلی خسارات ناشی از سیلاب در مسجد سلیمان است

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۸۴۹

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: باید بپذیریم که برخی مواقع با پیش بینی و پیشگیری درست، می توانیم هزینه های دولت را کم کنیم و در بیت المال صرفه جویی کنیم. اگر ما طبق اخطارها و هشدارهایی که از ۲۰ شهریور تا کنون به فرمانداران به عنوان رئیس مدیریت بحران شهرستان و شهرداران به عنوان رئیس مدیریت بحران شهرها داده شده است عمل می کردیم اکنون با چنین وضعی رو به رو نبودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، کیامرث حاجی زاده در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در مسجد سلیمان، اظهار داشت: از شهریور تا کنون بارها از طریق رسانه ها، نامه نگاری، فضای مجازی و … به همه دستگاه های متولی اعلام کردیم که دره ها، کانال ها و مقاطع فاضلاب را لایروبی کنید تا به تاسیسات و مکان های اطراف آنها خسارت وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: خسارات ناشی از بارندگی و سیلاب جای تاسف دارد؛ چراکه این گونه حوادث قابل پیشگیری هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان افزود: بحران تعریف و قاعده خاص خودش را دارد، اما به دلایلی در این استان همه حوادث اعم از کوچک و بزرگ بحران نامیده شده است، چراکه همه شهرهای استان فاقد زیرساخت مناسب و کافی هستند، همچنین برخی از مدیران استان به مسأله پیش بینی و پیشگیری اعتقاد لازم را ندارند.

وی گفت: در حالت عادی اگر بنا بود مسیل های شهر مسجد سلیمان را بازسازی کنیم و منازل و نقاط مختلف شهر ایمن شوند، اغلب مدیران خواهند گفت چرا باید این همه پول هزینه شود که آیا سیلاب و رانش رخ می دهد یا خیر، اما چقدر باید اکنون هزینه شود تا خسارات پس از سیلاب را برطرف کنیم.

حاجی زاده ادامه داد: اخطاریه ها و آماده باش در زمان های مختلف داده شده است  و بارها نیز تذکر داده شده، اما گاهی شاهد هستیم که برخی مدیران به این گونه موارد توجه لازم را ندارند، اگر قوانین آماده باش را نمی دانند پروتکل را مطالعه کنند، چراکه اگر آماده باش اجرا نشود مدعی العموم می تواند با مدیر مربوطه برخورد کند و براساس ماده ۶۸۸ این موضوع قابلیت پیگیری دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان ضمن بیان این که مصوبات شورای هماهنگی مدیریت بحران استان پس از مصوبات شورای تامین لازم الاجراترین مصوبات هستند، بیان کرد: اگر ماشین آلات و جلسات پیش از شروع بارندگی و زمانی که اخطاریه ها و اطلاعیه ها صادر شد مورد توجه قرار می گرفت، بررسی های میدانی از مناطق در معرض خطر صورت می گرفت، امروز شاهد خسارت ناشی از سیلاب در مسجد سلیمان نبودیم.

 وی گفت: خوزستان استانی فقیر نیست و کمبود امکانات ندارد.

حاجی زاده با اشاره به مسأله رانش کوه سال گذشته در منطقه نفتک مسجد سلیمان و تخریب چند خانه براثر این رانش، یادآور شد:  یکی دیگر از مشکلات این شهرستان نهادینه نشدن فرهنگ ساخت و ساز است، چه زمانی قرار است این فرهنگ جا بیفتند و اصول ساخت و ساز رعایت گردد، مسئولان شهرسازی، شهرداری و شورای شهر و فرمانداری به عنوان ناظر، سیستم های قضایی چه زمانی  می خواهند مقابل این ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرند.

وی توضیح داد: در مناطق در معرض خطر نباید مجوز ساخت و ساز صادر شود، اگر مجوزی صادر شد باید زیرساخت های آن فراهم گردد، در غیر این صورت با جان انسان ها بازی شده است.

مصوبات:

- خانه هایی که مجوز ساخت داشته اند زمین به آن ها واگذار شود و وام هایی مورد نظر در اختیار آنها قرار داده شود.

- شرکت نفت استان و مسجد سلیمان، بنیاد مسکن، اداره کل حمل و نقل جاده ای ماشین آلات مورد نیاز را به شهرداری تحویل دهند.

- آبفای استان بیل مکانیکی در اختیار شهرداری قرار دهد.

- ظرف ۴۸ ساعت ماشین آلات در مناطق مورد نظر مستقر شوند و کار آغاز شود و طی روزهایی که بارندگی نیست تمامی دره های مسجد سلیمان لایروبی و استحکام بخشی شوند و تاپایان لایروبی کامل ماشین آلات حق ترخیص ندارند.

-  فرمانداری با توجه به وضعیت منازلی که قابل سکونت نیستند، اسکان اضطراری دهد تا منازل آنها بازسازی شود.

- وام تعمییرات  ۴درصد از سوی بنیاد مسکن مصوب و  به صاحبان منازل آسیب دیده ناشی از سیلاب اعطا شود و وام بلاعوض نیز برای لوازم خانگی آسیب دیده در نظرگرفته شود.

- هلال احمر وسایل گرمایشی، ظروف، فرش ، موکت، پتو، چادر، مواد خوراکی و … را در اختیار صاحبان منازل آسیب دیده قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز