خبرگزاری کار ایران

حاجی‌زاده عنوان کرد:

توجه به ظرفیت سدها برای مدیریت خشکسالی در خوزستان/ امسال خاموشی با برنامه در استان نداشتیم

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۱۹۴

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه سدهای بزرگی در استان خوزستان وجود دارد، گفت: گاه دیده شده کسانی که قصد داشتند فعالیت‌های نظام را در حوزه آب زیر سوال ببرند، سد سازی‌ها را نشانه گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، کیامرث حاجی‌زاده بیان کرد: اگر سدها نبودند بحران خشکسالی امسال مدیریت نمی‌شد، نخیلات در چند مرحله آبیاری نمی‌شدند و EC رودخانه‌ها کنترل نمی‌شد.

وی افزود: همچنین بارها کسانی تریبون را در اختیار  گرفتند و اعلام کردند که نیشکر عامل کمبود آب در استان است در حالیکه نیشکر طرحی کامل و جامع بوده که اگر قسمت‌هایی از آن مثل  زهاب و پیوست‌ها اجرا نشده به این معنا نیست این طرح از اساس مشکل دارد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به مزایای صنعت نیشکر اظهار کرد: نیشکر در کنترل ریزگردها و سبز نمودن صحراها که ممکن بود به کانون ریزگرد تبدیل شوند تاثیر گذار بوده و در حوزه اشتغال  و معیشت نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه طرح آمایش سرزمین به عنوان سند بالادستی به درستی اجرا نشده، گفت: اگر 60 درصد تقصیرها را بر گردن اقلیم و شرایط جغرافیایی بگذاریم قطعا 40 درصد مشکلات ناشی و تقصیر مدیرانی است که به موقع وارد عمل نمی‌شوند.

حاجی زاده با اشاره به سال آبی 97-96  افزود: عبور از بحران خشکسالی در بهار و تابستان گذشته و در آستانه سال آبی جدید به راحتی امکان‌پذیر نبود.

وی با بیان این که خشکسالی در خوزستان از بحران به ابر بحران تبدیل شد، تصریح کرد: اگر این بحران به خوبی مدیریت نمی‌شد از ابر بحران به فاجعه می رسید.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: هر گاه ما دست به دست هم داده و تعامل بین دستگاهی و بین بخشی را افزایش دادیم، نتیجه کار موفقیت آمیز بوده است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی دقیقی که در ستاد خشکسالی در حوزه های مقابله، آمادگی، پیش بینی و پیشگیری انجام شد نشان از این بود که همت بالایی برای برون رفت از ابر بحران خشکسالی وجود دارد.

حاجی زاده شرایط خوزستان را خاص دانست و با اشاره به ویژگی های آن در خصوص اقلیم های متفاوت آب و هوایی، جمعیت، تنوع فرهنگی و آداب و رسوم، وجود صنایع اقتصاد بزرگ، گفت: با وجود این ویژگی ها، زیرساخت های لازم در استان به اندازه لازم توسعه نیافته و همین عامل بروز مشکل شده، همچنین پیوست های زیست محیطی پروژه های ملی در استان به خوبی اجرایی نشده است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان افزود: مشکلات منطقه و  کشور های همسایه و گروه های تکفیری نیز از یک سو موجب شد تا دولت هایی که در منطقه سر کار می آیند مستقل نباشند و نتوانند حتی به مسایل عادی کشورشان برسند چه رسد به مسایل زیست محیطی منطقه، به عنوان مثال در آتش سوزی هور العظیم در بخش عراقی  شاهد بی توجهی به مسایل زیست محیطی هستیم.

حاجی زاده با اشاره یک نمونه از مدیریت موفق در حوزه برق، گفت:  اگر مدیریت در وضعیت برق امسال به جد انجام نمیشد دچار مشکل می‌شدیم اما شاهد بودیم امسال در استان خاموشی با برنامه نداشتیم در حالیکه استان‌های همجوار ما با دمای کمتر ،خاموشی با برنامه داشتند.

وی افزود: نباید مانند سال‌های گذشته ابتدا اتفاقی بیفتد و بعد برای آن برنامه‌ریزی کنیم، باید از هم اکنون کمیته ای تشکیل بدهیم و نقاط ضعف در سال آبی گذشته را شناسی و بررسی کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: در سال‌جاری به مراتب وضعیت آب در آبادان و خرمشهر  وخیم‌تر از سال 88 بود اما فرمانداران این دو شهرستان، استاندار و اعضای شورای تامین استان پای کار آمدند و توانستند آن را به راحتی مدیریت کنند.

وی با اشاره به اجرایی کردن طرح آب‌رسانی غدیر، گفت: اجرایی شدن طرح آب‌رسانی غدیر، کار جهادی بزرگی بود که توانست بخشی از رنج و محنتی که بر مردم آبادان و خرمشهر وارد شد را برطرف و جبران کند.

حاجی‌زاده با اشاره به وجود بحران‌هایی از قبیل خشکسالی، آتش‌سوزی، سیلاب، زلزله، ریزگرد در خوزستان خاطرنشان کرد: در بخش مدیریت بحران و بحران‌هایی که در استان وجود دارد باید آموزش به مردم و و متولیان امر را سرلوحه کار قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز