خبرگزاری کار ایران

عصر امروز برگزار شد؛

تشکیل جلسه کارگروه استانی مقابله با پدیده گردوغبار با حضور نهاوندیان و کلانتری در اهواز

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۹۵۷

عصر امروز،۱۴ مردادماه، جلسه کارگروه استانی مقابله با پدیده گردوغبار، با حضور کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور- نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و شریعتی، استاندار خوزستان و جمعی از مسئولین در مهمان‌سرای شهید رجایی استانداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، در ابتدای این جلسه، لاهیجان زاده، مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان، ضمن خوشامدگویی به مدعوین، گفت: آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، حدود  ۲۵ روز است که آغاز شده است که در مرحله‌ی اول،۱۰ روز طول کشید تا برای ورود بالگردهای اطفای حریق به عراق مجوز صادر شود. بالگردها ۶ روز فعالیت کردند و بعد از مدتی مقداری از کانون‌های تولید دود مهار شد. چون با بالگرد به‌تنهایی امکان مقابله با آن حجم آتش وجود نداشت، قرار شد هواپیماهایی که قابلیت حمل ۴۰ تن آب را دارند وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: هواپیماها ۶۵ نوبت پرواز داشتند و طی این عملیات، مقدار زیادی از حدود دچار حریق، مهار ولی پس از ۳ روز دوباره آتش‌سوزی برقرار شد و دود، منطقه غرب استان را فرا گرفت و به دلیل جهت باد، این دود از غرب به شرق استان منتشر شد.

لاهیجان زاده در ادامه افزود: مجدداً درخواست اعزام بالگرد کردیم. از سه روز پیش بالگردها وارد استان شدند و ۶۵ پرواز را بر روی خاک عراق انجام دادند. امروز هم فرصتی پیش آمد تا با حضور دکتر کلانتری و استاندار خوزستان، از این منطقه بازدید هوایی داشته باشیم.

مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان اظهار داشت: در بحث راهکارهای انتهایی، قطعاً بالگرد قادر نخواهد بود با توجه به وسعت منطقه و تعدد نقاطی که دود بلند می‌شود، مثمر ثمر باشد. زیرا بالگرد تنها قادر به حمل ۴ تن آب می‌باشد و مهار آتش کار بسیار سختی است لذا از فردا صبح هواپیما با ظرفیت ۴۰ تن حمل آب به منطقه اعزام می‌شود. همچنین رهاسازی آب البته با توجه به محدودیت‌های آبی که در استان داریم و درنهایت ورود زمینی به بخش سرزمینی عراق که آن‌هم با توجه به باتلاقی و آلوده به مین بودن منطقه بسیار دشوار است، از دیگر اقداماتی است که صورت خواهد گرفت.

در ادامه جلسه، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان عنوان کرد: مشکل اصلی در اطفای حریق هورالعظیم، عدم همکاری کشور عراق در صدور مجوز برای ورود بالگردها به خاک سرزمینش بود.در مرحله اول ۱۰ الی ۱۵ روز و در مرحله دوم، ۵ الی ۶ روز طول کشید تا مجوز صادر شود.

حاجی‌زاده افزود: همه‌ی مجموعه‌ها و دستگاه‌ها به‌خصوص شخص استاندار پای‌کار بودند تا توانستند مجوز ورود بالگرد به خاک عراق را بگیرند. بار اول آتش اطفا شد ولی بار دوم به دلایلی که معلوم نیست دوباره مشتعل شد. دو سوم تالاب در عراق قرار دارد و یک‌سوم در خوزستان، دود ناشی از عدم اطفاء آتش در تالاب هورالعظیم در بخش عراق، خوزستان را دچار یک بحران کرده است. باید کشور عراق پای‌کار بیاید و به تعهداتش عمل کند.

 

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز