خبرگزاری کار ایران

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور :

خوزستان اولین استانی است که انتخاب صنایع سبز را سرلوحه کار خویش قرار داده است

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۵۴۰

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در نخستین همایش تجلیل از صنایع سبز، چهره های ماندگار و تلاش گران حوزه محیط زیست،  که امروز دوشنبه ۸ مرداد در اهواز برگزار شد،گفت: به لحاظ ارزیابی ها خوزستان رتبه اول را در صنایع سبز کسب کرد و این همایش اولین تجربه در کشور می باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، مسعود تجریشی اظهار داشت: حکومت دو ریشه دارد، حکمت و حکم. وقتی نمیتوانیم با حکمت و تدبیر مسئله ای را حل کنیم‌ مجبور به حکم کردن می شویم، در حالیکه باید با حکمت و تدبیر، حکومت کنیم و صنعت، اشتغال و محیط زیست را در کنار هم داشته باشیم؛ باید در این مسئله از عزیزان سازمان محیط زیست تشکر ویژه کرد که با انتخاب و پایش صنایع سبز ثابت کردند که میشود صنعت را در کنار محیط زیست و افزایش اشتغال ، داشته باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: تحلیل اینکه چرا آب را در خوزستان و ارومیه که بیشترین آب را دارند همان طوری ببینیم که در خطه یزد و کرمان که دچار مشکل هستند؟ این است که حکمرانی های غلط و سیاست گذاری های آرمانی و غیرعقلایی مدیرانی بوده است که وضعیت آب را به اینجا رساندند. ما بیش از سه هزار سال تجربه چگونگی زندگی و تطابق با خشکسالی را داشته ایم فناوری قنات از دستاوردهای تمدن ماست. اکنون برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست حتی در حوزه آبی خوزستان، تنها کافی است ۳۰ الی ۴۰ درصد صرفه جویی کنیم که عدد بزرگی نیست. تحلیل های اولیه که در سازمان محیط زیست با استفاده از تصاویر ماهواره ای برای امکان کاهش مصرف آب، بدون اینکه خسارتی به تولید وارد شود، ۳۰ الی ۴۰ درصد شدنی است. در حوزه آبریز دریاچه ارومیه کاهش مصرف در حد ۴۰ درصد پیش بینی شده است که طی این چهار سال به ۲۹ درصد رسیده ایم بدین صورت می توانیم از تخریب کنونی منابع آب جلوگیری کنیم در غیر این صورت ۱۵ الی ۱۰ سال آینده بحران آنقدر شدیدتر خواهد شد که غیر قابل بازگشت خواهد بود.

تجریشی ادامه داد:  طی تجربه‌ های شخصی خود، چهار سیاست را که بسیاری از محققین دنیا به آن رسیده‌اند در نظر گرفته‌ام که باید در این چهار سطح اتفاقات جدی صورت بگیرد.

۱-سطح بنیادی و پایداری

۲ -سطح محیط نهادی

۳- سطح حکمرانی

۴- سطح تخصیص آب

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست کشور ضمن پیشنهاد این  که ما باید از سطح دوم شروع کنیم، افزود: اگر حاکمیت خودش را اصلاح نکند، آب و جهاد کشاورزی و محیط زیست با هم هماهنگ نباشند، نمی‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که اتفاق جدیدی صورت بگیرد. وقتی مردم ببینند که حکمرانانشان سیاست‌های غلط را متوقف کردند، آنها نیز همکاری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: خوزستان اولین استانی است که با توجه به تفویض اختیاراتی که سازمان محیط زیست به آن ها داده، انتخاب صنایع سبز را، سرلوحه کار خویش قرار داده است. در بهمن ماه سال گذشته، ۱۵ شرکت صنعتی و ۱۹ شرکت خدماتی معرفی شدند که در نهایت ۳ صنعت برگزیده سبز  و ۱ شرکت خدماتی سبز، معرفی شدند.

تجریشی افزود: تاکنون صرفاً صنایع جریمه می‌شدند، اما اکنون به مدلی دست پیدا کردیم که بتوانیم صنایع را با استفاده از علم و دانش روز پایش کنیم و برای کاهش آلایندگی آنها، اقداماتی را صورت دهیم. در این فضا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هر ۶ ماه فن بازارهای در حوزه تصفیه فاضلاب تدارک دیده است و معاونت پژوهشی وزارت علوم، قبول کرده است که حمایت‌های لازم را به واسطه دانشگاه‌ها داشته باشد

همچنین معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با اهدای لوح تقدیری از سوی عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استاندار خوزستان از اقدامات و تلاش های وی در مقابله با بحران ها و مشکلات محیط زیست استان قدردانی کرد.

در پایان این همایش نیز از تعدادی از صنایع برتر در حوزه حفظ محیط زیست با اهدای تندیس هایی تقدیر شد.

 

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز