خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان در دیدار با سفیر برزیل:

افزایش سهم تولید نفت خوزستان به ۳.۷ میلیون بشکه در روز رسید

کد خبر : ۶۱۷۴۲۲

استاندار خوزستان گفت: در برنامه دولت که برای اجرا طی هفت تا ۱۰ سال در دست اقدام است سهم تولید نفت خوزستان به ۳.۷ میلیون بشکه در روز می رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی در دیدار با سفیر برزیل با اشاره به اینکه از ۴ میلیون بشکه نفت تولیدی کشور در روز ۲.۷ آن سهم خوزستان است، اظهار کرد: در برنامه دولت که برای اجرا طی هفت تا ۱۰ سال در دست اقدام است سهم تولید نفت خوزستان به ۳.۷ بشکه در روز می رسد.

وی با اشاره به وجوه مشترک خوزستان و برزیل افزود: خوزستان به معنی شکرستان است، البته خوزستان تنها منطقه ای در ایران است که امکان کاشت نیشکر در آن وجود دارد و از دیر باز بیش از ۶۰ درصد تولید نیشکر کشور در خوزستان انجام می شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: دو طرح کشت و صنعت هفت تپه و کارون در استان خوزستان مربوط به قبل از انقلاب است در اینجا احداث شد و اکنون هم از آن بهره برداری می شود؛ تقریبا ۲۰۰ هزار تُن شکر در استان تولید می شود.

 شریعتی با اشاره به در حال انجام بودن توسعه صنایع جانبی بیان کرد: خوزستان به غیر از صنعت و تجارت به دلیل رودخانه هایی که در آن جریان دارد، قطب کشاورزی ایران است و بیشترین تولید گندم، کلزا، صیفی جات در استان خوزستان انجام می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ درصد تولید محصولات کشاورزی ایران متعلق به خوزستان است، گفت: در حوزه صنعت هم خوزستان ۴۲ درصد از سهم محصولات پتروشیمی ایران را به خود اختصاص داده و بیش از ۲۰ میلیون تُن محصولات پتروشیمی به ارزش بیش از هشت میلیارد دلار مربوط به خوزستان است.

استاندار خوزستان خبر داد: توسعه پتروشمی و احداث فاز دو منطقه ویژه اقتصادی را در دستور کار داریم که بخشی از مطالعات زیست محیطی و سایر موارد آن را به انجام رساندیم.

شریعتی با اشاره به اینکه خوزستان بیشترین تولید برق کشور را دارد، بیان کرد: در حوزه های صنایع مادر، فولادسازی، پالایشگاه، سدسازی ها خوزستان رتبه اول یا دوم ایران را دارد و بزرگترین سدهای کشور در خوزستان احداث شده است.

وی با اشاره به در حال گسترش بودن صنایع جانبی نفت، پتروشیمی و فولاد اضافه کرد: منطقه آزاد اروند به دلیل نزدیکی به بازار عراق، داشتن چهار بندر و شرایط استراتژیکی ظرفیت های بسیاری دارد. همچنین نزدیکی به بندر امام و امکان پهلوگیری کشتی های پهن پیکر در آن سبب بالا رفتن ظرفیت های این منطقه شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه دسترسی به بازار عراق یکی از مزیت های دیگر منطقه است، یادآور شد: صادرات به عراق از طریق مرزهای شلمچه و چذابه در حال افزایش هست و این شرایط امکان دی اسپورت، تولید و صادرات را به صورت یکجا در منطقه فراهم و همچنین نیاز بازار عراق و ایران و تسهیلات موجود در منطقه آزاد اروند، امکان سرمایه گذاری و کار مشترکات به طور ویژه برای منطقه مهیا کرده است.

شریعتی با اشاره به اینکه در زمینه های مختلف در حال برنامه ریزی برای توسعه منطقه هستیم، ادامه داد: پالایشگاه نفت آبادان که نخستین و قدیمی ترین پالایشگاه ایران و خاورمیانه است با فاینانس سه میلیارد دلاری در حال به روز شدن است.

 وی اظهار کرد: به دلیل قرابت فرهنگی، فکری، مردمی، تشابهات اقلیمی، شرایط دامپروری و کشاورزی از سرمایه گذاران برزیلی دعوت می کنیم که برای انجام کار مشترک به منطقه بیایند.

استاندار خوزستان با بیان جمله طنزآمیز «تیمی از برزیل به آبادان بیاید و یک بازی با تیم صنعت نفت برگزار کند تا به شعار آبادان برزیلته عینیت بخشیده شود.» افزود: با توجه به قرابت های فرهنگی می توانیم خواهر خواندگی آبادان با یکی از شهرهای برزیل که شرایط مشابه دارد را داشته باشیم تا نزدیکی و رفت و آمد و ارتباطات بیشتر مردم دو کشور به خصوص با خوزستان و به ویژه با آبادان بیشتر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز