خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در آبادان:

باید در نحوه مصرف آب تغییر جدی ایجاد کنیم/آلوده کردن منابع آب شیرین باید جرم تلقی شود

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۸۴۵

وزیر نیرو عصر امروز در آبادان، گفت: باید خود را آماده تغییرات وسیعی در نحوه مصرف آب کنیم و محال است بتوانیم با همان شیوه‌هایی که کشور را با بارشی به مراتب بیشتر از وضعیت فعلی و با جمعیتی کمتر از جمعیت کنونی اداره می‌کردیم، اداره کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، رضا اردکانیان عصر امروز در مراسم راه‌اندازی دریچه‌های اولین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالا دست بهمنشیر آبادان با بیان اینکه امسال یکی از خشک ترین سال‌ها را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کنیم، گفت: متاسفانه برخی از شهرهای کشور در معرض خشکسالی حادی هستند و بارش‌ها فوق العاده کم شده است، اما برخی از استانها وضعیت نسبتا خوبی دارند.

وزیر نیرو بیان کرد: مجموع بارش کشور در سال آبی 96-97، از اول مهرماه سال گذشته تا غروب 28 فروردین ماه امسال تنها بالغ بر 117 میلی متر بوده و این به معنای کاهش 44 درصدی بارش‌ها نسبت به همین بازه در سال گذشته است.

اردکانیان تاکید کرد: منطقه و کشور ما به سمت گرمتر شدن و کم بارش تر شدن در حال حرکت است و موضوع تغییر اقلیم در دنیا یک مسئله جدی است.

وی افزود: باید خود را آماده تغییرات وسیعی در نحوه مصرف آب کنیم. محال است بتوانیم با همان شیوه‌هایی که کشور را با بارشی به مراتب بیشتر از وضعیت فعلی و با جمعیتی کمتر از جمعیت کنونی اداره می‌کردیم، اداره کنیم.

وزیر نیرو گفت: حتما باید در شیوه‌های مصرف نه تنها بحث آب بلکه سایر منابع زیست محیطی از جمله انرژی در کشور تجدید نظرهای جدی کنیم. ما مسئول سرنوشت خود و نسل‌های آینده کشور هستیم.

اردکانیان با بیان اینکه مطمئن ترین منبع آب ما پسآب است، افزود: ما از همه فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنیم و حتی اگر در جایی اقتضا داشته باشد برای آب شرب به فکر استفاده از آب‌های فرامرزی خواهیم افتاد و بالاخره آب شرب را تامین می‌کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: با جمعیت فعلی حدود هفت میلیارد متر مکعب مصرف آب شرب و بهداشت کشور است و این به معنای آن است که سالانه بیش از چهار میلیارد متر مکعب تولید پساب می‌کنیم و این رقم، رقم مطمئن و قطعی آب خاکستری کشور است.

اردکانیان عنوان کرد: امروز در دنیا لغت پساب و فاضلاب در حال منقرض شدن است و مردم باید یاد بگیرند که پساب نیز آب است اما با رنگ متفاوت و باید رنگ آن به رنگی تبدیل شود تا قابل استفاده در صنعت و کشاورزی باشد.

وی ادامه داد: امروز بیش از 20 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در دنیا با پساب‌های تصفیه شده آبیاری می‌شود و اگر پساب‌های کشور را تصفیه نکنیم علاوه بر اینکه خودمان را از این منبع محروم کرده ایم، باعث شده ایم معدود آب‌های شیرین کشور نیز در خطر آلوده شدن قرار بگیرند.

وزیر نیرو تصریح کرد: این مسئله نیاز به تغییر نگاه و تربیت دارد و دستگاه‌های تولید کننده پساب غیرخانگی باید به حکم قانون موظف باشند همانگونه که برای تامین آب مورد نیاز خود سرمایه گذاری می کنند، برای کنترل و تصفیه سازی پساب نیز هزینه کنند.

اردکانیان تاکید کرد: همانگونه که استفاده غیرصحیح از آب شیرین باید جرم باشد، رها کردن پساب تصفیه نشده و آلوده کردن منابع آب شیرین نیز باید جرم تلقی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزارت نیرو مسئول تامین آب و برق پایدار، جمع آوری و تصفیه پسآب ها، تولید انرژی و خدمت کردن به مردم است و این خدمت را در قالب ساختارها و ساز و کارهای متنوعی در سطح کشور ارائه می‌دهد.

اردکانیان افزود: دستگاه گسترده‌ای مانند وزارت نیرو می‌بایست براساس ساز و کارهای تعریف شده‌ای برنامه‌های خود را به پیش ببرد و پیگیری‌های این دستگاه منحصر به حضور فیزیکی در مناطق نخواهد بود.

وزیر نیرو تصریح کرد: برای من توفیقی است که در کمتر از شش ماه از شروع کار خود در وزارت نیرو برای سومین بار به استان خوزستان سفر کردم و این مسئله را به فال نیک می گیرم. خوزستان باید مانند گذشته به عنوان پیشرو و پرچمدار طرح‌های توسعه ای آب و خاک کشور فعالیت کند و حیثیت گذشته خود را در این زمینه دارا باشد.

اردکانیان عنوان کرد: نمایندگان وزارت نیرو را کمک کنند تا در کسوت و ساحت کارشناسی خود باقی بماند و روز به روز نقش آن به عنوان یک مرجع کارشناسی پررنگ تر جلوه کند. همه تنگناها باعث شده تا تقاضای ما بیش از عرضه‌ها و امکانات باشد. این اطمینان برای مردم ما است که وزارت نیرو یک دستگاه کارشناسی کشور است اما این مسئله به معنای آن نیست که نقصی ندارد.

وزیر نیرو گفت: این اطمینان باید وجود داشته باشد که وزارت نیرو رسالت اصلی خود را برخورد کارشناسانه با مسائل می‌داند و در عین حالی که نیازمند راهنمایی و نظارت است، وظیفه خود می‌داند تا در تصمیم سازی‌ها جز بر مدار کارشناسی و بررسی منطقی طرح‌ها کارهای خود را پیش نبرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز