خبرگزاری کار ایران

کاهش عیار چغندر قند پاییزه در خوزستان

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۵۹۲

جلسه برنامه ریزی، جهت برداشت چغندر قند در سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، با حضور مشاور معاون وزیر و مجری طرح چغندر قند، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان، مدیران جهاد کشاورزی ، نمایندگان تشکل‌ها و انجمن های صنفی کشاورزان، نمایندگان کارخانجات قند و اداره کل پایانه ها جلسه برنامه ریزی جهت برداشت چغندر قند در سازمان برگزار شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه در سال زراعی ۹۷-۹۶ در سطح ۱۲ هزار و ۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت چغندر قند پاییزه کشت شد که نسبت به سال گذشته ۲ هزار هکتار افزایش داشته، گفت: شهرستان های شوش، دزفول و اندیمشک بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص دادند.

محمد قاسمی‌نژاد افزود: بیشترین ارقام کشت شده شامل آنتک و لوانته می باشد و پیش بینی می گردد ۹۰۰ هزار تن محصول از مزارع برداشت گردد.

وی با بیان اینکه ۸ کارخانه قند، کار برداشت محصول را برعهده دارند، ادامه داد: بیشترین مشکل در کشت چغندر پاییزه در خوزستان همزمانی برداشت چغندر قند با محصولاتی همچون گندم، ذرت علوفه‌ای و سبزیجات غده ای و برگی می باشد که مشکل حمل و نقل این محصول را چند برابر می کند.

مشاور معاون وزیر و مجری طرح چغندر قند نیز در این جلسه با بیان اینکه خوزستان نقش بسزایی در خود اتکایی تولید شکر در کشور دارد، گفت: در سال زراعی گذشته ۸ میلیون تن چغندر قند در کشور تولید شد که خوزستان بیشترین سهم تولید را به خود اختصاص داد .

علیرضا یزدانی اظهار داشت: با تصمیمی که در شورای عالی آب اتخاذ شد، برای نخستین بار کارخانجات دست دوم نیز می توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره مند شود.

وی ادامه داد: در حال واردات دستگاه های کارنده دقیق از خارج از کشور می باشیم و در این خصوص ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت دستگاه ها را به صورت تسهیلات از محل اشتغال صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت خواهیم کرد.

یزدانی استفاده از کشت نشایی چغندر قند را در استان های دیگر بسیار موفقیت آمیز دانست و تصریح نمود: استفاده از این شیوه کشت طول دوره رشد را کوتاه تر خواهد کرد.

وی افزود: طبق سیاست های حمایتی توسط وزارت خانه، کاهش عیار چغندر قند پاییزه از شانزده به پانزده اعمال می شود .

در ادامه مدیران جهاد کشاورزی، کشاورزان و نماینده انجمن صنفی مشکلات موجود در این زمینه را بیان کردند؛ که پرداخت دیر هنگام مطالبات کشاورزان، پوسیدگی و لهیدگی ناشی از  حمل و نقل نامناسب محصول چغندر قند و عدم اعلام قیمت تضمینی به موقع از مهمترین مشکلات مطرح شده بود.

آموزش ناظرین مستقر در کارخانجات قند با همکاری مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول، هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه جهت جلوگیری از اخذ عوارض محصول چغندرقند، آمادگی کارخانجات قند در دهه سوم فروردین جهت برداشت، حضور نمایندگان کارخانجات قند در منطقه جهت تعامل با دارندگان دستگاه ها و کشاورزان و استفاده از توری در حمل و نقل چغندر قند به وسیله کامیون ها از مصوبات این جلسه بود.

در پایان نیز از مدیرانی که در طرح خوداتکایی شکر نقش مهمی داشتند با اهداء لوح، تقدیر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز