خبرگزاری کار ایران

توسط انجمن شعر و ادب بندر امام خمینی«ره»؛

مراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویر

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۸۸۱

مراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تازه‌ترین اثر ابراهیم دمشناس، به همت انجمن شعر و ادب و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر امام خمینی«ره» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، شامگاه سه‌شنبه مورخ ۲۸ شهریورماه، با حضور جمعی از مسئولین، هنرمندان و هنردوستان، مراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» اثر ابراهیم دمشناس نویسنده جنوبی کشور در تالار مهر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر امام خمینی«ره»، برگزار گردید.

در ابتدای این نشست که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر بندر امام، سرپرست شهرداری، معاون بخشدار، اعضای انجمن شعر و ادبیات بندر امام و علاقه‌مندانی به ادبیات از شهرهای بندر امام و ماهشهر برگزار گردید، لیلا سپهری شاعر و مجری برنامه طی سخنانی با خیر مقدم به حضار از رئیس انجمن شعر و ادبیات بندر امام جهت ایراد سخنرانی دعوت بعمل آورد.

ذوالفقار شریعت با خیرمقدم به جمع حاضر و ابراز خرسندی از حضور نویسنده نام‌آشنای جنوب در این محفل، گفت: خوشبختانه اخیراً با رویکرد مثبت سید ستار فاطمی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر امام، اقدامات خوبی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری در این شهر انجام گرفته که نشست حاضر یکی از این اقدامات می‌باشد.

وی به اهمیت توجه به مسائل فرهنگی به‌عنوان یکی از نیازهای ضروری جامعه اشاره نمود و بیان داشت: رشد سریع صنعت و تجارت در این منطقه باعث گردیده تا توجه بیشتری نسبت به گذشته به فعالیت‌های فرهنگی و هنری، احساس شود.

رئیس انجمن شعر و ادبیات بندر امام، خوزستان را یکی از مناطق تأثیرگذار در ادبیات معاصر دانست و حضور چهره‌های فرهیخته در شهرهای بندر امام و ماهشهر را غنیمت و گنجینه‌ای ارزشمند برای منطقه برشمرد و با ذکر نام تعدادی از این فرهیختگان از جمله: ابراهیم قیصری، پرویز حسینی، غلامرضا بشیری، ابراهیم دمشناس و ... عنوان نمود: این انجمن در نظر دارد تا به مناسبت‌های مختلف زمینه‌ی حضور اصحاب قلم و اندیشه این شهرستان را در جمع علاقه‌مندان به فرهنگ جهت آشنایی و تبادل اطلاعات فراهم نماید.

در ادامه، مهرانگیز عباسی عضو انجمن شعر و ادبیات بندر امام به خوانش غزلی از حافظ پرداخت.

ابراهیم دمشناس، مؤلف کتاب «آتش زَندان»، دیگر سخنران این محفل بود که طی سخنانی به جایگاه جنوب و خوزستان در ادبیات معاصر پرداخت و در خصوص تألیف و انتشار رمان خود، مطالبی را بیان کرد.

وی گفت: کار نوشتن این رمان از سال ۸۵ آغاز شد و حکایت پهلوانی را بیان می کند که از اهالی خراسان بوده و شبی خواب می بیند در آینده جنگ آغاز خواهد شد و عازم خوزستان می شود و ...

نویسنده ی کتاب «آتشِ زَندان»، درباره پیوستگی جهان داستانش با جنوب و زیست و فرهنگ و تاریخ جنوب سخن گفت و فضایی که این جغرافیا و فرهنگ برای نوشتار ادبی او مهیا می کند از جمله تاثیری که بر نحوه بیان و روایت گذاشته است سپس با اشاره به رمان جدیدش، آتشِ زَندان، زمینه های نوشتن و تاریخچه ای از شکل گیری آن تا چاپ را شرح داد.

رمانی دایره المعارفی از عشق، جنگجویی، نامجویی و کامجویی

سعید دریس از نویسندگان عضو انجمن ادبی بندر امام خمینی(ره)، خصلت دایره المعارفی اغلب آثار ابراهیم دمشناس به ویژه آتشِ زَندان را از ویژگی بارز آن عنوان کرده، افزود: دمشناس کوشیده است با اتخاذ الگویی دانشنامه ای برای تبیین و تعریف جنوب در شکل هنرمندانه آن را روایت کند.

وی همچنین چندصدایی و تنوع فرهنگی حاکم در اغلب آثار دمشناس و آمیزش مکتب داستانویسی جنوب را با دیگر مکاتب داستانویسی و بهره گیری از تمامی ویژگی های بارز آنها در آن واحد به مثابه گفتگوی مکاتب و فرهنگ ها در یک افق تاریخی را از اهم ویژگی های سبکی وی برشمرد.

در ادامه، ایمان فلاحی مسئول کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بندر امام طی سخنان کوتاهی به توجه ویژه این نهاد به رشد و توسعه فعالیت‌های فرهنگی پرداخت و گفت: این شورا تمام توان خود را برای توسعه‌ی فعالیت‌های هنری، ادبی و فرهنگی بکار خواهد بست.

در پایان این مراسم، لوح تقدیر توسط سعید بزاز عضو شورای اسلامی به ابراهیم دمشناس اهدا گردید.

همچنین مسئولین کتابکده شهر، اقدام به خرید تعدادی از رمان مذکور در جهت حمایت از مؤلف و سهولت دسترسی علاقه‌مندان به این اثر فاخر، نمودند.

یادآور می شود رمان «زندان پسندر»،  موسوم به «آتشِ زَندان»، در هفته گذشته به بازار کتاب آمد. این اولین رمانی است که دمشناس در سال ۱۳۸۵ نوشته اما پس از رمان دوم و سومش »نامه نانوشته« 1394 و »دل و دلبری« 1392 منتشر می شود.

رمانُ بر بستر تاریخی سال های پایانی حکومت رضا شاه تا پایان جنگ ایران و عراق روایت می شود و داستان عاشقی پدر و پسری را باز گو می کند که در پی دیدار زن و دختری به سرزمین و شهری غریب سفر می کنند.

 الگوی روایت داستان سنت داستان فارسی به ویژه شاهنامه است و در واقع روایتی جدید از آنها طرح می کند و از این منظر است که به استقبال رمان می رود. رمان، ترکیبی از این دوجهان است روایت ها و نوشتارهای گوناگون خصلتی دانشنامه ای به رمان و روایت داستانش می دهد.

از ویژگی های آتش زندان، قصه گویی، زبان ویژه و نثر تلمیحی ست. کتاب را نشر نیلوفر در 784 صفحه به قیمت ۴۸ هزار تومان در شمارگان ۷۷۰ نسخه منتشر کرده است.

 ابراهیم دمشناس پیش از این مجموعه داستان نهست را در سال ۱۳۸۲ منتشر کرده و موفق به دریافت جایزه گلشیری شد. همینطور رمان «نامه نانوشته» او لوح تقدیر جایزه هفت اقلیم را دریافت کرده است.

 

مراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویرمراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویر

مراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویرمراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویر

مراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویرمراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویرمراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویرمراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویرمراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویرمراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویرمراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویرمراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویرمراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویرمراسم رونمایی از رمان «آتش زَندان» تألیف ابراهیم دمشناس برگزار شد + تصاویر

انتهای پیام/
ایلیا شریعت
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز