خبرگزاری کار ایران

امروز و با حضور وزیر نیرو صورت گرفت؛

بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی و 4 واحد عمرانی دشت ارایض شوش

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۵۷۵

وزیر نیرو امروز دوشنبه در آیین بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی دشت ارایض خوزستان امروز گفت: به دنبال بیشترین بازدهی در بخش آب هستیم/ با کشت گلخانه‌ای فرصت اشتغال 20 برابر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، "حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو امروز در آیین افتتاح بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی و 4 واحد عمرانی دشت ارایض در شهرستان شوش اظهار داشت: اهمیت آب در کشوری که در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است بسیار بالا است و اهمیت این منابع در کشور ما که با خشکسالی ۲۵ ساله مواجه شده است را بیش از پیش می‌کند.

وی ادامه داد: در گذشته بیش از ۲۰ میلیارد متر مکعب آب در سال در کارون بزرگ در استان‌های خوزستان، لرستان و کهگیلویه جاری بود و هم‌اکنون سالانه حدود ۱۴ میلیارد مترمکعب آب در این حوزه جاری است، امسال نیز میزان بارندگی خوزستان نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد کاهش داشته است.

چیت‌چیان با بیان اینکه در شرایط ویژه ای قرار داریم که باید برای تک تک قطرات آب برنامه ریزی کنیم، افزود: بیشترین بازده را از آب بگیریم و مردم به‌رغم این کمبودها بیشترین استفاده را آب ببرند و یکی از این راه‌ها استفاده از شبکه‌های آبیاری و زهکشی است، با احداث این شبکه‌ها با روش‌های با راندمان بالا و هدر رفت کم و کمترین دسترسی غیر قانونی این امر محقق می‌شود.

 وی ادامه داد: از جمله مصادیق استفاده بهتر از آب شیوه‌های نوین آبیاری است و بنا بر آمارها هر ۲ هکتار زمین می‌تواند زندگی یک خانوار را تأمین کند و با فرصت اشتغال یک نفر در این دو هکتار این امر موفق است اما با تبدیل این زمین‌ها به کشت گلخانه‌ای این فرصت اشتغال 20 برابر می‌شود. هر چند که عوامل بسیاری در این امر اثر گذار است، اما این نشان‌دهنده امکان استفاده و بهره‌وری بیشتر از منابع محدود است.

وزیر نیرو تصریح کرد: در کنار توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی یکی از مسائل اصلی که باید مورد نظر مسئولان کشاورزی قرار گیرد بهره‌وری در امر آبیاری است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری و دولت اهمیت خاصی برای خوزستان قائل هستند و بنا بر همین امر اعتبار ویژه‌ای برای خوزستان باز شد که فعالیت گسترده ای را نسبت به گذشته استان و دیگر نقاط کشور ایجاد کرد و برکات زیادی را به همراه داشت.

چیت‌چیان ادامه داد: در بسیاری از نقاط فعالیت‌های شبکه‌های ۱ و ۲ بر شبکه‌ها ۳ و ۴ مقدم سد و از همین رو حدوداً ۲۰ هزار هکتار از شبکه‌های آبیاری و زهکشی توسط وزارت نیرو به بهره‌برداری رسید و در کل در این دوره حدود ۳۵ هزار هکتار انجام خواهد شد که جای تقدیر ویژه از سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متصدی اجرای کار دارد.

وی در پایان افزود: امیدواریم هدف اصلی که ایجاد زیرساخت برای ۵۵۰ هزار هکتار است را محقق کرده و مردم را از خدمات وامکانات ایجاد شده بهره مند کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز