خبرگزاری کار ایران

برای اجرای طرح‌های ملی

خوزستان همچنان به‌عنوان استان پایلوت کشور تعیین شد

جلسه بررسی تفویض اختیارات دستگاه‌های مرکزی به واحدهای متناظر استانی، با حضور مسئولان کشوری و استاندار خوزستان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، در جلسه‌ امروز که با حضور مسئولان کشوری و استاندار خوزستان در سالن جلسات استانداری برگزار شد، خوزستان باز هم به‌عنوان استان پایلوت کشور برای اجرای بسیاری از طرح‌های ملی تعیین شد. این بار برای تفویض اختیارات از ستاد مرکزی شامل: وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت - جهاد کشاورزی - کار، رفاه و امور اجتماعی - وزارت نیرو - سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری و نیز سازمان حفاظت محیط‌زیست به واحدهای متناظر استانی گزینش شده است.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در این جلسه اظهار کرد: تفویض اختیار به دستگاه‌های اجرایی در همه استان‌ها یکسان نیست، زیرا هر استانی شرایط اداره خاص خود را دارد. در خوزستان به دلیل ساختار حاکم، دستگاه‌های اجرایی ما، در برخی موارد اختیار اجرایی ندارند. یا اگر اقدامی انجام دهند با موانع روبه‌رو می‌شوند.

وی افزود: به‌طور نمونه برای اجرای یک پروژه حوزه راه(پل نهم اهواز) شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مانع کار می‌شود و مدعی است پروژه در حوزه استحفاظی آنان اجرا شده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان از ایراد ساختاری رنج می‌برد گفت: اگر این ایراد اصلاح شود، خیلی از مشکلات کنونی حل خواهد شد.

مقتدایی بیان کرد: با توجه به اینکه ساختار و ظرفیت‌های خوزستان با استان‌های دیگر متفاوت است، برنامه‌های تفویض  اختیاری که به استان ما داده می‌شود، باید بر اساس ساختار آن باشد.

وی افزود: برای اجرای هر کاری در خوزستان بر اساس چارچوب تعریف‌شده و موارد قانونی پیش می‌رویم، اما یک‌باره با موانعی مواجه می‌شویم که از دستورات مرکز پیروی می‌کنند. به‌طور مثال، مرکز عملیات اجرایی نفت در خوزستان  است اما مناطق نفت‌خیز، تمام دستورالعمل‌های خود را از مرکز می‌گیرد و در بیشتر مواقع مانع کار استان شده است.

مقتدایی تصریح کرد: ظرفیت‌های زیادی ازجمله نفت، پتروشیمی و نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان وجود دارد اما با وجود این سرمایه‌ها، استان ما نسبت به میانگین توسعه‌ای کشور، ۲۲ سال عقب‌تر است.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: به نظر من به سمت تفویض اختیار نرویم، بلکه واگذاری را جایگزین تفویض اختیار کنیم. اگر به مدیران استانی اعتماد نشود یعنی عزت مدیران را از بین بردن، به نظر من باید بر توان مدیران بیشتر کار شود تا در جایگاهی که قرار بگیرند قابلیت داشته باشند.

مقتدایی افزود: در خوزستان بدون مجوز از مرکز اما بر اساس قانون، کارهای بزرگی انجام دادیم که نمونه بارز آن، راه‌اندازی بندر تجاری شادگان است که امروز به پر رونق ترین بندر ما تبدیل شده است و از پیامدهای مثبتی که برای استان داشته، در مدت ۶ ماه، بزهکاری شهرستان را ۲۷ درصد کاهش داد.

گفتنی است بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران، استان خوزستان به‌عنوان استان پایلوت اجرای طرح تفویض اختیار به ۶ دستگاه اجرایی وزارت صنعت،معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، وزارت نیرو، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  و سازمان محیط‌زیست انتخاب شده است.

کد خبر : ۳۴۸۰۴۸