خبرگزاری کار ایران

در شهرستان بندر ماهشهر؛

«نگاهی به فتوحات مسلمانان در فارس» نقد و بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۰۸۸

جلسه نقد کتاب «نگاهی به فتوحات مسلمانان در فارس» نوشته «حاجت سلیمانی» و «سید شکرخدا موسوی» در محل سالن اجتماعات اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ماهشهر برگزار شد.

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندر ماهشهر از نقد و بررسی کتاب «نگاهی به فتوحات مسلمانان در فارس» در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ماهشهر، مسلم میرزاوند گفت: جلسه نقد کتاب «نگاهی به فتوحات مسلمانان در فارس» نوشته حاجت سلیمانی و سید شکرخدا موسوی در محل سالن اجتماعات اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ماهشهر و با حضور جمعی از مسئولان و نویسندگان و منتقدان شهرستان برگزار گردید.

وی در ادامه به معرفی نویسنده و کتاب وی پرداخت و گفت: کتاب «نگاهی به فتوحات مسلمانان در فارس» اولین کتاب نویسنده است که در سال ۱۳۹۲ از سوی نشر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان منتشر شده است. حاجت سلیمانی متولد ۱۳۶۴ در شهرستان فارسان چهارمحال بختیاری می‌باشد، از وی اثر دیگری به نام شهدای مسجد سلیمان از انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان به چاپ رسیده است. وی هم اکنون به عنوان مدرس دروس تاریخ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان مشغول به تدریس می‌باشد.

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی در ادامه گفت: اما در بحثدرونمایه کتاب: پس از درگذشت پیامبر و روی کار آمدن خلفا، توجه به سرزمین‌های همجوار و فتح آن‌ها آغاز شد. از زمان خلافت ابوبکر و به طور عمده در دوره خلافت عمر، فتوحات اعراب هم در امپراطوری روم و هم شاهنشاهی ایران ساسانی دنبال شد. پس از هزیمتی که در نبردهای قادسیه، جلولا و نهاوند بر سپاه ایران افتاد، مسلمانان به داخل ایرانشهر پای نهادند و شهر‌ها و ایالت‌های ایران را یکی پس از دیگری به جنگ یا به صلح گشودند. فتح فارس برای آن‌ها به جهاتی چند حائز اهمیت بود، نخست اینکه فارس خاستگاه آل ساسان و محل حفظ سنن و آیین ایرانی بود و دیگر اینکه زمینهٔ بسط و گسترش فتوح اسلامی را به سایر نقاط ایران هموار می‌ساخت. لذا در سال هفدهم هجری ایالت فارس از سه جبهه بحرین، بصره و اصفهان مورد حمله قرار گرفت.

مسلم میرزاوند به عنوان یکی از منتقدین در باب نقد کتاب اظهار داشت: اینگونه فصل بندی برای کتاب مناسب نبوده و اگر مطالب به صورت بخش می‌آمد بهتر بود. فصل ۵ کتاب اگر در پایان کتاب به عنوان نتیجه می‌آمد در القای مفاهیم اثر، کارآمد‌تر بود. همچنین منابع مورد استفاده در این اثر بیشتر از تاریخ باستان بالاخص تاریخ عهد هخامنشیان انتخاب شده که با محتوای اثر سنخیتی ندارد و از آنجایی که مآخذ یک اثر، سندیت یک اثر به حساب می‌آید، بهتر بود نویسنده تمامی تلاش خود را در استفاده از منابع تاریخی عهد اسلامی قرار می‌داد و از این لحاظ اثر خود را غنی می‌کرد.

میرزاوند یکی دیگر از نقدهای وارده را ارجاعات اثر به ارجاعات درون متنی اعلام کرد و گفت: به طوری که آن نظم و یکپارچگی لازم در ارجاعات پاورقی به چشم نمی‌خورد و نقل قول‌های مکرر از چند اثر پشت سر هم و بی‌توجهی به پیوند مطالب موجب از هم گسیختگی متن در بعضی موارد شده است.

قائدی، نویسنده و پژوهشگر و یکی دیگر از منتقدین گفت: دستپاچگی نویسنده این اثر در بسیاری از جاهای کتاب کاملا مشهود است و همین امر موجب بسیاری از ایرادات نگارشی و ویرایشی در متن کتاب و همچنین در فهرست بندی شده است.

همچنین بختیاری یکی دیگر از منتقدین در ادامه افزود: مولف، کمترین وسواس را در نوشتن کلمات به خرج داده است و متاسفانه‌‌ همان طور که گفته شد در این اثر از این جهت ایرادات نگارشی بسیاری به چشم می‌خورد.

در ادامه جلسه دیگر منتقدان به بیان نظرات و دیدگاههای خود درباره این کتاب پرداختند.

در پایان این نشست، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بندر ماهشهر گفت: ضمن ارج نهادن به مقام شامخ نویسندگان و کسانی که سعی در ثبت تاریخ ارزشمند این مرز و بوم دارند هدف از برگزاری جلسات نقد، معرفی کردن یک اثر و همفکری با دیگر نویسندگان و منتقدان جهت برطرف کردن نقاط ضعف یک اثر است و ایرادات مطرح شده چیزی از ارزش آن نمی‌کاهد، بلکه امید بر این است که نویسنده محترم، نکات مطرح شده را در چاپ‌های بعدی اثر، مد نظر قرار داده و اثری به مراتب منسجم‌تر به چاپ برساند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز