خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز؛

مکان‌­یابی صحیح و احداثکتابخانه­‌ها، راهی به سوی توسعه فرهنگ مطالعه است

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۸۶۴

شهرستان اهواز در حال حاضر دارای ۳۵ کتابخانه عمومی با زیربنای ۱۹۹۰۷ مترمربع است.

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز گفت: مکان­یابی صحیح و احداثکتابخانه­‌های عمومی در شهرستان اهواز راهی به سوی توسعه فرهنگ مطالعه، کتاب و کتابخوانی در سطح شهر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، منصور کوهی رستمی گفت: کتابخانه‌های عمومی، به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی، نقش مهمی در افزایش سطح سواد و فرهنگ عمومی جوامع بر عهده دارند.

وی افزود: محل استقرار کتابخانه‌های عمومی و نحوه توزیع آن‌ها در سطح شهر‌ها، مستقیم یا غیر مستقیم، در میزان مراجعه و استفاده افراد از کتابخانه‌های عمومی دخالت دارد و همجواری کتابخانه با کاربری‌های پر تجمع نظیر، پارک‌ها، مساجد، فرهنگسرا‌ها و موزه‌ها، می‌تواند نقشی بسزا در افزایش اقبال مردمی نسبت به کتابخانه‌های عمومی ایفا گند.

کوهی رستمی ادامه داد: در پژوهشی وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز در قالب دو معیار مرکزیت و سازگاری و با کمک سامانه اطلاعات جغرافیایی بررسی و ارزیابی شود که نتایج پژوهش نشان می‌­دهد بی‌توجهی به محل استقرار کار بریای سازگار و ناسازگار موجب شده تا بخش عمده‌­ای از کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز به لحاظ موقعیت استقرار و نه منطقة استقرار در شرایط مناسبی قرار نگیرند. نقشة نهایی مناطق بهینه برای احداثکتابخانه‌های عمومی جدید در سطح شهرستان اهواز، حکایت از آن دارد که بیش از نیمی از کتابخانه‌های فعلی شهرستان اهواز در مناطق بهینه واقع شده‌اند؛ در عین حال، همین کتابخانه‌ها به دلیل همجواری با کاربری‌های ناسازگاری موقعیت مطلوبی ندارند.

وی افزود: در کنار اینکه بسیاری از مناطق پر جمعیت و مستعد وجود کتابخانه عمومی در شهرستان اهواز فاقد کتابخانه عمومی هستند؛ در حال حاضر سرانه فضای کتابخانه ه­ای شهرستان اهواز ۱.۶۱ متر مربع است. یعنی به ازای هر صد نفر اهوازی ۱ متر و ۶۱ سانتی متر مربع فضای کتابخانه­‌ای وجود دارد که تا رسیدن به چشم انداز کتابخانه­‌های عمومی ۱۴۰۴ یعنی ۸ متر مربع برای هر صد نفر اهوازی فاصله زیادی دارد که با توجه به کمبود فضای کتابخانه­‌ای با همکاری و هماهنگی­‌های به عمل آمده در سطح استان و شهرستان در کمیته برنامه ­ریزی شهرستان اهواز در سال ۱۳۹۳ سه کتابخانه با اعتباری بالغ بر یازده میلیارد و پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی و دو درصد نفت ساخته خواهد شد.

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز گفت: در ساخت این سه کتابخانه بر اساس نقشه­‌های بهینه تهیه شده، مناطق فاقد کتابخانه در اولویت قرار خواهند گرفت و با ساخت این سه کتابخانه فضای کتابخانه‌ای شهرستان اهواز رشد خوبی را شاهد خواهد بود.

وی تاکید کرد: در کمیته برنامه ریزی شهرستان بالغ بر چهل و دو میلیارد ریال جهت تجهیز و تعمیر کتابخانه­‌های موجود شهرستان نیز تخصیص یافت که امید است با توجه به دو مقوله مکان یابی مناسب و احداثکتابخانه­‌های عمومی، شاهد گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان اهواز باشیم.

رستمی در پایان گفت: شهرستان اهواز در حال حاضر دارای ۳۵ کتابخانه عمومی با زیربنای ۱۹۹۰۷ مترمربع می‌باشد که در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان تعداد ۴۳۹۶۸۶ جلد کتاب برای استفاده مراجعه کنندگان وجود دارد و تعداد اعضای این شهرستان ۳۶۴۳۲ نفر است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز