خبرگزاری کار ایران

با حضور حضرت آیت الله شفیعی؛

از سه عنوان کتاب دفاع مقدس در خوزستان رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۱۵۳

در زمینه داستان بلند و رمان درحوزه دفاع مقدس، حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند نقش آفرینی کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، بر تاسیس انجمن همکاری نویسندگان بومی و اساتید دانشگاه های خوزستان با عنوان «دپارتمان تاریخ شفاهی دفاع مقدس خوزستان» در دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، جلسه رونمایی از سه عنوان کتاب دفاع مقدس خوزستان با حضور حضرت آیت الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان، مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان، نویسندگان کتاب ها، دیگر مسئولین اجرایی استان، اصحاب رسانه و عموم مردم در محل کتابخانه مرکزی استان برگزار شد.
لفته منصوری، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، در این مراسم با بیان اینکه جنگ هشت ساله برای ملت ایران جهاد اسلامی و از نوع دفاع مقدس بود، گفت: این تنها یک واژه نیست چرا که جنگ برای دشمن ما با هدف تجاوز و تصرف خاک و برای ما یک رسالت دینی و اعتقادی بود.
وی با اشاره به اینکه پرونده جنگ برای دشمن ما در قطعنامه ۵۹۸ خاتمه یافت ولی دفاع مقدس برای ملت ما ادامه دارد، خاطر نشان کرد: تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس مبتنی بر اصل جهاد اسلامی است، لذا شخصیت پردازی در خاطره نگاری و داستان سرایی و تاریخ شفاهی نباید دیگرگون باشد.
منصوری، با معرفی کتاب های رونمایی شده در این مراسم، اضافه کرد: کتاب های «خاکریز پنهان» مجموعه خاطرات دکتر محمد حاجی خلف که با مصاحبه سید حسن موسوی طیب به زیور طبع آراسته شده و کتاب «پشت دروازه شهر» خاطرات علیرضا معینیان با مصاحبه غلامرضا جهانی مقدم به بازار نشر عرضه شده است.
وی با بیان اینکه هر دو کتاب در حوزه تاریخ شفاهی می گنجد و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس این کتاب ها را منتشر کرده، افزود: سومین کتاب با عنوان «این جا صدایی نیست» ناگفته های رضا پورعطا از عملیات والفجر مقدماتی است که فرامرز گرجیان در قالب مجموعه داستان، آن را تالیف و توسط انتشارات بنیاد حفظ آثار منتشر شده است.
وی تاریخ شفاهی را ثبت روشمند رویداد زندگی دانست که مبتنی بر مصاحبه و محصول تعامل دو اندیشه است و عنوان کرد: اینکه تاریخ شفاهی گونه ای ادبی است یا نه؟ علم است یا فن؟ پروژه است یا پروسه؟ تاریخ است یا اطلاعات تاریخی را گردآوری می کند؟ مد نظر نیست بلکه دنیا دارد از خاطره به سمت تاریخ شفاهی می رود به این خاطر که در آن مستند نویسی می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، با ارائه تفاوت های خاطره نگاری، خاطره گویی، داستان سرایی و تاریخ شفاهی، اذعان داشت: تاریخ شفاهی نه تنها درباره اینکه رزمندگان چه کردند سخن دارد بلکه در خصوص اینکه آنها چه می خواستند بکنند نیز به ما خبر می دهد و این جایگاه و اهمیت «خاکریز پنهان» و «پشت دروازه شهر» را بیان می کند.
وی با بیان اینکه ضرورت مستندسازی تاریخ رشادت ها و ایثارگری های رزمندگان و ملت بزرگ ایران و تدوین تاریخ بلند این فصل تاریخی از طریق مصاحبه با هزاران نفر اهمیت می یابد، ادامه داد: در «کتاب این جا صدایی نیست» به «انسان در جنگ» و «انسان برآمده از جنگ» پرداخته و «انسان جنگ» را فراموش کرده است.
منصوری، با ارائه چند پیشنهاد، با اشاره به جدی گرفتن نقد کتاب و تنها بسنده نکردن به انتشار کتاب، خاطر نشان کرد: رسانه ها، صدا و سیما و منتقدان به این مهم توجه کنند، در این راستا اداره کل کتابخانه های خوزستان این بستر را هم در کتاب کاغذی و هم دیجیتال از طریق شبکه کتابخوانان حرفه ای فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه وزارت علوم رشته تاریخ شفاهی را به رسمیت نشناخته یا روی خوش به آن نشان نداده است، تاکید کرد: به دانشگاه شهید چمران به عنوان رزمنده ترین و ایثارگرترین دانشگاه کشور در دوران دفاع مقدس پیشنهاد می کنم دپارتمان تاریخ شفاهی را در دانشکده ادبیات تاسیس تا حداقل به تاریخ پرافتخارش ادای دین کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، با اشاره به اینکه متاسفانه ما در زمینه داستان بلند و رمان درحوزه دفاع مقدس کم کار کردیم یا می ترسیم که کار کنیم، یاد آور شد: در این بخش حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند نقش آفرینی کنند.
وی بر تاسیس انجمن همکاری نویسندگان بومی و اساتید دانشگاه های خوزستان با عنوان «انجمن تاریخ شفاهی خوزستان» تاکید کرد و اظهار داشت: در این انجمن می توان نقش مردم عادی را درشهرها و روستاهای خوزستان از طریق جمع آوری مصاحبه های روش مند و فعال تدوین کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز