خبرگزاری کار ایران

تثبیت مالکیت ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی وقفی و منابع طبیعی پس از حدود یک قرن در خوزستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۴۱۸

با پیگیری‌های رئیس کل دادگستری خوزستان، ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی اختلافی وقفی و منابع طبیعی استان بعد از حدود یک قرن، تثبیت مالکیت و صاحب سند ثبتی شدند.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، اجرای طرح حدنگاری و تثبیت مالکیت اراضی ملی، دولتی، کشاورزی و وقفی از طریق صدور سند، یکی از برنامه‌های عملیاتی قوه قضاییه است که در سال‌های اخیر به صورت جدی دنبال شده است.

رئیس دستگاه قضا تیرماه ۱۴۰۰ در حاشیه زیارت مسجد جمکران و انجام آداب زیارت، با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی بقاع مترکه، اظهار داشت: مهم‌ترین مسأله در بحث وقف، تعیین حد و حدود اراضی وقفی است که به دوران قبل از تأسیس سازمان ثبت اسناد و املاک برمی‌گردد و با اجرای طرح کاداستر و ثبت رسمی آن‌ها حل خواهد شد.

پیرو این دستورات و اقدامات صورت گرفته در استان‌ها، مرداد ماه امسال رئیس کل دادگستری خوزستان از صدور سند مالکیت برای ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی وقفی جنوب استان پس از 91 سال خبر داده بود.

علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان در نشست با مدیر اداره کل اوقاف استان و سایر مسئولان این اداره، ضمن قدردانی از این عملکرد، وقف را از آدابی برشمرد که منافع آن در راستای منافع عمومی است و به ارتقای نوع‌دوستی در جامعه کمک می‌کند. در واقع با عمل به سنت حسنه وقف، فرد می‌تواند ضمن حفظ اموال خود، منافع آن را در اختیار جامعه قرار ‌دهد که این امر اقدام بزرگی است.

وی اظهار داشت: اما کسانی که متولی امر وقف هستند و حفظ هویت موقوفه را به‌عهده دارند نیز به همان اندازه در این کار خیر نقش دارند و این جریان را به سمت و سویی که منافع عمومی تامین شود، هدایت می‌کنند.

دهقانی گفت: یک رکن مهم در امر وقف، جلوگیری از تزلزل مالکیت موقوفه است و تکلیف متولیان این است که اجازه ندهند این مالکیت متزلزل شده و افرادی با ادعای مالکیت، به آن تجاوز و یا در آن تصرف کنند.

رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: مهم‌ترین عمل در جهت جلوگیری از تزلزل در مالکیت موقوفه‌ها، تثبیت مالکیت آن‌ها از طریق مجاری قانونی است که در همین راستا و با همکاری و همراهی ادارات اوقاف استان و ثبت اسناد و املاک و پیگیری دادگستری استان اقدامات قابل توجهی حاصل شد.

وی ادامه داد: با هدف صیانت از اراضی ملی و دولتی و باتوجه به همپوشانی بخشی از موقوفات با اراضی ملی و شخصی و باتوجه به اینکه پیگیری امر حدنگاری و تثبیت مالکیت به یکی از معاونین سپرده شده بود، با همفکری اداره ثبت و برداشتن برخی موانع در استان، ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی اختلافی ادارات اوقاف و منابع طبیعی که بیش از یک قرن مالکیت آن متزلزل بود، تثبیت مالکیت شد که این حجم از کار در کشور بی‌سابقه بوده است.

دهقانی گفت: طی دو ماه اخیر نیز ۳۲۷ جلد سند مالکیت مربوط به ۴۷ هزار هکتار اراضی وقفی صادر شده است و انتطار می‌رود تا پایان سال کلیه بقاع متبرکه، مساجد. حسینیه‌ها و هرآنچه در حوزه وقف قرار دارد، تثبیت مالکیت شده و برای آن سند مالکیت صادر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز