خبرگزاری کار ایران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد:

سهم ۴۰ درصدی شیوند در تولید و عرضه انار خوزستان/ احداث باغ کلکسیون ذخائر ژنتیکی در منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۵۲۸

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به مناسبت آغاز فصل برداشت انار در روستای شیوند شهرستان دزپارت گفت: شیوند از مناطق مستعد باغبانی خوزستان است که باغات آن دارای پیشینه و سابقه تاریخی هستند که به رغم همه محدودیت‌ها، شیوند همواره سهم بالایی در میزان تولید محصولات مختلف باغبانی استان تا کنون داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محمد حسنی نسب ضمن ابراز خرسندی از برگزاری رویدادهای طبیعت محور مانند جشنواره انار شیوند، تصریح کرد: این جشنواره‌ها علاوه بر ایجاد دلگرمی برای باغداران، موجب رونق گردشگری در استان، آشنایی گردشگران با طبیعت بی نظیر روستایی و ضمینه ساز دستاوردهای دیگری نیز خواهد شد که با سرعت بخشی انتقال دانش فنی نوین به باغداران با حضور متخصصان در منطقه، دریافت گزارش از مسائل و مشکلات باغداران و انتقال به بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی میسر خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش‌های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دزپارت و تقدیر از این مجموعه افزود: بارزترین شاخصه محصولات باغی این منطقه تولید محصولات با کیفیت و سالم است که علاوه بر مصرف بعنوان میوه، قابلیت مصرف دارویی نیز دارند. شکوفایی استعدادهای باغی منحصر به فرد در این منطقه، نتیجه سختکوشی باغداران و ظرفیت‌های اقلیمی موجود است.

حسنی نسب ادامه داد: در طی ۲ سال اخیر با بهره گیری از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و اقدامات مسئولین، نه تنها نگاه‌های مثبتی در حوزه‌های مختلف به این منطقه معطوف شد، بلکه گام‌های بزرگی در راستای محرومیت زدایی نیز آغاز شد که نمونه بارز آن برگزاری چندین جشنواره زعفران و انار است.

مدیر باغبانی استان خوزستان در خصوص ظرفیت انار در شهرستان دزپارت به ویژه در روستای شیوند نیز گفت: در زمینه تولید انار، شهرستان دزپارت علاوه بر تنوع مطلوب در ارقام مختلف انار مورد کشت، به تنهایی حدود ۴۰درصد انار استان را تولید و به بازارهای محلی و استانی عرضه می‌کند. با پیگیری‌هایی که از هم اکنون انجام خواهد شد، به زودی شاهد برپایی جشنواره‌های ملی محصولات مختلف کشاورزی نظیر انار در شهرستان دزپارت خواهیم بود. همچنین احداث باغ کلکسیون ذخائر ژنتیکی ارزشمند منطقه نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت‌.

وی گفت: با توجه به انجام چند پروژه مهم در زمینه انتقال آب، همچنین نتیجه بخش بودن پیگیری‌ها در زمینه امکان برداشت آب از دریاچه سد، این آمادگی وجود دارد که حمایت از توسعه باغات انار با ارقام تجاری سازگار با منطقه توسعه پیدا کند و بر رونق منطقه بیفزاید. کما اینکه در خصوص سایر محصولات باغبانی و گیاهان دارویی نیز این آمادگی وجود دارد که حمایت‌های لازم از متقاضیان انجام شود. در زمینه توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات باغبانی نیز آمادگی حمایت از متقاضیان در بخش مشاغل خانگی و صنعتی نیز وجود دارد.

حسنی نسب در پایان گفت: شهرستان دزپارت قطب چندین محصول مهم باغبانی نظیر زعفران، انجیر دیم، انار و گیاهان مختلف دارویی است. با توجه به انجام چند پروژه مهم در زمینه انتقال آب، همچنین نتیجه بخش بودن پیگیری ها در زمینه امکان برداشت آب از دریاچه سد، این آمادگی وجود دارد که حمایت از توسعه باغات انار با ارقام تجاری سازگار با منطقه توسعه پیدا کند و بر رونق منطقه بیفزاید. خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده، شهرستان دزپارت قطب چندین محصول مهم باغبانی نظیر زعفران، انجیر دیم، انار و گیاهان مختلف دارویی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز