خبرگزاری کار ایران

به منظور تامین خوراک پتروشیمی‌ها؛

طرح توسعه و سرمایه‌گذاری بر روی ۱۶ مخزن مستقل گازی بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۲۶۵

جلسه ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری به منظور توسعه ۱۶ میدان مستقل گازی و تامین کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، امروز چهارشنبه دهم خردادماه جلسه ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری به منظور توسعه میادین مستقل گازی و تامین کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی با حضور شرکت مناطق مناطق نفتخیز جنوب و شرکت‌های پتروشیمی برگزار شد.

حفاری ۵۶ حلقه چاه توسعه‌ای و تعمیر ۸ حلقه چاه موجود، احداث خطوط لوله جریانی، تسهیلات سرچاهی، مجتمع‌های تفکیک، خطوط لوله انتقال سیالات، واحدهای شیرین سازی، تقویت فشار گاز و احداث واحدهای گاز و گاز مایع جدید ۱۷٠٠ و ۲۹٠٠ و بهینه سازی کارخانه گاز و گاز مایع موجود ۱٠٠٠ و ۱۵٠٠، از جمله فعالیت‌های توسعه‌لی این مخازن است.

میزان سرمایه‌گذاری طرح توسعه‌ای میادین گازی به صورت مستقیم چهار هزار و ۴۶۶ میلیون دلار و به صورت غیر مستقیم نیز یک هزار و ۴۴٠ میلیون دلار است.

از مزایای اجرای این طرح تولید یک هزار و ۲۸٠ میلیون فوت مکعب در روز گاز غنی و جمع آوری ۲۶۴ میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه تولیدی سایر میادین است که منجر به تولید یک هزار و ۲۳۷ میلیون فوت مکعب در روز گاز سبک، تولید ۹۴ هزار بشکه مایعات/نفتا در روز و تولید ۹۱ هزار بشکه اتان پلاس در روز می‌شود.

علیرضا دانشی در این جلسه گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب جدا از برنامه اصلی خود تامین خوراک ۷ پالایشگاه به صورت مستقیم و یک پالایشگاه را به صورت غیر مستقیم بر عهده دارد.

وی ادامه داد: مجموعه پتروشیمی با کمبود خوراک مواجه بوده و ما به عنوان شرکت بالا دستی این مشکل را مشکل خود می‌دانیم.

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب افزود: در این طرح ۱۶ مخزن مستقل گازی توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته وجود دارد که رقم قابل ملاحای از خوراک پتروشیمی‌ها را تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه سرمایه اولیه این طرح طی یکسال و نیم بازخواهد گشت، اضافه کرد: ۱۶ مخزن مذکور به صورت جداگانه نیز قابل توسعه هستند.

دانشی یادآورشد: در سال ۱۴۰۱ میزان سرمایه‌گذاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حوزه پژوهشی، قرارداد و تولید بار اول یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و تصمیم داریم در سال جاری میزان سرمایه‌گذاری در این بخش را به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز