خبرگزاری کار ایران

آکادمی فولاد، برند غرب آسیا؛

جنوبی‌ها در مسیر سازندگی و پشتوانه‌سازی فوتبال ملی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۷۷۵

خوزستان، یکی از استان‌های پیشتاز در پرورش استعداد‌های فوتبالی است و در این میان، آکادمی فولاد یکی از مطرح‌ترین‌ها در غرب آسیا به حساب می‌آید. ولی مردان فوتبالی این استان آن چنان که شایسته هستند، دیده نمی‌شوند.

به گزارش ایلنا از خوزستان، اساس، فلسفه و هدف از تشکیل آکادمی‌ها در باشگاه‌های فوتبال سراسر جهان، کشف، پرورش، آموزش، شکوفایی و معرفی استعداد‌های بازیکنانی است که ابتدا  باید در منطقه‌ای که مملو از استعداد‌های بکر و دست نخورده، زندگی می‌کنند در اولویت قرار گیرند؛ زیرا چنین بازیکنانی هم با فضا و هم با فرهنگ اجتماعی و فوتبالی آنجا آشنایی کاملی دارند و از طرفی، آکادمی در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی قابل توجهی خواهد کرد.

به اذعان تعدادی از کارشناسان فوتبال خوزستان، آکادمی فولاد با مدیریت  علی اکبر مهدی پور، مردی از جنس فوتبال و علاقمند به استفاده از بازیکنان و مربیان کاملاً بومی در سال‌های اخیر از چنین فلسفه، نگرش و تفکری بهره می‌گیرد و تقریباً بیش از ۹۹ درصد بازیکنان رده‌های مختلف سنی تیم‌های پایه آکادمی را بچه‌های مستعد و علاقمند، خوزستانی تشکیل می‌دهند.

این مدیر جوان نگاهی علمی و کاربردی به فعالیت و برنامه‌ریزی‌های سه‌گانه آکادمی جهت پشتوانه‌سازی تیم اصلی فولاد و ایضاً سایر تیم‌های مختلف استانی حاضر در رقابت‌های مختلف کشوری و همچنین کسب درآمدزایی ازطریق فروش محصولات آکادمی به سایر تیم‌های کشوری در دستور کار دارد.

این نگاه دقیقاً هدف و فلسفه اصلی ایجاد و راه‌اندازی آکادمی فوتبال در تمامی باشگاه‌های فوتبال جهان محسوب می‌شود و آکادمی فولاد خوزستان در این زمینه در فوتبال کشور و حتی منطقه غرب آسیا، پیشتاز است و به نوعی برند آکادمی فوتبال کشور محسوب می‌شود.

برای اینکه مدیریت آکادمی بتواند تیم اصلی باشگاه را از بازیکنان آکادمی که عصاره و محصول سال‌ها تلاش، ممارست، زحمت و تجربهِ مربیان کار بلد و متخصص در رده‌های مختلف سنی پایه‌ها بی‌نیاز کند، ضروری است که بین کادر فنی تیم اصلی و مدیریت و مربیان آکادمی رابطه نزدیک، منطقی و تنگاتنگی وجود داشته باشد تا از این طریق مدیریت، مربیان و بازیکنان آکادمی انگیزه بگیرند و از سویی دیگر، محصولات آکادمی بیشتر و بهتر دیده شوند.

اگر نیم نگاهی به تیم‌های بزرگ اروپایی نظیر بارسا، بایرن، من یونایتد، سیتی، چلسی، رئال مادرید، بنفیکا، اسپورتینگ، سانتوز، سالزبورگ، شالکه، آژاکس، لیون و... بیندازیم متوجه می‌شویم که سالیانه چندین بازیکن جوان آکادمی آن‌ها در تیم اصلی در رقابت‌های مختلف داخلی و خارجی به میدان می‌آیند و مدیران باشگاه با هماهنگی مدیریت آکادمی، برخی از آن‌ها را برای کسب تجربه به تیم‌های پایین‌تر بصورت قرضی می‌دهند.

این کار انجام نمی‌شود، مگر آنکه بین مربیان تیم اصلی، مدیریت و مربیان آکادمی باشگاه رابطه نزدیک و حرفه‌ای و به دور از نگاه بالا به پایین، رقم بخورد.

امروزه ارتباطات منطقی و حرفه‌ای در همه ارکان یک باشگاه، نقش کلیدی و محوری در پیشرفت آکادمی که قطب مهم بازیکن‌سازی یک باشگاه را رقم می‌زند، امری بدیهی و روشن و مبرهن است.

همین ارتباطات کلیدی بین کادر فنی تیم اصلی و مدیریت آکادمی و تیم استعدادیابی، باعث می‌شود که زمینه رشد، ترقی، پیشرفت و شکوفایی محصولات آکادمیِ باشگاه را که سرمایه‌گذاری‌های کلانی هم به لحاظ صرف هزینه و هم طی کردن پروسه زمانبر جهت پرورش و شکوفایی بازیکنان انجام می‌شود، به بار بنشیند.

البته فلسفه وجودی آکادمی کشف استعداد‌ها، پرورش، شکوفایی و نهایتاً سازندگی و معرفی آن‌ها به فوتبال استان و کشور است.

نتایج در آکادمی‌ها مطلقا ملاکی برای پیشرفت بازیکنان نیست، هرچند سازندگی و کسب نتایج قابل قبول هم می‌تواند مربیان و بازیکنان آکادمی را از نظر روانی و ذهنی برای رقابت‌های آینده آماده نگه دارد، اما نمونه‌های بسیاری را می‌توان در آکادمی سالزبورگ اتریش، لیون و رن فرانسه، ساوتهمپتون انگلیس، سانتوز برزیل و... پیدا کرد که هدف اصلی آن‌ها فقط سازندگی و شناسایی و معرفی بازیکنان به فوتبال جهان است و نتایج زودگذر هدف اصلی و غایی آن‌ها نیست.

تعدادی از کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال خوزستان معتقدند که هنوز آنگونه که لازم است از ظرفیت نیرو‌های بومی برای توسعه فوتبال استان استفاده نشده است.

یکی از این پیشکسوتان که نخواست نامی از او برده شود، گفت: چرا نباید از   علی اکبر مهدی پور که پس از سال‌ها خدمت صادقانه در آکادمی فولاد و کسب تجارب گرانب‌هایی در سمت مسئولیت خطیر و استراتژیک آکادمی که می‌توانست گزینه مناسبی برای برعهده گرفتن مسئولیت مهم و کلیدی معاونت باشگاه بزرگ فولاد خوزستان باشد، استفاده شود و بجای آن، یک فرد توصیه شده از پایتخت بیاید؟

این پیشکسوت ادامه داد: اصولاً چرا باید نیروی غیر بومی که هیچ شناختی از فضا، جو و فرهنگ خوزستان و باشگاه فولاد ندارد، به شکلی سفارشی راهی اهواز شود تا مسئولیت سنگین و راهبردی و تعیین‌کننده معاونت را بدون حتی سابقه فعالیت یک روزه در باشگاه بزرگ فولاد خوزستان، بدست بگیرد؟

چرا باشگاه‌های خوزستانی باید محلی برای آزمون و خطای افرادی باشند که هیچ شناختی از ظرفیت‌های جامعه فوتبالی خوزستان ندارند و فقط با لابی‌گری و حمایت پشت پرده به مهد فوتبال کشور تحمیل می‌شوند، تا علاوه به بیراهه بردن این ورزش محبوب، زخم‌های قدیمی مردان فوتبالی این دیار را دوباره باز کند؟

گفت و گو : ذوالفقار شریعت

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز