خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می‌دهد؛

بحران کم‌آبی در روستای پیان و ضرورت احداث مجتمع آبرسانی/ خطر نابودی پیان با مهاجرت اجباری اهالی

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۵۹۰

دهستان پیان یکی از شناخته شده‌ترین مناطق روستایی در حوزه استان خوزستان است که از دیرباز تا کنون به دلیل موقعیت جاده‌ای و استراتژیک خود و بیش از همه به‌خاطر وجود مراکز اقتصادی متعدد، دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و هست که در حال حاضر دچار مشکل بی‌آبی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، مناطق مهم و ارزشمند تاریخی، جایگاه باستان‌شناسی و موقعیت جغرافیایی خاص، منطقه پیان را از گذشته تا کنون به یکی از شناخته شده‌ترین مناطق در استان خوزستان تبدیل کرده است. منطقه‌ای ویژه که در حاشیه خود از امکانات بی‌شماری برخوردار است.

خاک مرغوب، نفت، آب، نیروگاه برقی، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بخشی از داشته‌های این روستا در خوزستان محسوب می‌شود.

متأسفانه این حوزه که در مسیر یکی از ایل راه‌های مهم تاریخ جاده‌ای جنوب کشور واقع شده است و سالیانه شاهد عبور جمعیت قابل‌توجهی از عشایر جنوب است در حال حاضر دچار مشکل بی‌آبی است و همین موضوع به‌شدت باعث نگرانی عمومی در این منطقه شده است.

سید مسلم رحمانی پیانی فعال اجتماعی استان خوزستان با اشاره به گذشته تاریخی این منطقه می‌گوید: دهستان پیان در شانزده کیلومتری شمال شرق شهرستان ایذه واقع شده است که با جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر سکنه و موقعیت ویژه‌ای که داراست، قابلیت تبدیل شدن به بخش جداگانه‌ای را دارد اما همچنان درگیر مباحث کلیدی مانند آب است. این روستا با جمعیت قابل‌توجه خود سال‌هاست با وعده بخش و شهر شدن توسط نمایندگان ادوار گذشته تا کنون دچار عقب‌گردهای بی‌شماری شده است و همین واپس راندن‌هاست که این منطقه را همچنان آزار می‌دهد.

این فعال مدنی می‌افزاید: یکی از عمده مشکلاتی که منطقه پیان را سال‌هاست با چالش جدی جمعیتی مواجه کرده و باعث فرار بسیاری از خانواده‌ها و هجوم آنها به شهرهایی مثل ایذه و اهواز شده است، موضوع آب است. چالشی که در درازمدت می‌تواند باعث نابودی بخش مهمی از حوزه اقتصادی شهرستان ایذه شود.

رحمانی پیانی ادامه داد: منبع تأمین کننده آب مردم پیان، چشمه‌ای است که در چند کیلومتری این روستا قرار دارد و با توجه به وقوع خشکسالی‌های اخیر، کاهش دبی آب، استفاده هم‌زمان روستاهای متعدد و بدتر از همه فرسودگی خطوط لوله‌های انتقال، مردم این حوزه را با بحران جدی آب مواجه کرده است. حوزه‌ای که چندان فاصله‌ای با میلیاردها مترمکعب آب شیرین ندارد و هنوز در تشنگی به سر می‌برد.

این فعال مدنی با اشاره به وعده دولت سیزدهم مبنی بر لزوم اهمیت آبرسانی به روستاها در جهت توسعه روستاهای مولد، می‌گوید: رنج بی‌شماری که مردم منطقه پیان در حوزه آب طی سال‌های متمادی متحمل شده‌اند، باید یک جایی به پایان برسد و این نابسامانی آبی می‌تواند بعد از چهل سال با صدور مجوز ایجاد یک مجتمع آبرسانی مجزا و پایدار باعث خوشحالی مردم شود.

وی در پایان با اشاره به نیاز جدی این منطقه استراتژیک به تخصیص بودجه آبی برای خروج از بحران فعلی، گفت: با توجه به انبوهی از منابع آبی در اطراف شهرستان‌های ایذه و مسجدسلیمان و وجود رود کارون و دیگر رودهای فصلی، مانور تانکرهای آبی در منطقه و بخصوص در حوزه پیان آزاردهنده است. بدون شک پیگیری جدی این موضوع از طرف مسئولان شهرستانی و استانی، مطالبه جدی مردم منطقه تاریخی پیان است و اگر این اتفاق به سرانجام برسد و نهایی شود باید به‌زودی شاهد یک پیان رویایی بود و در غیر این صورت مرگ تاریخی پیان و فرار بیش از پیش مردم به شهرهای اطراف دور از ذهن نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز