خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سهم اندک زنان در مناصب مدیریتی خوزستان/ ایذه پرچمدار بی‌اعتمادی به بانوان/خوزستان هیچ نماینده زنی در مجالس نداشته

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۳۳۱

آمارهای جمعیتی استان خوزستان نشان می‌دهد که در اکثر شهرهای استان از جمله ایذه زنان نسبت به مردان سهم بیشتری از جمعیت را در اختیار دارند، در حالی که هرگز بر اساس این امتیاز آماری نتوانسته‌اند در حوزه مدیریت شهری صاحب کرسی قابل قبولی شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، سهم‌خواهی زنان از پست‌های مدیریتی در بسیاری از مناطق در خوزستان  و از جمله شهرهایی مانند ایذه و باغ‌ملک، به کسب کرسی‌هایی در حد مدیر یک مدرسه، دبیرستان و یا نهایتا ادارات دست چندم تا کنون منجر شده است. گامی اگرچه ناامیدکننده ولی مسیری باز در جهت گوشزد کردن یک مطالبه جمعیتی.

با بررسی‌های صورت گرفته در پرونده دوران شش گانه شوراهای شهر در شهری مثل ایذه، ورود تنها دو زن طی تمامی دوران  انتخاباتی به صحن شورا بدون تردید نه‌تنها امیدوارکننده نیست، بلکه باید آن را به‌عنوان یک نمره منفی در مطالبه‌گری زنان در این مناطق به‌حساب آورد.

این نمره منفی زمانی بیشتر به چشم می‌آید که متوجه شویم تا کنون کرسی ریاست شورای شهر در اختیار زنان قرار نگرفته است.

بوروکراسی مردسالار، ناکارآمدی‌های مدیریتی، انتخابات کدخدامنشی و نگاه سنتی و جنسیتی به زن  باعث شده است تا زنان نتوانند آن‌گونه که باید در عرصه مدیریتی در مناطقی مانند ایذه توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.

با توجه به بررسی موضوع سهم‌خواهی  زنان در عرصه مدیریت شوراها در شهری مثل ایذه آنچه مسلم است، کارنامه مدیریت این طیف در حوزه ارکان مختلف شهرداری طی ادوار گذشته تا کنون یک کارنامه شکست‌خورده بوده است.

کارنامه‌ای که در آن زنان شهر ایذه نه سهمی در ریاست شورای شهر داشته‌اند، نه کرسی شهرداری و نه حتی  جایگاه اداراتی مانند فرمانداری و یا  آموزش و پرورش، بدون شک سپردن هرکدام از این کرسی‌ها به زنان می‌تواند باعث دلگرمی و رشد حوزه مدیریتی این طبقه، در شهرهایی مثل ایذه و باغ ملک شود.

زیبا صالح‌پور عضو شورای شهر در ادوار اول و چهارم، عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری کلان‌شهر اهواز در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که چرا در شهرهایی مثل ایذه فرصت مدیریتی و یا به‌عنوان مثال  کرسی ریاست شورای شهر به زنان  داده نمی‌شود، گفت: متأسفانه به نسبت جمعیت، زنان تا کنون نتوانسته‌اند سهم قابل قبولی در کسب کرسی‌های شورای شهر به دست آورند و همین موضوع باعث شده است تا زنان در عرصه رقابت با مردان کمی در موضع ضعف قرار بگیرند. کمااینکه عدم ورود زنان در برخی از دوره‌ها به‌عنوان مثال در شهری مثل اهواز هم جای ناامیدی دارد.

وی افزود: این سؤال پیش می‌آید در جامعه کنونی اهواز آیا یک یا چند زن شایسته وجود نداشت تا وارد عرصه انتخابات  شوند و سرانجام یک یا چند کرسی را کسب کنند. یا اینکه وجود داشت و مشارکت زنان آن‌گونه که باید نبوده است؟ با این وجود می‌بایست به نسبت جمعیتی که وجود دارد جدای از بحث رقابتی شوراها، به زنان در عرصه‌های مدیریتی دیگر نیز فرصت داد تا آنها نیز قابلیت‌های فکری و عملی خود را نشان دهند.

صالح‌پور ادامه داد: زنان حداقل نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و آن‌گونه که آمارها می‌گویند در شهری مثل ایذه  کفه سنگین جمعیتی به نفع زنان است و می‌بایست سهم مدیریت برابری نسبت به مردان دریافت می‌کردند که متأسفانه تا کنون این خواسته محقق نشده است. مدیریت‌های فرهنگی، دانشگاهی و ریاست شورای شهر کمترین سهمی است که می‌شد تاکنون  به زنان در شهری مثل ایذه داد و اینکه آنها را محدود به مدیریت یک دبیرستان یا مدرسه دخترانه کنیم چندان منصفانه نیست. بدون تردید اگر شرایط مدیریتی برای برخی از زنان فراهم شود قابلیت‌هایی در این زنان  وجود دارد که جامعه تا کنون نتوانسته است آن‌گونه که باید از این داشته ذاتی  به نفع جامعه استفاده نماید. 

 این رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان خوزستان گفت: وقتی وارد بحث انتخاب می‌شویم می‌گویند ملاک جنسیت نیست و شایسته‌سالاری است، اما همین که بحث جدی می‌شود می‌بینیم موضع کاملا مردسالارانه می‌شود و شایستگی را کنار می‌گذارند و جنسیت را پیش می‌کشند. تا زمانی که به زنان فرصت مدیریتی داده نشود مشخص نمی‌شود که توان اجرایی او چقدر است و آیا مدیریت بلد است یا خیر. چگونه بدون سنجش می‌توان متوجه این موضوع شد .؟ چه ایرادی دارد ریاست اداره آموزش و پرورش شهری مثل ایذه یا شورای شهر آن را به یک زن بسپارند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از نقاط ضعف فعلی که می‌توان به شکل استانی به آن خرده گرفت این است که  خوزستان از جمله استان‌هایی است که تا کنون نتوانسته است یک نماینده زن را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. یعنی واقعا در خوزستان با این تعداد زن شایسته کسی پیدا نمی‌شود که توان ورود به مجلس را داشته باشد؟ پس فرق زنان  ما با دیگر استان‌ها در چیست؟ قطعا قسمتی از این کم‌لطفی را باید به مردم خود استان و بخصوص زنان  در مواجه با رأی اعتماد به بانوان  شایسته مربوط دانست.

صالح‌پور ضمن اشاره به حضور زنان در انتخابات شورای شهرهایی مثل ایذه، عنوان کرد: به‌عنوان مثال می‌گویم، آیا واقعا در انتخابات شورای شهر ایذه فقط فاطمه مرادی شرکت کرده بود که موفق به ورود به شورای شهر شد؟ چه ایرادی دارد به‌جای یک زن، سه تا چهار زن رأی اعتماد بیاورند و قالب شورا به سمت زنان بچرخد. قطعا دلایل این عدم توفیق را باید از دل  جامعه زنان ایذه جویا شد و پرسید که چرا افراد بیشتری را مورد حمایت قرار ندادید و به دنبال کرسی‌های بیشتری نبوده‌اید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به دنبال مقابله با جامعه مردسالار نیستیم و اگر می‌گوییم به زنان باید فرصت‌های مدیریتی بیشتری داده شود به‌خاطر این است که زنان هم جدای از نقش محوری  همسرانگی و  مادرانگی، توانایی‌هایی دارند که می‌بایست یک جایی این نبوغ مدیریتی خود را نشان دهند.

لازم به ذکر است، در حال حاضر یکی از مطالبات عمومی زنان در شهرهایی مثل ایذه با توجه به آمار جمعیتی خود نسبت به مردان، کسب کرسی  حوزه مدیریتی برخی از ارگان‌ها مانند شورای شهر، شهرداری و آموزش و پرورش  است. موضوعی که استاندار ویژه  خوزستان می‌توانند با بررسی و  اعتماد به بانوان توانمند در شهرهایی مانند ایذه، باعث دلگرمی هرچه بیشتر دیگر زنان استان در جایگاه مدیریتی استان شوند.

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز