خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می‌دهد؛

بازی با جان بیماران در پی بی‌خبری دانشگاه علوم پزشکی اهواز از وضعیت درمان شهرستان ایذه

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۹۷۳

بی‌خبری دانشگاه علوم پزشکی اهواز از وضعیت حوزه درمان و بیمارستان شهدای شهرستان ایذه هر روزه به قیمت بازی با جان بیماران تمام می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، حوزه درمان و بیمارستان شهدای شهرستان ایذه اوضاع مناسبی ندارد . برای فهم این موضوع کافیست برای یکبار هم که شده سری به اورژانس و بیمارستان این شهر بزنید.

مردم سرگردان، بیماران ناامید و همراهان گوشی به دست و صدای ناله و شیون آدم های در حال گذار،  تصویر هر روز بیمارستان شهدای شهرستان ایذه است. تصویری تلخ از مردمی گرفتار و درگیر با فقر امکانات  که نه راه پیش دارند و نه پس. نه کسی پاسخگوی مطالبات و  اعتراضات هر روزه مردم در این شهرستان است و نه در دانشگاه علوم پزشکی اهواز میلی به شنیدن صدای آنها دیده می شود .

 مردمی که اگر توان مالی یا ارتباطی داشته باشند با رضایت کامل، به منظور نجات جان بیمار خود به هر طریقی که شده خود را به یک مرکز خصوصی یا دولتی در اهواز یا استان‌های همجوار می رسانند و اگر این شانس را نداشته باشند باید منتظر یک معجزه باشند.

به جرأت می توان گفت  عمده  تماس‌های همراهان  سرگردان در راهرو و حیات  بیمارستان شهدای شهرستان ایذه  آخرین تلاش های خانواده های نگران برای یافتن آمبولانس به منظور اعزام بیمار خود به یک مکان امید بخش است.  اینکه نقش اورژانس و بیمارستان شهدای شهرستان ایذه به جز تدارکات اعزام در این میان چیست، موضوعی است که هر لحظه بر نگرانی های عمومی مردم ایذه می افزاید. در این میان با توجه به نگرانی های عمومی و سئوالات بی‌شمار نسبت به شرایط فعلی اورژانس، بیمارستان و شبکه بهداشت و درمان شهرستان، به دنبال تماس خبرنگار ایلنا، تنها پاسخ حسن نبوتی سرپرست فرمانداری شهرستان ایذه مانند همیشه یک جمله بود: ان شاءالله رسیدگی می کنیم.

با توجه به تماس های مکرر و نارضایتی عمومی از شرایط حاکم بر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ایذه، اورژانس و بیمارستان شهدا، خبرنگار ایلنا با واسطه قرار دادن مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز توانست با امیر یاراحمدی سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان ایذه گفت و گو کند.

در این گفت و گو امیر یاراحمدی ضمن رد کم کاری های کادر درمان و بخش اورژانس با توجه به گلایه های عمومی، گفت: هر کس در این خصوص مستنداتی دارد ارائه دهد تا به آنها رسیدگی شود.

وی درباره مشاهدات خبرنگار ایلنا مبنی بر عدم رسیدگی و پاسخگویی مناسب مسئولان بیمارستان در برابر بیماران بیان داشت: ما این مسائل را می دانیم و بابت این موضوع چندین بار به اهواز رفتیم و از کمبودهای بیمارستان آگاهی داریم .

او در پاسخ به اینکه چرا رئیس بیمارستان در محل کارش حضور ندارد گفت: اگر یک نفر توانست ثابت کند که رئیس بیمارستان قبل از ساعت یک در محل کارش نبوده و در مطب شخصی اش حضور داشته، همین امشب او را برکنار خواهم کرد.

او همچنین در خصوص به کارگیری یک مدیر کشیک برای کنترل وضع موجود در بیمارستان، اورژانس و کنترل آمد و شد پزشک برای جلوگیری از اعتراضاتی که بیشتر آنها به درگیری میان همراهان بیمار با کادر بیمارستان منجر می شود ، گفت:  ما در این خصوص رئیس دفتر پرستاری داریم. جای سوپر وایزر هم در دفتر کارش است. بیمارستانی با ۱۵۰ تخت و بخش های مختلف، سی تی اسکن و اورژانس مگر می شود سوپروایزر بیاید و در اورژانس مستقر شود؟

در ادامه خبرنگار ایلنا  برای شناخت بهتر نسبت به کمبودها و مشکلات بیمارستان و اورژانس، از یکی از  مدیران بیمارستان شهدای شهرستان ایذه این موضوع را پیگیری کرد.

این مدیر در این باره  به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه در اکثر بیمارستان های استان مشکلاتی وجود دارد ولی مشکلات شهرستان ایذه بسیار بیشتر از دیگر نقاط است. به جرأت می توان گفت بیشتر این مشکلات در شهرستان ها نتیجه ورود غیر کارشناسی نمایندگان مجلس و تحمیل مدیران سفارشی به دانشگاه های علوم پزشکی است. مدیرانی که بیش از آنکه در پی رضایت مندی مردم باشند، به دنبال جلب رضایت نمایندگان مجلس یا مدیران دفتر آنها در شهرستان ها هستند.

او افزود: اینکه در  شهرستان ایذه با حجم عظیمی از مراجعان و روستاهای متعدد هنوز کل شهرستان و مردم آن درگیر یک دستگاه آمبولانس هستند، نشان می دهد که یا قدرت پیگری در شهرستان وجود ندارد ، یا در استان شرایط ویژه این شهرستان را درست درک نکرده اند. با یک مقایسه ساده میان تعداد آمبولانس های بیمارستان های شهرستان باغ‌ملک و ایذه می توان به حل این معادله نه چندان پیچیده پی برد. دو شهرستانی که در یک حوزه انتخابیه قرار گرفته اند و مشکلات مشترک سیاسی دارند.

این مدیر بیمارستانی ضمن تاکید بر حجم زیاد بیماران اورژانسی در شهرستان و نیاز شدید به تقویت یگان نقلیه بیمارستان و اورژانس های جاده ای شهرستان  ادامه داد: در نظر بگیرید که اگر آمبولانس بخش سوسن نباشد و نیاز به آمبولانس داشته باشیم چه باید کرد. یکی از نیازهای اساسی ما نبود آمبولانس NICU است. نبود یک آمبولانس مجهز ما را وادار می کند که از آمبولانس های وانتی و قدیمی استفاده کنیم و برای تجهیز آن در یک اعزام ، امکانات و نیازمندی های آن را به عناوین مختلف تهیه کنیم .

یکی دیگر از مدیران بیمارستان گفت: یکی از مشکلات ما پزشک نورولوژی است. پزشکی که نوبتی یک هفته ایذه است و یک هفته رامهرمز  و تا سه هفته بعد از آن هم خبری از پزشک نیست. در زمان مراجعه و اعزام بیماران با علائم سکته مغزی حاد و نیاز به تشکیل تیم ۷۲۴ اهمیت وجود پزشک نورولوژی به شدت احساس می شود و حیاتی است . اعزام با تاخیر و عدم  استفاده از زمان طلایی باعث می شود که بیمار مغزی امیدی برای رسیدن در جریان اعزام نداشته باشد.

او افزود: بیمارستان برای مدت ۱۵ روز نورسرجر  ندارد، موضوعی که باعث سرگردانی مردم شده است.  همچنین در حوزه nicu  و picu مشکل اساسی داریم. نیاز به این دو بخش  در دوران گذشته مورد پیگیری قرار گرفت، اما هنوز در این دو بخش منتظر معجزه هستیم. در حالی که  حجم بسیاری از بیماران اعزامی ما مربوط به نوزادان و اطفال است .

یکی از کادر اورژانس ضمن تاسف از بروز حوادث و درگیری های میان کادر اورژانس با همراهان عصبانی برخی بیماران، گفت: کمبود پرسنل، کمبود پزشک متخصص،  تاخیر پزشک در مراجعه و مدیریت زمان طلایی و همچنین زدوخوردهای کلامی از جمله عواملی است که به تشنج در اورژانس منجر می شود. یک قانونی گذاشته اند که پزشک برای رسیدن بر بالین بیمار اورژانس با یک ساعت تاخیر، غیر اورژانسی تا شش ساعت تاخیر زمان دارد و همین قانون باعث شده است که به مشکلاتی از این دست برسیم .‌

او با توجه به ضعف امکانات در بخش های مختلف گفت: بسیاری از دستگاه های فعلی ما قدیمی هستند. نسل جدید پزشکی به سمتی می رود که درصد خطا را در دستگاه ها و آزمایشگاه ها پایین بیاورد، مثلا دستگاه سونوگرافی ما قدیمی است، دستگاهی که باید به روز باشد. نیاز شهرستان به این دستگاه بسیار بالاست و بیماران نیازمند مجبور هستند به شهرهای اطراف مراجعه کنند. همچنین دستگاه اکو بیمارستان هم قدیمی است. مشکل بیشتر اینکه پورتابل نیست و عدم جا به جایی اکو‌ فعلی ما را با مشکلات بسیاری مواجه می کند.

او تصریح کرد: نیاز به دستگاه رادیولوژی پورتابل در حال حاظر به شدت احساس می شود. بیماری که در آی سی یو است، ما به  دلیل نبود یک دستگاه پورتابل باید بیمار را برای گرفتن عکس به داخل اتاق بیاوریم و این موضوع نشان می دهد که در چه شرایط تجهیزاتی قرار داریم. در حال حاظر یک دستگاه دیجیتال وجود دارد و اگر این دستگاه خراب شود برای دریافت یک عکس سادهِ زانو باید بیمار اعزام شود و یا به مراکز خصوصی مراجعه کند .

با وجود گفته‌های مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان، مدیران بیمارستان و اورژانس، کمبود و نبود امکانات  و گلایه مندی عمومی از وضعیت موجود، مردم محروم شهرستان ایذه از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز انتظار دارند تا شرایط ویژه این شهرستان را از زیر انبوهی از پرونده های روزانه خارج و مورد بررسی آنی قرار دهند.

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز