خبرگزاری کار ایران

اگر ارزیابی زیست محیطی منفی و مضر باشد /

سازمان محیط زیست مخالفت خود را با انتقال آب کارون اعلام می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۷۵

دیدگاه سازمان محیط زیست اکنون این است که ما باید یک مدیریت اساسی در بحثسرزمین و مدیریت منابع آب انجام دهیم تا مشکل ریزگردها حل شود.

ایلنا: رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در نشست خبری که در سالن جلسات شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برگزار شد، گفت: در بازدید هوایی که از اهواز به سمت جنوب استان انجام شد، تالاب شادگان را در وضعیت بسیار خوبی دیدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، معصومه ابتکار افزود: وضعیت رودخانه کارون و فعالیت‌هایی که در حال انجام بود، طرح‌های عظیم نیشکر، پساب‌های نیشکر و پارک ملی کرخه در این بازدید مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی بیان کرد: منشاء آلودگی هوا در خوزستان متعدد است و از نظر این سازمان، مدیریت ریزگردها به مدیریت سرزمینی باز می‌گردد. من به عنوان رئیس سازمان سؤالات متعددی درباره سپر یونی و نوع سیاست و رویکردی که منجر به تهیه دستگاه‌هایی تحت این عنوان شده، داشته و دارم؛ نقاطی که منشاء ریزگردهاست در سطح منطقه و داخل کشور شناسایی شده است که مدیریت صحیح سرزمین در جهت کاهش این آلودگی از طریق ۱۰ روش پیش بینی شده، مؤثر خواهد بود.

ابتکار اظهارداشت: دیدگاه سازمان محیط‌زیست این است که باید یک مدیریت اساسی در بحثسرزمین و مدیریت منابع آب انجام دهیم تا مشکل ریزگردها حل شود؛ کمااینکه از زمانی که آب به تالاب هورالعظیم به خصوص در طرف مرز عراق، بازگشته، میزان روزهایی که شهرهای استان با پدیده ریزگرد مواجه بودند در سال ۹۱ و ۹۲ نسبت به سال ۹۰ کاهش داشته و از غلظت ریزگردها نیز کاسته شده است و با توجه به اینکه ۲۳ استان کشور تحت تأثیر این پدیده قرار دارند، در سازمان برای حل این معضل، یک برنامه ملی و همکاری‌های بین‌المللی پیش بینی شده است.

ابتکار افزود: اصل بر این است که در طرح انتقال آب، کارون نباید لطمه بخورد. مدیریت منابع آب باید ملی باشد، ما نمی‌توانیم مسائل را صرفاً منطقه‌ای ببینیم. کما اینکه بحران آب در کل کشور فراگیر است و همه حوزه‌ها این مشکل را دارند و لذا لازم است در این مسئله اولویت‌های ملی دیده شود. بنابراین موضع و نگاه در این موضوع کاملاً روشن و شفاف است.

وی اظهار داشت: تا زمانی که ارزیابی‌های زیست محیطی انجام می‌شود قطعاً باید پروژه متوقف شود. در هر جایی از کشور که فعالیت صنعتی، اقتصادی و کشاورزی داریم، بدترین الگوی مصرف وجود دارد و کارون مستثنی نیست.

معاون رئیس جمهور درباره سد گتوند، توضیح داد: این معضل، معضل وزارت نیرو است و باید این وزارت برای حل این مسئله راه حلی پیدا کند. هر راه حلی که بخواهد تغییری در وضعیت آنجا به وجود آورد، باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست تأیید شود و لازمه ارائه این راه حل ها، انجام مطالعه اثرات زیست محیطی است.

ابتکار اظهار کرد: بحران آب در کل کشور وجود دارد، باید به این حوزه نگاهی ملی داشت نه منطقه ای، انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون به برخی از استان‌ها مانند اصفهان باید مورد بررسی زیست محیطی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این کار بررسی می‌شود و اگر ارزیابی زیست محیطی منفی و برای کارون مضر باشد سازمان محیط زیست مخالفت خود را اعلام می‌کند.

ابتکار بیان کرد: این حرف‌هایی که زده شد موضع رسمی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور است و طرحی که بخواهد به کارون لطمه بزند و بدون ارزیابی زیست محیطی باشد با اجرای آن موافقت نمی‌کنیم.

وی در مورد تضمین اجرای نظرات سازمان محیط زیست در دولت گفت: بعید می‌دانم بین وزارت نیرو و سازمان محیط زیست دعوایی صورت‌ بگیرد، زیرا در این مورد یک تصمیم جمعی اتخاذ می‌شود.

ابتکار متذکر شد: برای هر گونه سدسازی و موارد مشابه دیگر، باید آب و محیط زیست را در نظر گرفت و قبل از هر گونه تصمیم گیری به این دو موضوع پرداخت.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که سد گتوند از لحاظ زیست محیطی در حال ارزیابی است اذعان کرد: این معضل وزارت نیرو است که باید راه حلی برای رفع آن پیدا کند ولی هر گونه اقدام، باید مورد ارزیابی زیست محیطی قرار گیرد.

ابتکار در مورد ساخت سد کارون۱ نیز گفت: هر گونه سدسازی با استعلام از سازمان محیط زیست انجام می‌شود که تاکنون در این رابطه استعلامی انجام نشده است.

وی در مورد آلودگی‌های زیست محیطی پتروشیمی ماهشهر نیز بیان کرد: اصلاحیه‌هایی قرار است در دستگاه‌های آنها انجام شود که تا پایان امسال صورت می‌گیرد.

ابتکار در مورد آتش سوزی در جنگل‌های خوزستان گفت: بخشی از جنگل‌های استان خوزستان مانند شیرین بهار «شیمبار» حفاظت شده است که برای نگهداری آن بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود و در حد ضرورت وسایل مورد نیاز برای جلوگیری از آتش سوزی در اختیار همکاران قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز