خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می دهد؛

دزپارت، خاستگاه انجیر در مسیر بازگشت به دوران شکوه خود/ لزوم تامین حقابه مورد نیاز مزارع

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۶۰۴

شهرستان دزپارت در خوزستان، هرساله به دلیل بارش های مناسب در طول فصول پاییز، زمستان و بهار، ظرفیتی مناسب برای توسعه کشت انجیر در سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان را دارا می باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، دزپارت بدون شک عروس خوزستان است. سرزمینی مرغوب با خاکی حاصلخیز که اگر راه را بر آب های جاری این شهر از سرچشمه نبندند و بر دهانه آب های زمینی و زیر زمینی این جغرافیای منحصر به فرد لجام ‌نگذارند، دوباره به سرزمینی تبدیل می شود که برای دیدنش باید ساعت ها در صف انتظار ایستاد.   

هژیر کیانی، عضو سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در باره فرصت های پیش روی دزپارت در خصوص کاشت موفقیت آمیز انجیر در اراضی این منطقه، گفت: دزپارت بدون تردید قلب تپنده و سرچشمه امید بخش جلگه خوزستان است که در طول چند سال گذشته مزارع الگویی با عملکرد مطلوب در این شهرستان مورد آزمایش قرار گرفته اند و در حوزه های مختلف به نتایج مثبت و امیدوارکننده ای دست یافته و این مزارع می توانند دزپارت را به شاهراه کشاورزی- توریستی خوزستان تبدیل کنند. چرا که طبیعت این منطقه به صورت ذاتی توریست پذیر بوده و هست. ضمن اینکه این شهرستان از دیر باز خاستگاه انجیر بوده و در حال حاضر ارقام بومی چند صد ساله ای از انجیر در این منطقه  وجود دارد که ارزش نگهداری به عنوان ذخیره گاه ژنتیک را نیز دارند.

وی افزود: نیاز آبی انجیر در شهرستان دزپارت بسیار پایین می باشد و در واقع ما در این منطقه به آبیاری تکمیلی و نه دائمی نیاز داریم و به صورت تقریبی، با آب مصرفی هر هکتار از اراضی کشاورزی در دشت های جنوبی خوزستان می توان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هکتار انجیر با روش آبیاری تحت فشار و در فصل های فاقد بارش ایجاد نمود.

عضو سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست خوزستان با اشاره به این مزیت در اراضی شهرستان دزپارت، گفت: توسعه انجیرستان ها می تواند به ازاء هر هکتار یک نفر اشتغال پایدار ایجاد نماید که با توجه به عبور جاده اصلی خوزستان به اصفهان امکان عرضه این انجیر به شکل تَر و خشک وجود دارد و توسعه انجیرستان ها می تواند وابستگی جوامع محلی به منابع طبیعی و جنگل و مراتع ارزشمند منطقه را به شدت کاهش دهد و سبب بهبود معیشت مردم این شهرستان گردد.

کیانی افزود: مطالبه مهم مردم شهرستان دزپارت تامین حقآبه مورد نیاز توسعه انجیرستان ها از محل دریاچه سد کارون ۳ و ۴ است. معادل نیاز آبی هزاران هکتار انجیرستان سالانه از سطح این دریاچه ها، آب تبخیر و از دسترس خارج می شود و در صورت تامین حقابه برای توسعه انجیرستان های منطقه پیش بینی می شود شهرستان دزپارت به یکی از مهاجر پذیرترین شهرستان های استان خوزستان تبدیل شود و باعث رونق عمومی گردد.

وی گفت: ظرفیت های مناسب توسعه انجیر و کشت گیاهان دارویی در کنار ظرفیت های گردشگری می تواند محور توسعه این شهرستان قرار گیرد و در حال حاضر طرح الگویی مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز در سطح ۱۶ هزار هکتار برای حفظ منابع طبیعی و بهبود معیشت مردم، تحت نظر دفتر حفاظت آب و خاک کشور و اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان در حال اجرا بوده که بالغ بر ۸ هزار نفر از جوامع محلی را تحت پوشش طرح و برنامه های اجرایی خود قرار می دهد.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان، بیان کرد: کشت انجیر، انار و زیتون در این شهرستان عملکرد مطلوبی دارد و نیازمند صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات می باشد.

کیانی گفت: در حال حاضر هر کیلو میوه خشک انجیرستان های ایجاد شده در شهرستان دزپارت، ۱۲۰ هزار تومان به فروش می رسد که به طور کامل به شکل اورگانیک تولید می شود و  رقم قابل توجهی می باشد و می تواند در ایجاد اشتغال مولد و پایدار بسیار اثر بخش باشد و ظرفیت صادرات انجیر در صورت توسعه انجیرستان ها نیز وجود دارد.

دزپارت، خاستگاه انجیر در مسیر بازگشت به دوران شکوه خود/ لزوم تامین حقابه مورد نیاز مزارع

دزپارت، خاستگاه انجیر در مسیر بازگشت به دوران شکوه خود/ لزوم تامین حقابه مورد نیاز مزارعدزپارت، خاستگاه انجیر در مسیر بازگشت به دوران شکوه خود/ لزوم تامین حقابه مورد نیاز مزارع

 

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز