خبرگزاری کار ایران

خانه ثبت‌ملی «میرزایی» دزفول زیر تیغ مرمت رفت

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۹۱۷

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی دزفول با اشاره به آسیب‌دیدن خانه تاریخی میرزایی طی سال‌های گذشته، از آغاز مرمت این بنا خبر داد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مهدی چناری جمعه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: خالی شدن بنا طی سال‌های گذشته موجب بروز آسیب‌های جدی نظیر ریزش طبقه اول و بخش زیادی از پوشش طبقه همکف شده بود و ادامه این روند تهدید جدی برای پایداری هم‌جواری‌ها به شمار می‌رفت.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی این بنای تاریخی، از آغاز عملیات مرمت آن خبر داد و افزود: با تأمین اعتبار انجام‌شده، در این فاز از عملیات، اقداماتی از جمله پاک‌سازی کامل بنا شامل خارج کردن آوارهای حاصل از ریزش بنا، مرمت دیوار بیرونی مشرف به گذر به‌منظور جلوگیری از ایجاد حادثه برای شهروندان و مرمت دیوارهای طبقه همکف و اجرای سقف آن در دستور کار اجرا قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول اعتبار این پروژه را ۱۲۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی عنوان کرد و گفت: اهمیت بنا به دلیل موقعیت قرارگیری آن است که از یک سو به خانه ثبت‌ملی صنیعی، از سوی دیگر به خانه ثبت‌ملی کاظم خبازی و از سمت دیگر به ساباط صبیون متصل است.

وی قدمت خانه تاریخی میرزایی را اواخر دوره قاجاریه دانست و تصریح کرد: خانه میرزایی در محله تاریخی لوریان قرار دارد و در ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ۷۸۹۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز