خبرگزاری کار ایران

با تصمیم شهرداری؛

خور ِ ماهشهر، تغییر نام می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۱۸

شهرداری ماهشهر در تلاش است تا با مشارکت مردم، نامی مناسب برای خور قدیمی این شهر انتخاب کند.

ایلنا: با بازسازی خور قدیم ماهشهر که به «خورَکون» معروف است، شهرداری این شهر تصمیم به تغییر و جایگزین نمودن نامی جدید و مناسب با فرهنگ و اقلیم ماهشهر برای این خور قدیمی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، با توجه به فراخوانی که شهرداری شهرستان ماهشهر جهت مشارکت مردم در نامگذاری این خور داده است، ابراهیم قیصری استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی پیشنهاد خود را به شهرداری ماهشهر ارائه نمود.

قیصری در خصوص نام‌های پیشنهادی خود گفت: بنده بر مبنای زبان‌شناسی، تاریخی و جغرافیایی دو نام پیشنهاد داده‌ام، یکی «خورَگان» و دیگری «خوراب» بر وزن جوراب.

این محقق و استاد دانشگاه افزود: «گان» از نظر زبان‌شناسی پسوند مکان ساز است و هم اکنون در اسامی شهرهایی از جمله: شادگان، گلپایگان، لردگان وجود دارد، بنابر این خور + گان = خورَگان، ضمن اینکه از نظر شنیداری چندان دور از نام قبلی نیست، در معنی کاملا متفاوت می‌نماید.

وی در خصوص «خوراب» گفت: این نام نیز متشکل از «خور + آب» می‌باشد که هم تلفظ آسانتری نسبت به خورگان داد و هم نام قدیم را در ذهن نمی‌آورد.

لازم به ذکر است که ابراهیم قیصری متولد ۱۳۱۵ ماهشهر است، که پس از اخذ مدرک دکتری ادبیات فارسی علاوه بر تدریس و عضویت در هیأت‌های علمی دانشگاههای مختلف کشور، در زمینه‌های حافظ‌شناسی، عرفان اسلامی، سعدی‌شناسی، مولانا‌شناسی و قرآن پژوهی آثار و مقاله‌های متعددی را ارائه نموده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز