خبرگزاری کار ایران

بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از مزارع زعفران منطقه دهدز/ شهرستان‌های شمال خوزستان استعداد کشت زعفران را دارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۴۴۸

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن ابراز خوشحالی از حضور خود در جمع زعفران کاران منطقه‌ی دهدز و روستای قلعه سرد، گفت: امروز یکی از روزهای ماندگار زندگی من است. این نوع کشت‌ها می‌بایست در شهرستان ایذه توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، خدارحم امیری زاده در بازدید از مزارع کشت زعفران دهدز، اظهار داشت: استان خوزستان دارای شرایط مطلوب توسعه‌ی کشت‌های مختلف است. به‌ویژه شهرستان ایذه که از لحاظ اقلیمی و آب و هوایی با سایر نقاط استان متفاوت است و استعدادهای این شهرستان در بخش زراعت، باغبانی، شیلات، منابع طبیعی و دامداری به گونه است که کمتر شهرستانی را می‌توانیم سراغ داشته باشیم که دارای چنین ظرفیت‌هایی در استان باشد. شهرستان ایذه دارای بیش از 2 هزار هکتار باغات است و منطقه دهدز و شهرستان ایذه از لحاظ گردشگری نیز استعدادهای مطلوبی دارد.

امیری زاده گفت: یکی از کشت‌های جدید در منطقه گیاه دارویی زعفران است که قابلیت توسعه دارد و یکی از انواع محصولات گیاهان دارویی است که قصد داریم آن را توسعه دهیم. استقبال کشاورزان جای خوشحالی دارد؛ و فعال‌سازی استعداد کشاورزی و گیاهان دارویی و گردشگری و بومگردی می‌تواند راهگشای مشکلات این منطقه باشد.

وی افزود: امیدوار هستیم موضوع گیاهان دارویی بیشتر توسعه پیدا کند؛ و هر کمکی که از طرف ما امکان‌پذیر باشد، دریغ نخواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: توزیع پیاز در منطقه برای ترویج ادامه خواهد داشت. با منابع طبیعی جلسه خواهیم گذاشت و راهکارهایی را انتخاب خواهیم کرد که منابع طبیعی هم با کشاورزان همکاری نماید تا به کشت‌های اقتصادی مناسب‌تری برسیم.

امیری زاده تصریح کرد: کمک‌های تسهیلاتی خواهیم داشت و از همکارانم در شهرستان ایذه می‌خواهم گروه زعفران کاران را تا تشکیل یک تعاونی منسجم هدایت نمایند تا بتوانیم خدمات مطلوب‌تری به کشاورزان عزیز ارائه نماییم. تلاش می کنیم تا تعاونی گیاهان دارویی تأسیس شود و از طریق تبصره 19 صندوق توسعه ملی تسهیلات در اختیار این عزیزان قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: قابلیت توسعه کشت گیاهان دارویی در این منطقه کم‌نظیر است. حدود 20 هکتار زعفران سطح زیر کشت زعفران استان خوزستان است که بیش از 80 درصد آن در شهرستان ایذه و دهدز قرار دارد که نشان‌دهنده‌ی استعداد منطقه، استقبال مردم و کشاورزان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از رسانه‌ها تقاضا می‌کنیم این قابلیت‌ها را منعکس کنند تا ظرفیت‌های منطقه معرفی شود؛ و امیدواریم این سطح را به بیش از 100 هکتار افزایش دهیم. شهرستان‌های شمال خوزستان استعداد کشت زعفران را دارند. زعفران یا به‌اصطلاح طلای سرخ دارای توجیه اقتصادی است و با توجه به مشارکت خانواده در کشت و تولید زعفران از لحاظ اقتصادی به‌صرفه است و برای کشور ارزآوری خوبی دارد.

امیری زاده افزود: ما با این کشت نتیجه‌بخش نشان دادیم که می‌توانیم و می‌شود اگر علاقه‌مند و پیگیر باشیم به نتایج امیدوارکننده‌تری برسیم. امیدوارم که این منطقه به قطب پرورش گیاهان دارویی تبدیل شود تا بتوانیم زمینه‌ی رونق گردشگری را در منطقه فراهم کنیم. هرچند به شکل طبیعی ایذه‌ی خوزستان دارای تنوع گیاهان دارویی می‌باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: بین ما و سازمان گردشگری تفاهم‌نامه‌هایی برای توسعه گردشگری و کشاورزی در سطح وزارتخانه امضاء شده است و می‌توان در این منطقه هم آن را اجرا نمود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن تشکر از کشاورزان، گفت: همه‌ی تلاش خود را برای جهت تهیه‌ی نهاده‌ها و تسهیلات از کشاورزان منطقه به میدان خواهیم آورد.

بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از مزارع زعفران منطقه دهدز/ شهرستان‌های شمال خوزستان استعداد کشت زعفران را دارند

در ادامه، سید علیداد حسینی مدیر اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان ایذه نیز در این بازدید با برشمردن استعدادهای منطقه در زمینه گیاهان دارویی و شیوه حمایت اداره ترویج از کشاورزان گزارش‌هایی ارائه نمودند.

در این بازدید، هژیر کیانی از فعالین شناخته‌ی کشوری در حوزه‌ی منابع طبیعی، به‌عنوان تسهیلگر محلی و نماینده زعفران کاران به بیان ظرفیت‌ها و مشکلات آن‌ها در حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی پرداخت و افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه محدودیت استفاده از منابع چند میلیارد مترمکعبی آب برای رونق کشاورزی در این منطقه از سوی وزارت نیرو وجود دارد، یکی از راهکارهای حفظ منابع طبیعی و بهبود معیشت کشاورزان منطقه تکیه‌بر توسعه کشت گیاهان دارویی مبتنی بر دیم‌کاری، به‌ویژه زعفران است که از سوی برخی مردم به‌عنوان پیشگامان توسعه این کشت انجام شده است و از لحاظ اقتصادی به نسبت کشت‌های رایج گندم و جو به‌صرفه‌تر می‌باشد، ضمن اینکه تا چندین سال سبب پایداری خاک می‌شود.

وی ادامه داد: رشد کمی و کیفی زعفران آن‌هم به شکل دیم در این منطقه بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود و حتی از لحاظ فاکتورهایی چون رنگ، عطر و طعم و اسانس به نسبت زعفران‌های تولیدی سایر نقاط کشور قابل‌رقابت است.

این فعال حوزه‌ی منابع طبیعی بیان کرد: مشکلات زعفران کاران منطقه دهدز و روستای قلعه سرد در حال حاضر نیازمندی برای حمایت‌های بانکی و تسهیلات ارزان قیمت است تا بتوانند با توسعه این کشت به نحو مطلوبی یکی از صدها ظرفیت این منطقه را ترویج نمایند. یکی دیگر از مشکلات و نیازمندی‌های زعفران کاران منطقه دهدز عدم وجود ماشین‌های کشاورزی برای مراحل مختلف کاشت تا برداشت گیاه زعفران است که امیدواریم این مشکل نیز برطرف گردد.

کیانی افزود: اگر سازمان جهاد کشاورزی حمایت‌های خود را برای تهیه‌ی پیاز زعفران به متقاضیان شهرستان به‌موقع انجام دهد، مشکل برنامه‌ریزی کشاورزان برای کاشت نیز حل خواهد شد.

وی عنوان کرد: کشاورزان منطقه دارای بنیه مالی نیستند و ضروری است تا رسیدن به پایداری کشت زعفران و رونق آن حمایت‌های تأمین پیاز رایگان از سوی سازمان تداوم یابد و از همین فصل برای ثبت‌نام متقاضیان آموزش آنان و انجام فرآیند و مراحل کاشت اقدام شود.

این فعال حوزه‌ی منابع طبیعی ادامه داد: به‌عنوان مثال به من به‌عنوان یک کشاورز اعلام شود که سازمان توان چه مقدار مشخصی پیاز خواهد داشت، تا کشاورز از ابتدای بهار هم برای حذف علف‌های هرز و هم آماده‌سازی زمین برای کاشت پیاز در تابستان زمین خود را آماده نماید. چراکه شخم و شیار کردن در شرایط منطقه در تابستان بدون شخم و آماده‌سازی در بهار بسیار دشوار و عملکرد محصول را به‌شدت کاهش می‌دهد.

کیانی گفت: در شرایط کنونی و با توجه به‌قرار گرفتن جاده اصلی چند استان در میان منطقه دهدز و عبور میلیونی مسافرین از این مسیر می‌توان با ترویج کشت گیاهان دارویی زمینه رونق گردشگری را فراهم نمود و در شرایط کنونی تا تأمین آب اراضی منطقه دهدز تنها راهکار ایجاد اشتغال تلفیق توسعه کشت گیاهان دارویی و ایجاد اقامتگاه‌ها و کلبه‌های گردشگری در منطقه است.

عضو سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بیان کرد: اگر برنامه‌ریزی‌ها بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای و آمایش سرزمینی صورت بگیرد، ضمن جلوگیری از هدر رفت و اتلاف منابع، می‌توان در مسیر توسعه پایدار گام برداشت و در استان خوزستان نیز ظرفیت‌های منحصربه‌فردی در هر شهرستان وجود دارد که در شهرستان ایذه و دهدز در صورت تدوین یک سند راهبردی می‌توان به‌خوبی این ظرفیت‌ها را برای تولید و ایجاد اشتغال پایدار و سبز فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: همه‌ی این ظرفیت‌ها و چشم‌اندازهای پیرامونی در گرو آموزش و توانمندسازی جوامع محلی است که طرح جامع الگویی آبخیزداری 16 هزار هکتاری در دهدز و پروژه توسعه ظرفیت مدیریت مشارکت مردمی برای حفظ منابع طبیعی که بیش از ده دستگاه اجرایی از جمله سازمان جهاد کشاورزی عضو کارگروه استانی و شهرستانی آن می‌باشند و در حال حاضر در منطقه دهدز و روستای قلعه سرد در حال اجراست، نمونه‌ی امیدوارکننده‌ای است که امیدواریم با تشکیل کارگروه استانی به ریاست استاندار و مشارکت سازمان جهاد کشاورزی موضوع تعارضات موجود میان مردم و منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها نیز در قالب راهکارهای قانونی، حقوقی به شکل پایداری حل شود و شاهد مشارکت پایدار همه دست‌اندرکاران در این طرح و پروژه مهم باشیم.

در پایان این بازدید، دهیاران روستاهای قلعه سرد و شوراهای اسلامی روستا و کشاورزان زعفران کار به گفتگوی رو درو با ریاست سازمان و بیان مشکلات خود پرداختند.

گفتنی است، در این بازدید کاظمی معاون طرح و برنامه سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و امانی پور مدیر مکانیزاسیون شهرستان ایذه و سایر کارشناسان نیز امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی را همراهی نمودند.

انتهای پیام/
بهنام رضایی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز