خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی‌خراسان شمالی:

میانگین سرانه تعداد کتابخانه‌های استان بسیار پایین است/ مدیران استان کتاب نمی‌خوانند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی‌خراسان شمالی میانگین سرانه تعداد کتابخانه‌های استان را به ازای هر 25 هزار نفر 1.79 درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که استاندارد بیش از 100 کشور دنیا 3.1 درصد است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی محمد جهانی در جمع خبرنگاران استان با اشار به وضعیت کتابخوانی در استان، گفت: متاسفانه فرهنگ کتابخوانی در استان چندان مطلوب نیست چرا که مدیران استان کتاب نمی خوانند.

وی افزود: این در حالی است که در تعاریف دینی ما از کتاب تعاریف متعددی از جمله باغ بوستان دانشمندان یاد شده و هیچ لذتی دردنیا با لذت مطالعه برابر نیست.

جهانی اظهار کرد: با توجه به اینکه دغدغه امروز کشور مسائل اقتصادی است، مسئولان باید به این باور برسند که با مطالعه درست و حل مسائل فرهنگی و اقتصادی، بسیاری مسائل دیگر کشور نیز حل شدنی است.

وی در ادامه تعداد اعضای فعال مجموع کتابخانه های استان در سال 94 را 30 هزار و 700 نفر اعلام کرد که این نرخ در شهریورماه امسال به 34 هزار و 600 نفر رسیده که بیشترین اعضا را نیز کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند.

وی با بیان این که بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی در سرانه فضای کتابخانه ای، تعداد اعضا و امانت جز شهرهای ضعیف استان است .

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سرانه مراجعه به کتابخانه در سال جاری را 470 هزار نفر ذکر کرد و گفت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 466 هزار نفر بوده که رشد چندانی نداشته است.

جهانی تعداد کتابخانه های شهری را 38 مورد اعلام کرد که از این تعداد 25 کتابخانه نهادی و 13 کتابخانه مشارکتی هستند.

وی تعداد کتابخانه روستایی استان را نیز 24 کتابخانه ذکر کرد که شامل 23 کتابخانه نهادی و یک کتابخانه مشارکتی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان شمالی میانگین سرانه تعداد کتابخانه های استان را به ازای هر 25 هزار نفر 1.79 درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که استاندارد بیش از 100 کشور دنیا 3.1 درصد است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در رابطه با زمان تحویل ساختمان کتابخانه مرکزی بجنورد نیز گفت: به دفعات متعدد زمان تحویل این کتابخانه چندین بار طی نیمه اول سال، مهر، آبان و بهمن به ما اعلام شده ولی اکنون قول تحویل این ساختمان را تا پایان سال داده اند که امیدواریم محقق شود.

کد خبر : ۴۲۶۰۶۶