خبرگزاری کار ایران

داروهای تاریخ گذشته دغدغه‌ای برای مالکان چهار پای تیزرو / تضمین‌های بانکی مشکل حاد اسب داران

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۸۸۷

نگهداری گله در هر سال حداقل ۳۰۰ میلیون تومان هزینه بر می‌دارد که با وجود ۳۵ کیلو سبوس یارانه‌ای که در ماه پرداخت می‌شود و مصرف ۴ کیلو سبوس برای هر اسب در روز، هزینه‌ها سرسام آور است.

حدود یک دهه قبل سازمان جهاد کشاورزی برای پرورش دهندگان اسب سهمیه‌ای که شامل جو و میوه می‌شد در نظر گرفت که برای ۲۰ روز تا یک ماه کفایت می‌کرد، هرچندکه حجم زیادی از آن شامل میوه‌های کهنه و در استانه فساد می‌شد، اما در حال حاضر سال هاست که این سهمیه حذف شده و این امر بار مضاعفی را از نظر هزینه‌ای به صاحبان اسب تحمیل کرده است.

به عنوان مثال پرورش دهندگان اسب برای تامین هزینه خوراک یک اسب در ماه بدون احتساب اصطبل، برق، گاز وسایل ورزشی و… در شهرستان‌ها باید حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان هزینه کنند. البته این رقم در تهران حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان است.

این درحالی است که به گفته یکی از مالکان اسب در خراسان شمالی هزینه خوراک اسب ورزشی دارای شناسنامه، خط بومی و… با قیمت ۲۵۰ هزار دلار حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

البته محمد عظیمی تاکید می‌کند که هزینه اسب دار خصوصی بنا به شرایطی همچون فصل خرید کاه و یونجه متفاوت است. دغدغه دیگری که پرورش دهندگان اسب ترکمن دارند، کیفیت دارو‌ها وهزینه بالای دارو‌ها و مکمل‌های غذایی است که باید از ان‌ها استفاده کنند.

مدیر انجمن اسب ایران در گفتگو با خبرنگار ما توضیح می‌دهد که داروهای مکمل و ویتامین‌ها در زمینه تغذیه مناسب باتوجه به کاربرد اسب و‌نژاد آن‌ها متفاوت است.

امیر حسین قاسمی ادامه می‌دهد: به طور معمول دارو‌ها از کشور‌های فرانسه، المان، انگلیس وهند وارد بازار ایران می‌شود.

متاسفانه بیشتر داروهای وارد شده از هند کیفیت پایین داشته یا تاریخ مصرف گذشته بوده است.

به عنوان مثال داروی مکمل و ویتامیننی به نام Xtra Boost paste که میزان آهن و ویتامین‌های گروه ب را در بدن اسب متعادل می‌کند حداقل ۶۰ هزار تومان هزینه دارد این دارو قبل از مسابقات و تمرینات ورزشی موجب افزایش انرژی و بهتر شدن عملکرد اسب می‌شود، همچنین داروی دیگری به نام Hemogen Solution که باعثافزایش گلبول قرمز، انتقال اکسیژن و مواد مغذی به ماهیچه‌ها و بافت‌های مختلف بدن اسب خواهد شد با قیمت ۱۸۰ هزار تومان به صاحبان اسب عرضه می‌شود به این ترتیب هزینه نگهداری یک اسب در زمینه خوراک و دارو افزایش می‌یابد.

دراین رابطه حمیدرضا صالحی، مدیر شرکت تعاونی اسب داریوش، دارای ۱۵۰ رأس اسب اصیل با سابقه ۱۶ ساله تنها ظرفیت استان در عرصه بین المللی را اسب می‌داند که متاسفانه که این روز‌ها جایگاه خود را ازدست داده است.

عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها و نبود باشگاه مناسب

وی با اعلام ایکه در صورت توجه به اسب اصیل ترکمن برای استان می‌تواند درآمدزایی بالایی داشته باشد می‌گوید: درحال حاضر به دلیل عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، فروش اسب در استان مناسب نیست و باشگاه ویژه نیز برای نگهداری اسب نداریم تا اسب‌ها را پانسیون کند

این پرورش دهنده اسب اظهار می‌کند: در این ۱۶ سال بدون هیچ گونه کمک دولتی و استفاده از تسهیلات، بخش خصوصی در این وادی به خوبی عمل کرده که درصورت سرمایه بیشتر به طور می‌توانیم موفق‌تر از پیش برای استان پیش رویم.
وی نبود پیست اسب دوانی مناسب و لیزینگ اسب در استان را باعثرفتن به سایر استان‌ها ی دیگر برای مسابقات می‌داند و می‌گوید: چراکه می‌توان با استفاده از ظرفیت و توانایی اسب اصیل ترکمن در این استان، در میان علاقه مندان این رشته گسترش داد.
مدیر شرکت تعاونی اسب داریوش، میزان سرمایه گذاری در ۱۵۰ رأس اسب موجود شرکت را ۵ میلیارد تومان اعلام می‌کند و با ابراز تاسف می‌گوید دراین زمینه فقط در سال گذشته به چند نفر وام ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت شد که در مقابل صنعت چند میلیاردی بسیار ناچیز است.
صالحی دررابطه با هزینه‌های بالای نگهداری اسب، می‌گوید: نگهداری گله در هر سال حداقل ۳۰۰ میلیون تومان هزینه بر می‌دارد که با وجود ۳۵ کیلو سبوس یارانه‌ای که در ماه پرداخت می‌شود و مصرف ۴ کیلو سبوس برای هر اسب در روز، هزینه‌ها سرسام آور است.

عدم تایید شناسنامه ژنتیکی صادره از سوی جهاد توسط سازمان ورزش و جوانان

هادی علیدادیان، مدیر شرکت تعاونی اسب داران تلو نیز که دارای ۱۳۰ رأس اسب در شهرستان مانه و سملقان است اظهار می‌کند: مشکل اصلی اسب داران این است که متولی پرورش اسب در قانون سازمان جهاد کشاورزی و متولی ورزشی آن سازمان ورزش و جوانان است و شناسنامه ژنتیکی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی تایید و صادر می‌شود توسط سازمان ورزش و جوانان مورد تایید نیست.
وی افزود: این امر باعثمی‌شود نتوانیم در میادین اسب دوانی سایر استان‌ها شرکت کنیم.

سخت گیری بانک‌ها در بحثتضمین‌ها

علیدادیان مشکل اصلی پرورش دهندگان اسب را مشکلات بانکی و تضمین‌ها اعلام می‌کند ومی گوید: سخت گیری‌های بانکی در این رابطه تا حدودی مشکل ساز شده است.

ویاد آور می‌شود: این درحالی است که با توجه به اینکه نگهداری اسب هزینه بر است و با وجود خشکسالی هر کیلو علوفه نیز از ۶۰۰ تومان به هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته، فشار سنگینی را به اسب داران و تولیدکنندگان تحمیل کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز