خبرگزاری کار ایران

یادداشت

بوستان‌های طبیعی؛ آغوشی آرامش بخش

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۲۳

هزینه‌ای که در قبال دور شدن انسان از طبیعت پرداخته می‌شود. لذا برای کاهش این هزینه‌ها معمولا در معماری شهر‌ها، پارک‌ها وفضای سبز شهربه عنوان عاملی راهگشا در نظر گرفته می‌شود نکته‌ای که در دین مبین اسلام نیز به دلایل متعدد ودر آیات بسیاری از قرآن مجید بدان سفارش شده است.

ایلنا: افزایش روز افزون جمعیت شهر‌ها و حداکثر استفاده از زمین‌های شهری جهت ساختمان سازی باعثتبدیل نمای شهر‌ها به مجموعه‌ای از سنگ و بتن شده است که توأم با ایجاد آلودگی‌های مختلف از قبیل آلودگی هوا، آب، خاک و صوتی، هزینه زندگی شهروندان شهر نیز با ابتلاء به بیماری‌های مختلف قلبی، تنفسی و روحی و روانی و… افزایش یافته است. هزینه‌ای که در قبال دور شدن انسان از طبیعت پرداخته می‌شود. برای کاهش این هزینه‌ها معمولا در معماری شهر‌ها، پارک‌ها و فضای سبز شهر به عنوان عاملی راهگشا در نظر گرفته می‌شود، نکته‌ای که در دین مبین اسلام نیز به دلایل متعدد و در آیات بسیاری از قرآن مجید به آن سفارش شده است.

از جمله دلایل قرآن جهت دعوت انسان به تحقیق و مطالعه در طبیعت، درک انسان از ماوراءطبیعت و پدیده‌های خلقت به عنوان آیات معرفت الهی است آیاتی که انسان را از غرور و عجب و خودخواهی باز می‌دارد و به آن وسیله نور ایمان در دل‌ها متجلی می‌شود. نباید از سایر فواید انسان از گردش در طبیعت از قبیل سلامت جسم و روان و… نیز غافل بود.

هدف از آنچه گفته شد رسیدن به این نکته است که آیا فضای سبز و پارک‌های مصنوعی(از نظر مصالح کاربردی) احداثشده در شهر می‌تواند این نیاز فطری را برآورده سازد و آیا فضاهای احداثشده می‌تواند خلاء طبیعت تخریب شده اطراف شهر را جبران نماید؟ که جواب آن نیز واضح است.

هرگز!

اما پس راهکار آن چیست؟

برای پاسخ آن اندک تأملی در بیانات مقام معظم رهبری در این مبحثمی‌تواند راهگشا باشد. آنجا که ایشان می‌فرمایند: «پارک به سبکی که امروزه در کشورمان رایج است پدیده‌ای غیر اسلامی است. اسلام تاکید ویژهٔ به طبیعت گردی دارد. دقت شود خود طبیعت نه مدل مصنوعی آن. لذا بهتر است به جای تاسیس پارک‌ها و هزینه‌های گزاف آن طبیعت اطراف شهر‌ها را احیاء کنند و حتی داخل شهر‌ها حداقل شهرهای تازه تاسیس طبیعت را داخل کند.» لذا باید راهکارهایی در این خصوص اجرایی شود که از جمله می‌توان پیشنهاد نمود ضمن کاهش مصالح ناهمگون بهره برده شده در احداثپارک‌های داخل شهر باید در اسرع وقت به فکر احداثپارکهای طبیعت در اطراف شهرمان باشیم که اجرای این طرح نیازمند تعامل چند دستگاه دولتی با شهرداری است.

طی این طرح با کاشت درختان و گونه‌های گیاهی بومی در زیستگاه و اندک دخل جهت ساخت اقامتگاه و امکانات رفاهی با مصالح همگون با طبیعت آن ضمن بهره برداری از طبیعت بسیار زیبای شهر به نیاز اولیه شهروندان در خصوص گردش در اماکن تفریحی مناسب با معیارهای طبیعی و فطری انسان از تصرفات و تخریبات روز افزون طبیعت زیبای شهر نیز ممانعت به عمل می‌آید.

اگر اندیشه نمائیم و اندک فرصت باقیمانده را از دست ندهیم ارتفاعات آخرداغ، آلاداغ، باباموسی و دره‌های زیبایی از قبیل «پلنگ دره» می‌تواند اولین پارکهای طبیعی شهرمان باشد که می‌تواند کمک شایانی نیز در ماندگاری هرچه بیشتر مسافران وگسترش اکوتوریسم و رونق اقتصادی شهر نماید.

علیرضا باغچقی؛ رئیس کمسیون زیست شهری شورای اسلامی شهر بجنورد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز