خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار خبر داد:

پرداخت بیش از ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات کرونا در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۷۳۶

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: از مجموع هشت هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال تسهیلات درخواستی کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در این استان، تاکنون ۲ هزار و ۷۵۷ میلیارد ریال معادل ۳۳ درصد پرداخت شده است.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی رسولیان در نشست شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی افزود: تا ۱۱ شهریور ماه امسال، ۲۹ هزار و ۲۱۸ پرونده مربوط به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا با اشتغال ۷۷ هزار و ۲۲۸ نفر به بانک‌های خراسان رضوی ارسال شده است.

وی اضافه کرد: کل تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی متضرر از کرونا در کشور ۴۰۰ هزار میلیارد ریال بوده که سهم استان خراسان رضوی ۲۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال معادل ۷.۲ درصد از کل تسهیلات بخش کرونا در کشور است.

وی با تاکید بر جذب اعتبارات مربوط به تسهیلات ویژه کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا ادامه داد: تاکنون خراسان رضوی رتبه نخست را در پرداخت این تسهیلات در کشور به دست آورده است اما در فرصت باقیمانده تا پایان مهلت پرداخت تسهیلات باید مدیران بانکها در جذب کل تسهیلات تلاش کنند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: بنگاه‌های اقتصادی در حوزه گردشگری استان از شیوع کرونا آسیب جدی دیده اند و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند لذا بهتر است بانکها در دریافت اقساط تسهیلات از بنگاه‌ها انعطاف بیشتری داشته باشد.

رسولیان سختگیری بانکها در مطالبه وثایق سنگین برای تسهیلات خرد روستایی را مانعی در مسیر سیاستهای اقتصاد مقاومتی و هدف استان مبنی بر توسعه کسب و کارهای خرد دانست و افزود: استاندار در سفر به همه شهرستانها بر آسان گرفتن بانکها در اخذ تضامین برای تسهیلات روستایی تاکید و فرمانداران و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی هم این موضوع را بارها مطرح کرده‌اند.

وی بیان کرد: تسهیلات بانکی مورد درخواست روستاییان اندک و در حد ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال است و در نظر گرفتن وثایق و تضامین سخت برای پرداخت  این تسهیلات، مسیر پیشبرد اهداف اقتصادی استان را دشوار می‌کند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون این استان در پرداخت تسهیلات روستایی موفق بوده و ۸۷ درصد از سهم خود در این بخش را محقق کرده است اما آنچه بانکهای استان برای پرداخت تسهیلات روستایی پذیرش کرده‌اند، ۹۶ درصد از سهم کلی خراسان رضوی در این بخش است لذا تلاش مدیران بانکها باید معطوف به کامل کردن این سهم باشد.

رسولیان ادامه داد: با این حال وضعیت اقتصادی خراسان رضوی با وجود فشارها و محدودیتها در پیشبرد اهداف، مناسب است و نشان می‌دهد که مدیران بانکها همراهی خوبی در اجرای برنامه توسعه اقتصادی استان داشته‌اند.

وی با اشاره به طرحهای کوچک سرمایه‌گذاری ذیل الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استاندار خراسان رضوی گفت: این طرحها دارای تفاهم نامه و حدود مشخص به لحاظ اندازه و حجم سرمایه‌گذاری است و به دو بخش تقسیم می‌شوند.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بخشی از این طرح‌ها کمیته مالی استانی دارد و شورای هماهنگی بانک‌ها به همراه دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خراسان رضوی مدیریت آنها را برعهده دارند.

رسولیان اظهار داشت: بنا بود که با ورود مدیران بانک‌ها به کمیته تامین مالی و بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری، هیچ طرحی بدون بررسی کارشناسی به بانک‌ها معرفی نشود اما براساس آمار موجود از ۱۰۱ طرحی که به بانک‌ها معرفی شد، عمده آنها توسط بانک ملی پذیرش و همچنین تسهیلات توسط این بانک به طرح‌ها پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: در نشستی که اخیرا با مدیران عامل بانک‌ها در تهران برگزار شد آنان اعلام کردند که هیچ مشکلی در پذیرش طرح‌ها از سوی بانک‌های استان وجود ندارد و مدیران بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات حتی تسهیلات سرمایه ثابت می‌توانند بدون نظر گرفتن از مرکز، تصمیم گیرنده باشند.

وی تاکید کرد: لازم است همه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به طرح‌های کوچک سرمایه‌گذاری در قالب کمیته تامین مالی استان مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز