خبرگزاری کار ایران

سرگلزایی خبر داد:

میزان ورود اتباع ترکمنستان از مرز سرخس صفر است

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۲۹۵

مدیرپایانه مرزی سرخس از کاهش شدید و به صفر رسیدن ورود اتباع ترکمن از مرز سرخس خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سرخس، مجتبی سرگلزایی با اشاره به یکساله شدن محدودیت تردد کامیون و ممنوعیت ورود اتباع ترکمن از این پایانه مرزی گفت: طی سال‌های گذشته مرز سرخس یکی از مبادی تردد همه روزه اتباع ترکمنستان بود که با فعالیت تجارت چمدانی نقش موثری در اشتغال ورونق کسب کار داشتند، اما از مرداد ماه سال 97 که کاهش تردد کامیون اعمال شد، اتباع ترکمن نیز به تدریج از این نقطه مرزی حق ورود به ایران را نداشتند و تنها می‌توانند از مرز باجگیران وارد ایران شوند و از سرخس خارج که این امر باعث شد ورود مسافر چمدانی ترکمن به صفر برسد.

وی افزود: البته سایر اتباع کشورهای آسیای میانه اعم از راننده ،توریست و.....کماکان از این پایانه مرزی تردد می کنند بطوری که ماهانه 280 نفر از ملیت های مختلف وارد کشور و 250 نفر خارج می شوند.

مجتبی سرگلزایی با بیان اینکه پایانه مرزی سرخس رتبه پنجم ترانزیت وجابجایی کالا در کشور را دارد، افزود: بر اساس پروتکل های توافق شده بین ایران و کشور ترکمنستان تا مرداد ماه سال قبل حجم تردد کامیون روزانه به 230 دستگاه در روز رسید، اما کشور مقابل بدون اطلاع قبلی با اتخاذ سیاست های غیر مسئولانه ورود وخروج کامیون را  به 30 دستگاه در روز کاهش داد و با آنکه اعلام کردیم می توانیم کامیون بیشتری را پذیرش کنیم، نپذیرفتند.

مدیر پایانه مرزی سرخس با اظهار اینکه سیاست های محدودیت تردد کامیون های ترانزیتی، دامن اتباع تاجیک که از این مرز تردد می کردند را نیز گرفت، اضافه کرد: در تداوم  محدودیت های اعمال شده وکاهش حجم مبادلات تجاری ..ترکمن ها در اقدامی دیگر از ورود وخروج بار کامیون های تاجیکی که از طریق کشورشان تردد داشتند، ممانعت کردند بطوری که روزانه تنها 10 دستگاه  خروجی داشتیم ،بر همین اساس کامیون هایی که مقصد آنها تاجیکستان بود اجبارا از طریق مرز دوغارون و یا دریای خزر عبور می کردند.

 سرگلزایی در خصوص به تعویق افتادن افتتاح پل دوم اظهار کرد: در بحث پل دوم با پیگیری های صورت گرفته از سوی وزارت خارجه و راه ، اسناد مالی و مالیاتی و موارد فنی به تایید طرفین رسید و با رفت آمدهای لازم ابهامات آن بر طرف و قدم های خوبی برداشته شد که بزودی پس از ملاقات های مرزی بین کارشناسان و مرزبانان دوکشور وتعیین پیمانکار عملیات برداشت پل قدیمی انجام می‌شود.

مدیر پایانه مرزی سرخس با تاکید بر اینکه پیش شرط  افتتاح پل دوم منوط به اجرای پروتکل های قبلی یعنی روزانه 230 دستگاه وافزایش آن است خاطر نشان کرد:به زودی ودر شهریور ماه کارشناسان ومرزبانان دو کشور در نشستی ضمن بررسی جوانب. مصوباتی در خصوص افزایش کامیون با توجه به بهره برداری از پل جدید تا 300 دستگاه  ورود وهمین تعداد خروجی در روز تصمیم خواهند گرفت.

وی اتصال کریدر پایانه مرزی به منطقه ویژه اقتصادی را منوط به ایجاد مسیر ایزوله وشرایط فزیکی لازم عنوان کرد وافزود:پایانه مرزی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی به همراه دفاتر مرزباتی و.....در نقطه صفر مرزی خواهد بود.بر همین اساس کامیونی که ازنقطه صفر مرزی وارد کشورمی شود درب ورود آن پایانه مرزی ودرب خروج ، منطقه ویژه خواهد بود، که این امر در برگشت بلعکس است.

مجتبی سرگلزایی با استقبال از عملیاتی شدن اتصال کریدر مرز  به منطقه ویژه اقتصادی یاد آور شد:کاهش ترافیک ووجود انبارهای تخلیه وبارگیری و... از مزایای اجرای این طرح است و در همین راستا بخشی از وظایف گمرک شامل ارزیابی‌ها و ترانشیمنت به منطقه ویژه انتقال می یابد.

مدیر پایانه مرزی سرخس، آماده شدن زیر ساخت های فعلی پایانه را متناسب با بهره برداری از پل جدید دانست و گفت: طرح جامع پایانه مرزی با اولویت ساخت سر درب در نقطه صفر مرزی مقابل کشور ترکمنستان ،جابجایی باسکول ها و در مسیر ایکس ری قرار گرفتن آنها ، به سازی سالن مسافری ،اجرای فاز دو محوطه سازی مسیر سالن مسافری تا سالن تجاری ودرب ورود محوطه پایانه از جمله اقدامات آمادگی بهره برداری از پل دوم است.

وی در پایان با بیان اینکه هم اکنون در بحث صادرات کالا در استان، مقام  سوم و در واردات رتبه اول را داریم، تصریح کرد: با همه محدودیت های پیش آمده اقلامی شامل لوازم خانگی، فرش ماشینی، محصولات پلاستیکی ،آهن ، میل گرد، شیر آلات ساختمانی، سیمان، محصولات لبنی (صادر) و حبوبات ، دان مرغ از جمله اقلام وارداتی ماست و در حوزه ترانزیت خروجی ،خودرو، لوازم یدکی ، سیستم های صوتی وتصویری، لوازم ساختمان  وترانزیت ورودی پنبه نخ و گردو است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز