خبرگزاری کار ایران

قیامتی مطرح کرد:

جای خالی نمادهای شاهنامه در مشهد

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۱۷۴

مدرس دانشگاه فردوسی گفت: با وجود اینکه مشهد و توس خواستگاه شاهنامه محسوب می‌شود اما جای خالی نمادهای شاهنامه در این شهر محسوس است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علیرضا قیامتی در این رابطه اظهار کرد: مشهد خواستگاه شاهنامه است و ظرفیت بالایی در این زمینه دارد اما وجود نمادهای شاهنامه به عنوان بزرگترین حماسه ملی ایران در این شهر و استان خراسان آنچنان که باید تقویت نشده است.

این مدرس ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی با تأکید بر لزوم هرچه بیشتر دیده شدن نمادهای فردوسی و شاهنامه در کلانشهر مشهد، افزود: می‌‎توان مشهد را به واسطه وجود فردوسی و اینکه خواستگاه سه حماسه سرای برتر، دقیقی توسی، فردوسی توسی و اسدی توسی است، شهر حماسه‌سراهای ملی ایران زمین خواند.

وی ادامه داد: نمادهای شاهنامه و حماسه در شهر مشهد و خراسان بسیار ضعیف است در حالی که در شهرهای دیگر کشور مثل کرج، لرستان و اهواز بیشتر به شاهنامه پرداخته شده است ضمن اینکه در برخی شهرها همچون اهواز تعدادی گروه شاهنامه‌خوانی مشغول فعالیت هستند و نمادهای شاهنامه بیشتر از شهر مشهد در آنها به چشم می‌خورد.

این پژوهشگر و خراسان‌شناس با بیان اینکه اولویت نخست شهر مشهد، وجود حضرت رضا(ع) است، بیان کرد: در کنار این که موضوع زیارت باید همیشه اولویت شهر مشهد باشد، موضوع فردوسی و شاهنامه نیز باید با ظرافت خاصی مورد توجه قرار بگیرد.

قیامتی تأکید کرد: در این حوزه باید با کمک نخبگان فرهنگی و رسانه‌ها با مدنظر قراردادن دغدغه‌های کارشناسان مذهبی به شناخت بهتر فردوسی پرداخته شود و ضمن آن چهره‌های فرهنگی و شاهنامه‌پژوهان از طریق ارتباط با علما و استفاده از نظر آنها باید پیش‌قدم شوند تا موضوع فردوسی در مشهد سمت و سوی بهتری بگیرد.

این دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه به توجه ویژه جشنواره هنرهای شهری «خانه بهار» مشهد به موضوع فردوسی اشاره کرد و گفت: هنر می‌تواند نقطه پیوند مردم با فردوسی باشد چراکه نسبت به سایر ابزارها راحت‌تر در بین بدنه مردم و اجتماع نفوذ پیدا می‌کند.

وی افزود: درحال حاضر بزرگترین رسالت ما در مشهد این است که چگونه بین شاهنامه و بدنه اجتماع و مردم، مدارس و خانواده‌ها پیوند برقرار کنیم لذا باید زمینه مناسبی برای شناخت بیشتر از بزرگ‌ترین حماسه‌سرای تاریخ فراهم شود.

قیامتی با بیان اینکه می توان فردوسی را با نماد و تبلیغات شهری به مردم معرفی کنیم، اظهار کرد: نماد‌های داستان‌های شاهنامه باید در سطح شهر و در دسترس مردم باشد و در دسترس و مقابل دید عموم افراد قرار بگیرد.

این مدرس دانشگاه اجرای پروژه جلوخان فردوسی را بسیار ارزشمند خواند و اظهار داشت: در این راستا می‌توان در مسیر آرامگاه فردوسی، از نمادها و المان‌های شاهنامه استفاده شود تا مردم آشنایی بیشتری از آنها پیدا کرده و بستر تصویرسازی داستان‌های شاهنامه در سطح جامعه هر چه بیشتر فراهم شده و برای عموم مردم قابل لمس شود.

وی همچنین به برگزاری نمایش‌های خیابانی و پرده‌خوانی شاهنامه طی ایام نوروز و در قالب «تماشاخانه بهار» اشاره کرد و گفت: از دیگر پیشنهادات برای فراهم کردن زمینه‌های شناخت بیشتر مردم از شاهنامه، اجرای نمایش‌های خیابانی با این مضمون و در سطح شهر است که می‌تواند در طول ایام سال ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز