خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد؛

رشد بخش کشاورزی با استفاده از تکنولوژی و توجه به دانش بنیان‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۹۰۲

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: استفاده از تکنولوژی روز و توجه به ظرفیت‌های بخش دانش‌بنیان در فعالیت‌های کشاورزی، علاوه بر اینکه از نظر صرفه اقتصادی و میزان سودآوری به نفع بخش کشاورزی است، خلق بهره‌وری را نیز منجر خواهد شد و بر ارتقای شاخص‌های محیط زیست نیز اثرات مثبتی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمدرضا توکلی زاده در جلسه فوق العاده کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق خراسان رضوی که با حضور «کاظم خاوازی»، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: پیوند فعالیت‌های بخش کشاورزی با تکنولوژی و حوزه دانش بنیان، در کنار انتخاب بذر صحیح، موجب افزایش تولید محصولات، بهره‌وری بیشتر، سود افزون‌تر و نیز، آسیب کمتر به محیط زیست و منابع طبیعی می‌شود. کشورهای توسعه‌یافته سال‌هاست که به این مسیر ورود کرده و فعالیت کشاورزی را با محوریت دانش و تکنولوژی، بسیار مقرون به صرفه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: کشاورزی با تکیه بر فعالیت دانش‌بنیانی، سبب می‌شود با تولید محصولات مرغوب و مطلوب بازارهای جهانی، درآمد ارزی بیشتری نیز به واسطه صادرات این محصولات نصیب کشورمان شود.

توکلی زاده تاکید کرد: استفاده از تکنولوژی روز در تولید محصولات کشاورزی، موجب بهره‌وری بیشتر سطوح زیر کشت می‌شود؛ برداشت ۳.۵ تن گندم از هر هکتار به نسبت آب، انرژی اتلاف شده و دور ریز این بخش، دیگر فاقد صرفه اقتصادى است. اگر کشت با کنترل‌های لازم و با اتکا به دانش روز و با استفاده از بذر اصلاح شده صورت بگیرد، برداشتی چندبرابری از هر هکتار رقم می‌خورد و در این وضعیت درآمد بیشتری هم نصیب کشاورزان خواهد شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان به تجربه خود در بهره‎گیری از ظرفیت‌های دانش محور در عرصه کشاورزی و کشت گلخانه‌ای اشاره‌ای داشت و تاکید کرد: باید جایگاه دانش را در عرصه فعالیت‌های اقتصادی سنتی تبیین و تحکیم کنیم، چرا که به تجربه می‌دانیم و دیده‌ایم که ظرفیت‌های دانش‌بنیان ما را به سمت بهره‌وری و حفاظت منابع هدایت می‌کند.

توکلی زاده اظهار داشت: از جمله تجارب موفق در این حوزه، استفاده از گرمای ناشی از فعالیت‌های صنعتی برای فعالیت‌های گلخانه‌ای است. با بهره‌گیری از زیرساخت‌های دانش‌محور، می‌توان گلخانه‌ها را در کنار صنایع فعال کرد و انرژی این بخش را جهت تولید در بخش کشاورزی، بهره‌وری و از هدررفت آن جلوگیری کرد. بازچرخانی و استفاده چندباره آب حاصل از تبخیر در گلخانه‌ها و در نهایت استفاده از همان آب در صنعت، راهبرد دیگری است که به مدد تکنولوژی محقق شده و ماحصل آن بهره‌ور کرد منابع و کاهش هدررفت آب است. در غایت کار محصولاتی از هر دو بخش حاصل می‌آید که ظرفیت حضور در بازارهای جهانی را دارند.

وی از ضرورت آموزش نیروی کار فعال در بخش خصوصی برای آشنایی با ظرفیت‌های دانش بنیان و توسعه زیرساخت‌های تحقیقاتی در بخش صنعت، تاکید کرد: اگر بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی ما با حوزه دانش‌بنیان پیوند بخورد؛ قطعا هم حضور تولیدات ما در بازارهای جهانی رقابت‌پذیر خواهند بود و هم بهای تمام شده تولید، مدیریت شده و ارزش افزوده برای فعالیت تولیدی ایجاد می‌شود.

بحران آب و خاک دو چالش بزرگ برای بخش کشاورزی کشور

کاظم خاوازی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز در ادامه این جلسه بحث مصرف بی‌رویه آب و  تغییر کاربری اراضی را دو مشکل اساسی عنوان کرد که هم حوزه کشاورزی را با چالش مواجه کرده و هم منابع آب و خاک را در معرض تهدید قرار داده است و عنوان کرد: میزان بهره‌وری در حوزه کشاورزی بسیار پایین است و در  این حوزه طی سال‌های گذشته دچار شکاف عملکردی بسیار بزرگی به لحاظ توسعه زیرساخت‌ها و تکنولوژی بوده‌ایم که به راحتی نمی‌توان این خلاء را پوشش داد.

وی در جمع اعضای کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اظهار داشت: مشکلات بخش کشاورزی ما آنچنان عمیق است و دغدغه‌های متعددی از این حیث برای فعالان این بخش وجود دارد که بروز چالش‌های پیچیده در آینده در موضوع امنیت غذایی و بخش کشاورزی از جمله آن است.

وی افزود: میزان بهره‌وری در بخش کشاورزی ما در قیاس با حجم منابع مصرفی بسیار پایین است. در واقع خلاء بهره‌گیری از زیرساخت‌های دانش بنیان و تکنولوژی روز دنیا در این حوزه باعث شده تا نتوانیم بهره‌وری را در این بخش به قواره لازم ارتقا بخشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز