خبرگزاری کار ایران

فرماندار سرخس خبر داد؛

خسارت ۵۴۰ میلیارد تومانی ریزگردها به بخش فنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۱۳۷

فرماندار سرخس از خسارت ۵۴۰ میلیاردی ریزگرد به بخش‌های مختلف پالایشگاه شهید هاشمی نژاد و همچنین شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با توجه به وسعت ماموریتی آن، با افزایش بیشتر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگروه مدیریت شرایط اضطرار وقوع پدیده گرد و غبار شهرستان سرخس، در فرمانداری این شهرستان و با حضور سیدحسین موسوی‌فر، رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور با هدف بررسی وضعیت صحرای قره‌قوم ترکمنستان به عنوان کانون خارجی ریزگردهای سرخس برگزار شد.

موسوی‌فر در این کارگروه با اشاره به برگزاری اجلاس منطقه‌ای وزاری محیط زیست در تهران در سال گذشته، گفت: در این اجلاس میزبان ۱۵ مقام عالی‌رتبه در تهران بودیم و مذاکراتی نیز با ترکمنستان داشتیم.این اجلاس به عنوان یکی از اجلاس‌های موفق سازمان ملل متحد شد که با محوریت گرد و غبار بودبه ثبت سازمان ملل به نام ایران رسید.

رئیس مرکز بین المللی کنوانسیون‌های سازمان محیط زیست کشور، اظهار کرد: تغییر اقلیم در ایران و حتی اروپا بسیار جدی است و رسیدن به نقطه بازگشت بسیار سخت است.

وی بیان کرد: با طرف ترکمن سال گذشته صحبت کردیم و مذاکرات اولیه انجام شد و اسفند ماه سال گذشته با وزیر کشاورزی ترکمنستان دیدار داشتیم.

موسوی‌فر با بیان اینکه مسائل بین‌المللی را باید با طمانینه پیش گرفت، ادامه داد: شهریور ماه امسال اجلاس بین‌المللی گرد و غبار در تهران برگزار می‌شود و ریل‌گذاری لازم انجام شده تا با طرف ترکمنستانی نشست داشته باشیم و منتظر پاسخ آنها هستیم اما با اقدام عملی فاصله داریم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور سازمان محیط زیست را یک سازمان ناظر و حاکمیتی و نه یک سازمان مجری دانست و افزود: آنچه در ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار کشور تصمیم گرفته می‌شود در حقیقت سیاست‌گذاری است.ومسئله دیپلماسی صرفا مسئله اقدام نیست. درباره کانون‌های داخلی، آستان قدس رضوی باید به نحو احسن از موقوفات حضرت رضا(ع) محافظت کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به نقش دستگاه‌ها در انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود گفت: دستگاه‌هایی مانند پالایشگاه، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق و آستان قدس رضوی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی لازم است برای مقابله با ریزگردها کمک کنند زیرا اینجا مسئله زیست و زندگی است.

مهدی اله‌پور از استقرار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای محیط زیست در سه شهر سرخس، خواف و نیشابور طی ۱۰ روز آینده خبر داد.

وی با گلایه از اجرایی نشدن مصوبه شورای تامین سرخس در حوزه خرید و نصب ایستگاه سنجش کیفیت هوا توسط پالایشگاه گاز، گفت: ما با یک ایستگاه نمی‌توانیم وضعیت سرخس را پایش کنیم و یک ایستگاه را نمی‌توانیم مبنای وضعیت سرخس قرار دهیم؛ اکنون در مشهد با ۲۲ ایستگاه وضعیت این شهر را پایش می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به وجود برنامه عمل در حوزه گرد و غبار، گفت: وظایف دستگاه‌ها در این برنامه مشخص است و باید دستگاه‌های شهرستانی طبق جداول اقدامات لازم را اجرایی کنند ضمن اینکه برای بررسی برنامه‌های اجرایی فرصت سه ماهه داده شده است.

همچنین فرماندار سرخس نیز در این جلسه با بیان اینکه ریزگردها خسارات زیادی به تاسیسات صنعتی و کشاورزی ما زده است، گفت: برآورد اولیه از خسارت ریزگردها به بخش فنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی حدود ۵۴۰ میلیارد تومان بوده و این مبلغ فقط برای پالایشگاه و آن هم در بخش فنی است و شامل خسارتی که به نیروی انسانی می‌شود نیست، برای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق نیز با توجه به وسعت ماموریتی آن، این مبلغ بیشتر خواهد بود؛ در حوزه کشاورزی نیز ۴۰ درصد کاهش محصولات کشاورزی را داشتیم.

حسن نوری‌زاده عنوان کرد: دولت از لحاظ اعتبار مشکل ندارد اما منتظر است تا طرح مطالعاتی آماده شود تا بودجه تخصیص پیدا کند.

وی با بیان اینکه ما دچار تغییر اقلیم شدیم، گفت: در حوزه آب شرب اکنون درگیر مشکلاتی هستیم و اگر بحث مقابله با ریزگردها نیز نیاز به آب دارم و در این زمینه راه‌حل‌ها و بسته‌های پیشنهادی باید مشخص شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز