خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

سهم مشهد از گردشگری سلامت فقط ۵ درصد است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۳۰۳

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۵ درصد آورده ما از کل سهم کشور است، اما اگر بخواهیم برآورد درستی داشته باشیم، درحقیقت سهم مشهد از گردشگری سلامت ۱۰ درصد است.

به گزارش ایلنا از مشهد، داوود خوش شکن با تأیید صحت سهم ۵ درصدی مشهد از گردشگر سلامت در کشور، گفت: ۵ درصد آورده ما از کل سهم کشور است. اما اگر بخواهیم برآورد درستی داشته باشیم، درحقیقت بیش از ۱۰ درصد است، چون در مشهد بسیاری از گردشگران سلامتی که اطلاعات شان ثبت می‌شود، بیمارانی هستند که اطلاعات شان ثبت نشده است.

خوش شکن افزود: هم سهم کشورمان از درآمد گردشگری منطقه کم است و هم سهم مشهد از درآمد کشور، اما این براساس سامانه‌هایی است که فعلا داریم، وگرنه سهم واقعی ما در حوزه گردشگری سلامت بیشتر از این است. اکنون در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که همه اطلاعات در آن ثبت شود.

او ادامه داد: اکنون ۱۲ هزار مطب پزشک در مشهد وجود دارد که آمار گردشگرانی که برای درمان به آن‌ها مراجعه می‌کنند، در هیچ کجا ثبت نمی‌شود. اکنون در حال طراحی سامانه‌ای هستیم با عنوان سامانه جامع الکترونیک گردشگری سلامت کشور که هر بیمار خارجی وارد می‌شود باید کد پاسپورتش ثبت شود و پزشکان نیز فعالیت خود را در آن ثبت کنند.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در پاسخ به این سئوال که با وجود ظرفیت موجود در مشهد، دلیل سهم ۵ درصدی ما از گردشگران سلامت کشور چیست؟ گفت: دلیلش نبود هم افزایی و هم گرایی بین دستگاه‌های متولی از استانداری و شهرداری تا گردشگری، علوم پزشکی و... است. همچنین در گردشگری سلامت قوانین و مقررات ما با یکدیگر چفت وبست ندارد.

خوش شکن افزود: همچنین معرفی نشدن این ظرفیت‌ها دلیل دیگر این ماجراست. اکنون درآمد یک بیمارستان در کشور ترکیه ۱۰ برابر کل کشور ایران در حوزه گردشگری سلامت است. به عنوان مثال آن‌ها با جذب ۱۵۰ نفر نیروی انسانی، به طور دائم با همه نقاط دنیا در ارتباط هستند و مرتب پکیج‌های درمانی شان را معرفی می‌کنند. از سوی دیگر همه چیز با هم هماهنگ است از گرفتن پرواز تا اسکان، ویزا و ... ، ولی ما برای جذب یک بیمار از افغانستان برای عمل قلب که یکی از بهترین پکیج‌ها در گردشگری سلامت است، بیمار برای گرفتن ویزا بیست روز معطل می‌شود.

او با تأکید براینکه همین سهم نیز با دستان بسته حوزه درمان به دست آمده است، گفت: مشکل فیلترینگ و دسترسی محدود برای پیگیری بعد از ارائه خدمت به بیمار، یکی دیگر از این موارد است که برای برطرف شدنش رایزنی‌هایی با معاون وزیر ارتباطات داشتیم.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با اشاره به تلاش برای سامان دهی لیدر‌ها یا همان دلالان حوزه سلامت اظهار کرد: اکنون ۶ هزار لیدر در مشهد هستند که خیلی از این افراد حتی حضورشان در کشور غیرقانونی است و گاهی از حوزه اختیارات ما خارج است.

به گفته خوش شکن همچنین بسیاری از بیمارانی که به کشور ما مراجعه می‌کنند به دلیل نداشتن پرواز‌ها و خطوط هوایی مستقیم به پایتخت می‌روند.

او با اشاره به اینکه ارزآوری حوزه اقتصاد گردشگری سلامت فقط به جیب دولت نمی‌رود، افزود: ارزآوری این حوزه نه فقط به جیب دولت و نه فقط به جیب پزشک می‌رود، بلکه در بخش‌های مختلف خصوصی گردش دارد. در همین حوزه درمان نیز بخش زیادی از درآمد این حوزه به بخش خصوصی می‌رود، مثلا از حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد شاید فقط ۷۰ میلیارد تومان به بیمارستان‌های دولتی برسد.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امیدواریم با راه اندازی این سامانه به آمار واقعی دست یابیم و با هم افزایی همه جانبه، موفق به افزایش درآمد و جذب گردشگر بیشتر شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز