خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبرداد؛

تولید سالانه ۶۰۰ هزار بذر و نهال توسط شرکت بذر و نهال رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۹۸۱

مدیر عامل شرکت بذر و نهال رضوی گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ هزار بذر و نهال توسط این شرکت تولید می‌شود که ۳۰ درصد از نیاز خراسان رضوی است.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمد هاشم زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: پارسال ۱۲ هزار کشاورز به شرکت بذر و نهال رضوی برای خریداری نهال مراجعه کردند که دستکم ۴۰۰ هزار نهال از این شرکت خریداری شد.

وی اظهار داشت: بر اساس آمارها سالانه ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات بذر صیفی و سبزی در کشور هزینه می‌شود و ۹۹ درصد بذر مصرفی سبزی و صیفی وارداتی است.

مدیر عامل شرکت بذر و نهال رضوی با اشاره به بذر وارداتی و مشکلات امنیت غذایی اظهار داشت: بیش از نیمی از شرکت ها و تولیدکنندگان بذر و نهال نیز آمریکایی و اسرائیلی یا وابسته به این دو کشور هستند و خودکفایی در این زمینه ضروری است.

وی با بیان اینکه تولید بذر هیبرید سبزی و صیفی از اولویت های شرکت بذر و نهال رضوی است، افزود: این موضوع نیازمند سرمایه گذاری زیاد و همچنین زمانبر است.

هاشم زاده گفت: به دنبال راه‌اندازی کارخانه بذر با جدیدترین فناوری‌ها با یکی از کشورهای اروپایی هستیم که طبق برآورد انجام شده ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو سرمایه نیاز دارد و نیازمند تسهیلات دولتی است تا هرچه زودتر به مرحله اجرا برسد.

رئیس هیات مدیره شرکت بذر و نهال رضوی هم بیان کرد: مهمترین خطر بذر وارداتی نابودی "ژِرم پلاس" بذر گیاهان داخلی است.

سید حسین نعمتی ادامه داد: ما نیازمند ایجاد بانک ژن و بانک بذر هستیم که در زمینه تولید سبزی و صیفی وابسته به کشورهای دیگر نباشیم.

وی با بیان اینکه اولویت شرکت بذر و نهال رضوی تولید بذر سبزی و صیفی و گیاهان زراعی است، گفت: تولید بذر از نظر امنیت غذایی اهمیت فراوانی دارد و آستان قدس به منظور بی نیازی از واردات بذر اقدامات مختلفی در حال اجرا دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز