خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد تشکیل اتحادیه کتابخانه های عمومی جهان اسلام با محوریت کتابخانه آستان قدس رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۵۳۱۴

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: همگرایی در جهان اسلام در کتابخانه های عمومی با محوریت آستان قدس رضوی می تواند باعث تعاملات، مبادلات و تسهیلگری در دسترسی به منابع در اختیار کتابخانه های عمومی جهان اسلام شود.

به گزارش ایلنا از مشهد، آئین رونمایی از کتاب «منتخب القصائد» اولین اثر چاپ شده توسط آستان قدس رضوی همزمان با روز صنعت چاپ به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و مشارکت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سازمان علمی و فرهنگی و مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام  علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: در این جلسه توفیق میزبانی از فرهیختگان را در ۱۳۸ برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی داریم. نکته مهم در این حوزه رونمایی از آثاری است که شاید کمتر به آن توجه شده است و این قبیل برنامه ها باعث معرفی آثار و مکتوبات باارزشی می شود که مورد اغفال واقع شده است.

سبزیان افزود: یکی از نکات جالب در این اثر اهتمام مرحوم راقم مشهدی به تدوین مجموعه از اشعار افراد مختلف است که در سه بخش به عرض ارادت خود نسبت به ساحت اهل بیت(ع) و به ویژه واقعه کربلا پرداخته اند. در واقع می توان این اثر را یک منبع مناسب برای ذاکرین اهل بیت(ع) با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای استفاده از منابع فاخر و عمیق و همچنین برای محققین و پژوهشگران دانست. 

وی با بیان اینکه هر کتاب چاپ شده نتیجه دغدغه چندین ماه و یا سال یک نویسنده است، اظهار داشت: باید در ادامه به دغدغه مصطفی لعل شاطری توجه کنیم که به چه نیت و هدفی سعی در بازنشر این اثر پس از گذشت یک قرن شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ابراز کرد: این اقدام سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز آستان قدس رضوی می تواند کمک شایانی به شناخت دقیق فعالیتها و کارکردهای کتابخانه های عمومی نماید. امیدوارم خروجی این برنامه منشا اثری برای رشد و پویایی فرهنگی بیشتر در جامعه شود. 

وی با بیان اینکه شعار نهاد کتابخانه های عمومی کشور ارائه خدمت در راستای افزایش دانایی و آگاهی به عموم مردم است، اظهار داشت: امروز کتابخانه ها با ارائه بالغ بر ۴۰ خدمت با هدف پاسخگویی به نیازهای دانشی و اطلاعاتی مردم در حال فعالیت هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در پایان پیشنهاد راه اندازی اتحادیه کتابخانه های عمومی جهان اسلام با پرچمداری آستان قدس رضوی را داد و گفت: همگرایی در جهان اسلام در کتابخانه های عمومی با محوریت آستان قدس رضوی می تواند باعث تعاملات، مبادلات و تسهیلگری در دسترسی به منابع در اختیار کتابخانه های عمومی جهان اسلام شود. 

در ادامه حجت ‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: تاریخ نشان داده هر جا که مردم را باور کرده ایم به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کرده ایم. امروز نیز باید در حوزه های مختلف به جوانان فرصت دیده شدن بدهیم و آنان را باور کنیم تا بتوانیم برای آینده نخبگان موثری را تربیت کنیم. 

وی همچنین از پیشنهاد مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برای ایجاد اتحادیه کتابخانه های عمومی جهان اسلام استقبال و اعلام آمادگی کرد.

در پایان مصطفی لعل شاطری، مصحح کتاب «منتخب القصائد» ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری این آئین گفت: نخستین دستگاه چاپ در قرن ۱۵ میلادی اختراع و در قرن ۱۸ وارد ایران شد. در دوره قاجار عباس میرزا نائب السلطنه نخستین چاپخانه را در تبریز با استفاده از تکنیک چاپ سربی تاسیس کرد اما به واسطه دسترسی مردم به نسخ خطی و بهره گیری از زیبایی آن، کمتر مورد استقبال قرار گرفت.

وی تصریح کرد: تا اینکه در سال ۱۲۴۹ قمری صنعت چاپ سنگی وارد ایران شد و نخستین کتاب چاپ شده توسط این صنعت یک جلد قرآن کریم به کوشش میرزا صالح شیرازی بود. در همان سال نیز در مشهد نخستین کتاب چاپ سنگی به همت آستان قدس رضوی با تولیت موتمن الملک با نام «منتخب القصائد» توسط راقم مشهدی به چاپ رسید.

در پایان این آئین ضمن رونمایی از کتاب «منتخب القصائد»، پوستر برنامه رونمایی و امضا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز