خبرگزاری کار ایران

در میزگرد بانوان و مادران محور سلامتی مطرح شد؛

سرطان دهانه رحم با واکسیناسیون قابل پیشگیری است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۸۰۴

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان است که قابل پیشگیری است و اگر این نوع سرطان سریع تشخیص داده شود، ۹۰درصد و شاید بیشتر شانس درمان قطعی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، آذر فانی در میزگرد "بانوان و مادران محور سلامتی" با اشاره به نقش غربالگری در کنترل و تشخیص سرطان پستان اظهار داشت: در کشور ما غربالگری سرطان پستان در قالب برنامه جامع کشوری انجام نمی‌شود و معمولا با پیگیری‌های خود بیمار و به پیشنهاد پزشک صورت می‌گیرد. 

وی شایع ترین علائم سرطان پستان را شامل احساس توده در پستان، ترشح از پستان، تغییر شکل، عدم تقارن و کشیدن شدن پستان به داخل و درد در برخی از مواقع عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه در سالهای اخیر اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری، غربالگری و آگاه‌سازی زنان جامعه انجام شده است اما هنوز بخش زیادی از سرطانهای کشورمان در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند که ترس بیمار از مراجعه، عدم آگاهی، مشکلات اقتصادی و همچنین نبود برنامه از علل آن به شمار می‌رود.

این پزشک متخصص انکولوژی افزود: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته غربالگری سرطان پستان و انجام ماموگرافی (تصویر برداری از پستان) در قالب برنامه جامع برای افراد در معرض خطر، به صورت رایگان و روتین انجام می‌شود و زنان بین ۵۰ تا ۷۵ سال هر دو سال یکبار به صورت منظم ماموگرافی می‌شوند.

وی گفت: در کشور ما ابتلا به سرطان پستان ۱۰ سال پایین‌تر از سایر کشورها شناخته شده است که عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند. وی ادامه داد: در فردی با ریسک متوسط، یعنی فردی که زمینه خانوادگی، ژنتیکی و سندرم‌های دیگر خانوادگی نداشته باشد، مامو گرافی از سنین ۴۰ الی ۵۰ سال به بالا و هر ۲ تا ۳ سال یکبار برای وی پیشنهاد می‌شود.

به گفته وی، در افراد با ریسک بالا نظیر افراد با سابقه خانوادگی مثبت یا سابقه پرتودرمانی برنامه غربالگری از سنین پایین‌تر و به فواصل نزدیکتر پیشنهاد می شود.

 مرجانه فرازستانیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: عامل اصلی سرطان دهانه رحم  ویروس "اچ. پی.وی " است و تماس جنسی راه اصلی انتقال این ویروس است، سایر روشها اثبات نشده اما مطرح شده است.

این پزشک با اشاره به راه‌های غربالگری سرطان دهانه رحم گفت: این سرطان با  انجام "پاپ اسمیر" و تست ویروس اچ.پی.وی قابل تشخیص  است.

وی بیان کرد: در حال حاضر سرطان دهانه رحم در کشورهای پیشرفته با پوشش فراگیر واکسیناسیون، تا حد زیادی کنترل شده و اما در کشور ما بسیاری از خانم های جوان به این بیماری مبتلا هستند و مهمترین فاکتور خطر ابتلا به آن داشتن شریک جنسی متعدد است. 

وی خاطر نشان کرد: بهترین سن واکسیناسیون سنین قبل از شروع فعالیت جنسی است اما واکسیناسیون این بیماری از سن ۹ تا ۲۶ سال انجام  می شود و  در برخی از کشورها تا سنین ۴۵ سالگی نیز این واکسن تزریق می شود.

دکتر فرازستانیان مهمترین سرطانهای زنان را شامل رحم، دهانه رحم، پستان و تخمدان عنوان کرد و افزود: سرطان های رحم و تخمدان غربالگری ندارند.

زنان خونریزی‌های غیرطبیعی واژینال را جدی بگیرند

رئیس بخش زنان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز گفت: خونریزی‌های غیرطبیعی در زنان را باید جدی گرفت و همه خونریزی‌های واژینال را نباید به حساب قاعدگی گذاشت.

مرضیه لطفعلی‌زاده؛ همچنین سیکل قاعدگی نرمال را بین ۲۴ تا ۴۰ روز دانست و گفت: مدت بروز قاعدگی هم بین ۴ تا ۸ روز نرمال است و حجم خون دفع شده نیز بین ۲۵ تا ۳۰ سی سی و گاه تا ۸۰ سی سی نیز طبیعی محسوب می شود. اما اگر سیکل قاعدگی نامنظم باشد به طور مثال یک ماه ۲۴ روز باشد ماه بعد ۴۰ روز و این روند از نظم خاصی تبعیت نکند و مدت بروز هم کمتر یا بیشتر ۴ تا ۸ روز باشد باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه شود.

وی قاعدگی نامنظم را در  سال ابتدایی شروع آن طبیعی خواند و افزود: اغلب این نامنظمی‌ها در سالهای اولیه طبیعی است اما بررسی‌های پزشکی بیشتر هم گاهی مورد نیاز است.

سلامتی و بالندگی جامعه در گرو سلامت بانوان است

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه سلامت و بالندگی جامعه در گروه سلامت و بالندگی بانوان است، گفت: با توجه به اینکه قریب به نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند و نقش بسزایی در حفظ سلامت افراد خانواده و نهایتا جامعه دارند، هر نوع برنامه ریزی و تلاش در جهت توانمندسازی زنان ایران زمین در این راستا، تضمینی برای بهره مندی از کودکانی سالم، خانواده ای مستحکم و اجتماعی متعالی خواهد بود.

مسعود زحمتکش با اشاره به اینکه وظیفه نظام سلامت، حفظ سلامت جامعه به ویژه با اولویت اثربخشی بیشتر است؛ گفت: زنان‌ محور و مدیر سلامت خانواده و یار و همکار ارائه دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخش مهمی از فعالیت‌های مربوط به خود مراقبتی و مراقبت در منزل بر عهده آنان است. آن‌ها به طور معمول مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت خانواده از واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان و کاستن از استرس‌های بزرگترها و ارائه خدمات به سالمندان را بر عهده دارند. بخش سلامت تغذیه نیز معمولا عرصه تصمیم‌گیری بانوان است.

وی با اشاره به اینکه آثار نامطلوب بیماری و مرگ و میر مادر بر سلامت اعضای خانواده غیر قابل چشم پوشی است؛ گفت: خطرات تهدید کننده سلامتی مادران بر سلامت سایر گروه‌های سنی در خانواده اثرگذار است از جمله اثر سوء تغذیه و دیابت و فشارخون و انتقال آن از مادر به جنین، اثر استعمال دخانیات بر سلامت جنین و یا سایر افراد خانواده؛ همچنین بررسی‌ها نشان داده است که نرخ  مرگ و میر کودکانی که مادر از دست داده‌اند، افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز