خبرگزاری کار ایران

پس از ۸ سال وقفه صورت گرفت؛

آغاز دومین فصل کاوش باستان‌شناسی در تپه تخچرآباد بیرجند

asdasd
کد خبر : ۳۷۸۱۰۴

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از آغاز دومین فصل کاوش باستان‌شناسی در تپه تخچرآباد بیرجند خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی اظهار داشت: تپه تخچرآباد در سال 1378 توسط علی حسن‌آبادی از کارشناسان مدیریت میراث فرهنگی بیرجند گمانه‌ زنی و تعیین حریم شد و در سال 1380 به شماره 5135 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وی افزود: فصل نخست کاوش این تپه در سال 1387 توسط محسن دانا انجام شده است و در کاوش فصل نخست، مشخص شد برخلاف آنچه قبلاً تصور می‌شد، این تپه دارای لایه‌های باستانی روی هم نیست، بلکه یک بنای خشتی است که ظاهراً پس از ترک آن به دلایلی، اطراف آن را با شن پر کرده‌اند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: فعالیت در فصل قبل برای شناسایی ماهیت بنا با توجه به کوچکی اندازه گمانه‌ها ممکن نشد.

برآبادی ادامه داد: از آنجا که پیرامون تپه یک خندق وجود دارد و اطراف بنا را نیز با شن پر کرده‌اند، این احتمال وجود دارد که این مکان یک بنای مهم(احتمالاً مذهبی) باشد.

وی خاطرنشان کرد: فصل دوم کاوش در این تپه از اوایل خردادماه به سرپرستی محسن دانا آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت و به یقین داده‌های حاصل از کاوش در این تپه می‌تواند در شناخت گوشه‌ای از تاریخ پر ابهام منطقه مؤثر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر