خبرگزاری کار ایران

از سوی بازرسی کار منطقه ویژه عسلویه:

بازگشایی مجدد پرونده مرگ دو کارگر «جم» برای بررسی سوءظن کارگران

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۷۰۵

«بعد از حادثه این موضوع به اطلاع مسئولان واحد بازرسی کار منطقه ویژه عسلویه نیز رسیده است بطوری که شنیده می‌شود آن‌ها برای برطرف شدن سوء ظن احتمالی تحقیقات خود را بصورت جداگانه از سرگرفته‌اند.»

با گذشت ۱۱ روز از وقوع حاثه کاری که منجر بهمرگ دو کارگر پیمانی پتروشیمی جمشد، یکی از کارگران این مجتمع پتروشیمی در گفت‌وگو با ایلنا از جزئیات حادثه سخن گفت. بر اساس این گفته‌ها گویا در لحظه وقوع حادثه برخلاف آیین نامه‌های ایمنی، جای نماینده واحد ایمنی در محل حادثه خالی بوده است.

به گزارش ایلنا در روز ۱۳ آبان ماه دو کارگر پیمانکاریمجتمع پتروشیمی جمبه نام‌های «حسین حیدری» و «محمود جعفری» بر اثر گازگرفتگی در یکی از مخازن این مجتمع کشته شدند؛ همانزمان برخی از کارگران این مجتمع در تشریح این حادثه به ایلنا گفته بودند که در زمان حادثه مرحوم حیدری تازه با مجوز واحد ایمنی برای تعمیر وارد یکی از مخازن واحد «الفین» شده بود که بر اثر گاز گرفتگی بر کف مخزن افتاد؛ درست‌‌ همان موقع مرحوم جعفری نیز که از بالای در ورودی مخزن شاهد این اتفاق بود برای نجات همکارش وارد مخزن شد که او نیز لحظاتی بعد بر اثر گازگرفتگی نقش زمین شد.

این کارگر پتروشیمی جم بابیان اینکه حسین حیدری از ۱۵ مهرماه سال ۸۷ تا زمان مرگش در روز ۱۳ آبان سال ۹۳ از طریق شرکت پیمانکاری «جم صنعت‌کاران» به عنوان متخصص تعمیرات و نگهداری در پتروشیمی جم مشغول کار بود، می‌گوید: حسین در اصل کارگر واحد «بوتن وان» بود که در روز حادثه به دلیل کمبود نیروی متخصص واحد «الفین» برای انجام کار به آنجا اعزام شده بود.

وی بابیان اینکه طبق مقررات حاکم بر پتروشیمی جم چنانچه برای انجام کار ضروری در هرکدام از قسمت‌های پتروشیمی نیروی متخصص کافی وجود نداشته باشد می‌توان از طریق هماهنگی با سایر قسمت‌ها نیروی متخصص مورد نیاز را بصورت موقت تامین کرد.

او ادامه داد: در روز حادثه واحد الفین برای کار در یکی از مخازنش به تعدادی متخصص تعمیرات و نگهداری احتیاج پیدا کرد که ظاهرا آنزمان به دلیل کافی نبودن نیروهای مورد نیاز او به عنوان نیروی تکمیلی از قسمت بوتن وان انتخاب شده بود.

این کارگر در تشریح ساختار مخزنی که در روز ۱۳ آبان ماه به محل مرگ دو همکارش تبدیل شد، گفت: کافی است که در ذهن یک بشکه با ارتفاع ۲۰ متر را تصور کنید تا متوجه بزرگی مخزن مورد نظر بشوید؛ بعد داخل‌‌ همان مخزن را با قراردادن صفحات فلزی که در فاصله ۲ تا ۳ متری از یکدیگر هستند جدا کنید و بعد برای هر طبقه حداقل دو دریچه ورودی و خروجی تعبیه کنید؛ اینطور مخزن قابلیت خواهد داشت تا همزمان حجم معینی از مایعات مختلف را نگهداری کند.

وی ادامه داد: حوالی ساعت ۱۳ حسین حیدری طبق مجوز(پرمیت) کاری که توسط مسئولان بهره برداری و ایمنی واحد الفین صادر می‌شود با پوشش ماسک هوا به اتفاق گروهی از همکارانش در بالای یکی از مخازن ۲۰ متری حاضر می‌شود و بعد در حوالی ساعت ۱۵ از طریق ورودی ۲۰ اینچی با نردبام داخل طبقه فوقانی مخزن می‌شود و در حالی که تازه به پایین پله رسیده بود براثر گازگرفتگی بیهوش و نقش زمین می‌شود.

این کارگر پتروشیمی جم ادامه می‌دهد: در این هنگام مرحوم جعفری که از بالای نردبام و بیرون مخزن شاهد ماجرا بوده وارد می‌شود اما او نیز تا خود را به پایین نردبام برساند بر اثرگازگرفتگی نقش زمین می‌شود که در این هنگام سایر افرادی که در بیرون مخزن قرار داشتند به پیروی از یک اصل درست ایمنی تا زمان حضور مسئولان امداد و نجات از ورود سایر کارگران به داخل مخزن جلوگیری می‌کنند زیرا هیچ بعید نبود که با ورد سایرین به داخل مخزن شمار قربانیان تا سه، چهار و… حتی بیشتر نیز افزایش یابد.

وی اضافه کرد: بعد از حضور نیروهای امداد و نجات، آقایان حیدری و جعفری از طریق جرثقیل به آمبولانس و از آنجا به بهداری منتقل می‌شوند از قرار معلوم تیم کمک‌های اولیه از تنفس مصنوعی در آمبولانس شروع و تا شوک الکتریکی در واحد بهداری ادامه می‌یابد اما در ‌‌نهایت این کمک‌ها موثر واقع نشده و هر دو نفر جان خود را از دست می‌دهند.

بررسی یک تخلف احتمالی

این کارگر پتروشیمی جم ادامه داد: صرف نظر از سیر ترتیبی وقایعی که در ‌‌نهایت حادثه روز ۱۳ آبان پتروشیمی جم را رقم زد، در حال حاضر یک مسئله بیش از هر چیز دیگری مایه تشویش شده و آن این است که طبق گفته‌های کسانی که در لحظه حادثه در بالای مخزن حضور داشته‌اند در زمان حادثه نماینده واحد ایمنی غایب بوده است.

وی افزود: در حالی که براساس مقررات ایمنی حاکم بر محیط‌های پتروشیمی، مختصصان ایمنی و بهره‌برداری از لحظه صدور مجوز کار تا پایان عملیات باید همراه کارگر در محل انجام کار حضور داشته باشند، شنیده می‌شود که در روز حادثه نماینده واحد ایمنی تنها برگه مجوز را صادر کرده و بعد از آن در محل حضور نداشته است.

وی افزود: حضور نماینده ایمنی در محل کار از آن حیثدارای اهمیت است که در مواردی مانند کار در مخازن، نماینده ایمنی وظیفه دارد با استفاده از میزان و نوع گاز موجود در داخل مخزن در‌‌ همان برگه پرمیت تجهیزات ایمنی و ابزار کار کارگر را معین کند.

این کارگر پتروشیمی جم افزود: براین اساس در روز حادثه چنانچه میزان گاز داخل مخزن مشخص شده بود می‌شد قبل از ورود کارگر حداقل از طریق نصب هواکش‌های صنعتی در دریچه‌های ورودی و خروجی طبقه فوقانی مخزن نسبت به تخلیه گاز داخل مخزن اقدام کرد و یا دست کم مرحوم حیدری را علاوه بر ماسک تنفس به کپسول اکیسژن مجهز کرد.

وی ادامه می‌دهد: از قرار معلوم بعد از حادثه این موضوع به اطلاع مسئولان واحد بازرسی کار منطقه ویژه عسلویه نیز رسیده است بطوری که شنیده می‌شود آن‌ها برای برطرف شدن سوء ظن تحقیقات خود را بصورت جداگانه از سرگرفته‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز