خبرگزاری کار ایران

مشاور رئیس بازرسی کل نیروی انتظامی خبر داد:

رد ۴ هزار مورد رشوه از سوی پلیس در ۶ ماه گذشته

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۳۹۵

ناجا یک سازمان گسترده و در معرض زندگی روزمره مردم است و تقریبا با همه شئون زندگی مردم درگیر است.

مشاور رئیس بازرسی کل نیروی انتظامی گفت: در ۶ ماه گذشته حدود ۴ هزار مورد رد رشوه از سوی نیروهای پلیس گزارش شده و مقدار این رشوه‌ها گاهی تا ۵۰۰ میلیون نیز می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار حسن بختیاری امروز(یکشنبه) در نشست خبری سومین همایش ملی پلیس و ارتقای سلامت اداری اظهار داشت: ناجا یک سازمان گسترده و در معرض زندگی روزمره مردم است و تقریبا با همه شئون زندگی مردم درگیر است.

وی خاطرنشان کرد: ظرف چند سال گذشته تلاش‌های ویژه‌ای در ناجا صورت گرفته تا محیط سازمانی ناجا و سلامت کارکنان ناجا افزایش پیدا کند که در این راستا نیازمند دسترسی به یافته‌های علمی و پژوهشی و دانش موجود در حوزه سلامت اداری بودیم.

مشاور رئیس بازرسی کل نیروی انتظامی افزود: البته این امر در کنار سایر تجربیاتی است که نیروی انتظامی از گذشته داشته است.

بختیاری با اشاره به اینکه به عنوان یک اقدام مکمل به نظر می‌رسد که دسترسی به این موارد از طریق یک همایش عمومی قابل تحقق خواهد بود، افزود: لذا از سال گذشته فراخوان این همایش صادر شد و مراکز علمی و پژوهشی برای همکاری با این پژوهش همگی اعلام آمادگی کرده‌اند که هم مراکز حوزوی در بین آن‌ها هستند و هم مراکز دانشگاهی که از جمله آن‌ها می‌توان به دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تهران، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه نیروی انتظامی وتعدادی از مراکز پژوهشی مرتبط مانند مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز آموزش مدیریت دولتی و همچنین حوزه‌های علمیه و به طور خاص موسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) را نام برد که در برگزاری این پایش مشارکت دارند.

وی زمینه‌سازی برای توسعه دانش نظری را یکی از اهداف عمده این همایش عنوان کرد و افزود: در حوزه سلامت اداری یکی از مسائل مورد تاکید برای بحثافزایش سلامت اداری، مبارزه با فساد اداری است و نیروی انتظامی به عنوان یک نهاد انقلابی که در تلاش برای تحقق نظرات مقام معظم رهبری است در این حوزه احساس وظیفه می‌کند.

مشاور رئیس بازرسی کل نیروی انتظامی زمینه‌سازی برای ارائه یافته‌های پژوهشی مراکز مرتبط در سطح کشور و گفتمان سازی پیرامون امر سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری هم در داخل ناجا و هم در سطح جامعه را از دیگر اهداف این همایش عنوان کرد.

بختیاری با اشاره به اینکه کمیته علمی همایش ملی پلیس و ارتقای سلامت اداری با مشارکت اعضای هیات علمی دستگاه‌های مشارکت کننده تشکیل شد، افزود: طی ۱۲ سال گذشته تا پایان سال ۹۲، حدود ۶۷۰ مقاله را مورد بررسی قرار دادند که از این تعداد ۴۷۰ مقاله در حوزه اختصاصی همایش ارائه شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به سطح همایش ۴۰مقاله برگزیده درقالب دو جلد مجموعه مقالات همایش به چاپ رسیده که انشاله در روز همایش ارائه خواهد شد.

مشاور رئیس بازرسی کل نیروی انتظامی زمان برگزاری همایش را روز چهارشنبه بیست ویکم آبان ماه اعلام کرد و افزود: افتتاحیه این همایش با حضور فرمانده نیروی انتظامی برگزار خواهد شد و همچنین سخنران دوم بخش اول این همایش رئیس کمیسیون اصل نود مجلس خواهد بود.

وی ادامه داد: برنامه جنبی دیگری مربوط به ارائه پنل‌های اختصاصی با موضوعات رویکرد دینی در سلامت اداری، مبانی و نظریه‌های مبارزه با فساد اداری، سازمان و مدیریت و مبارزه با فساد اداری و راهبرد‌ها و ساز و کارهای مبارزه با فساد اداری را خواهیم داشت که انشاله این پنل‌ها بستری خواهند بود برای ارائه مقالات.

وی افزود: بخش سوم این همایش نیز به ارائه مقالات بر‌تر همایش اختصاص خواهد داشت و در انتها نیز وزیر دادگستری سخنرانی اختتامیه همایش را خواهند داشت که ضمن اهدای جوایز صاحبان مقالات بر‌تر از این حوزه سخنرانی خواهند کرد.

بختیاری تاکید کرد: نیروی انتظامی به جهت اینکه خود بخشی از مسئولیت مبارزه با فساد اداری را نیز برعهده دارد تلاشهای ویژه‌ای را برای توسعه سلامت اداری در سطح این سازمان سازماندهی کرده است.

مشاور رئیس بازرسی کل نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: مجموعه ساز و کارهایی که درون سازمان ناجا تعقیب می‌شود شامل سنجش اداراک مردم از میزان سلامت اداری کارکنان ناجا است که برای سنجش فساد ادرای در جامعه یا سازمان‌ها دو رهیافت عمده را به طور کلی در پیش می‌گیریم که یکی از آن‌ها رهیافت مبتنی بر واقعیت و دیگری رهیافت مبتنی بر ادراک است.

وی تصریح کرد: رهیافت مبتنی بر ادراک رهیافتی است که سازمانهای مبارزه با فساد معمولا از آن استفاده می‌کنند و ناجا نیز در مبارزه با فساد، این رهیافت را در اولویت قرار داده است.

بختیاری با بیان اینکه ظرف شش ماه گذشته پیمایش‌هایی در سطح کلیه استان‌ها و شهرستانهای کشور توسط ناجا صورت گرفته است افزود: به عنوان مثال در استان خراسان حدود ۹ هزار نفر از مردم را به عنوان مخاطبین این طرح با ساز و کار‌های علمی خاص خود انتخاب کرده‌ایم و خروجی‌اش نیز این است که به میزان سلامت اداری ناجا دست یابیم.

مشاور رئیس بازرسی کل نیروی انتظامی یادآور شد: نتیجه آنچه در مقیاس‌های موجود در سازمانهای خارجی استفاده می‌شود با این مقیاس‌ها این است که وضعیت ما بسیار مطلوب است، در حالیکه این کار برای اولین بار در کشور در حال انجام است.

وی گفت: ما در حال حاضر در استان‌ها نظارت مردمی را به عنوان یکی از مولفه‌های نظارت‌های ستادی مورد مبنا قرار می‌دهیم و نظرات مردم برای ارزیابی عملکرد استان‌ها تعیین کننده است.

بختیاری خاطر نشان کرد: پایش اول در سال ۹۱ صورت گرفته که شامل ۱۵ هزار نمونه است که در خصوص سنجش وضعیت سلامت اداری در کلانتری‌های مراکز استان بوده است.

مشاور رئیس بازرسی کل نیروی انتظامی ادامه داد: پایش دوم مربوط به حوزه راهنمایی و رانندگی با نزدیک به همین تعداد نمونه بوده است و پایش سوم نیز اکنون در حال اجراست و فعلا در۱۰ استان انجام شده که این استان‌ها شامل قزوین، زنجان، اردبیل، خراسان رضوی، همدان، آذربایجان غربی، مرکزی، لرستان، ‌قم و چهارمحال بختیاری است.

وی با تاکید براینکه در این برنامه پایش تمام استان‌های کشور لحاظ شده است، ‌گفت: حدود ۴ یا ۵ هفته دیگر نیز نوبت تهران و بعد از آن نوبت اصفهان و سایر شهر‌ها است.

مشاور رئیس بازرسی کل نیروی انتظامی تصریح کرد: تمام این پایش‌ها، پایش بیرونی و خارج از سیستم ناجا است و توسط افراد صاحبنظر و پرسشگران بیرونی انجام می‌شود.

بختیاری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا سازمان بازرسی کل کشور تا به حال از نیروی انتظامی بازرسی داشته یا خیر، ‌گفت: در این حوزه گزارشی از کار ارائه شده اما به طور خاص که سازمان بازرسی از ناجا بازرسی کند، اینطور نبوده ضمن اینکه در چارچوب قوانین و مقررات موجود مسئولیت بازرسی نیروهای مسلح به عهده ستاد کل نیروهای مسلح است.

وی خاطر نشان کرد: در شش ماه گذشته حدود ۴ هزار مورد رشوه گزارش شده و مقدار این رشوه‌ها گاهی تا ۵۰۰ میلیون نیز می‌رسد.

مشاور رئیس بازرسی کل نیروی انتظامی ادامه داد: محیط کار ناجا منهای بخش خدماتی آن عمدتا با محیط‌های آلوده سر و کار دارد و در جاهایی که یکی از محیط‌ها آلوده باشد یکی از طرفین صد در صد تلاش می‌کند تا بتواند مامور را به هر نحوی که می‌تواند متقاعد کنند و نباید فراموش کرد که شاغلین ناجا نیز بخشی از مردم هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: در یکی از پیمایش‌هایی که صورت گرفت مختصات ناجا نسبت به ده سازمان مانند سازمان آموزش وپرورش، ‌دانشگاه‌ها و آموزش عالی بیمارستان‌ها، ‌دفا‌تر اسناد رسمی، ‌دادگستری‌ها و دادگاه‌ها، ‌ادارات و گمرک ادارات دارایی و مالیات بانک‌ها و شهرداری‌ها مورد بررسی قرار گرفت که اگر بخواهیم جایگاه کلانتری‌ها از میان این سازمان‌ها تعیین کنیم در بین این سازمان‌ها از نظر سلامت رتبه پنجم را در میان این دستگاه‌ها دارند.

بختیاری خاطر نشان کرد: اگر گزارشات سازمان شفافیت بین‌الملل را مطالعه کنید در قالب گزارشات جهانی پلیس در کشورهای دیگر در انتهای جدول سلامت اداری قرار گرفته و این کار کمی نیست که در جمهوری اسلامی با تلاش‌هایی که صورت گرفته ما رتبه پنجم را در میان سازمان‌های دیگر به لحاظ میزان سلامت اداری دارا هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز